Ettevõtted jätavad firmaautodelt maksud massiliselt maksmata ({{commentsTotal}})

Aasta algusest muutunud firmaautode kasutamise ja maksustamise kord on pannud ettevõtteid otsima viise, kuidas pääseda erisoodustusmaksu tasumisest. Maksuamet piirdub esialgu teavitamisega ning annab ettevõtjatele aega oma andmed õigesti deklareerida.

Alates sellest aastast tuleb ettevõtjal otsustada, kas sõiduauto erakasutus on tema firmas lubatud või mitte ning erisoodustusmaks lisandub vastavalt auto võimsusele. Kui tööandja sõiduautot erasõitudeks ei kasutata, tuleb maanteeameti registris vastav märge teha.

Veebruaris jättis 7700 ettevõtet erisoodustuse deklareerimata, kuigi maanteeameti registris märge üksnes ettevõtluses kasutamise kohta puudub. Vaid 6000 äriühingut tasus erakasutuses firmaauto pealt nõuetekohaselt erisoodustusmaksu.

Teine tendents, mida maksuamet on sellest aastast täheldanud, puudutab ettevõtete sõidukite võõrandamist näiteks oma töötajatele. Seejuures on ettevõtted jätnud käibemaksu tehingu pealt tasumata või müünud sõiduki alla turuhinna, mida riik peab erisoodustuse tegemiseks, mistap tuleks hinna ja turuväärtuse vahe pealt tasuda tulumaksu.

Automüüjad peavad erisoodustusmaksu tasumist segakasutuse pealt küsitavaks.

"See erisoodustusmaksu summa kuus, mis käib võimsuse järgi, võib paari kuuga auto jääkväärtuse täis maksta. See on loogiline, et ettevõte seda mõistlikuks ei pea, vastasel juhul sa maksad seda nagu surnud hobust kinni. Ehk siis öeldakse töötajale, et see ametiauto, mida sa oled kogu aeg kasutanud, tuleb sul nüüd ära osta. No inimene ütleb, et tal ei ole seda võimalust, siis lepitakse kokku järelmaks, liising," kommenteeris autode müügi- ja teenindusettevõtete Eesti liidu (AMTEL) tegevjuht Arno Sillat.

Sillat rõhutab, et erakätesse liikumine on iseenesest just see, mida riik on taotlenud ning sellega liigub Eesti teistele Euroopa riikidele lähemale.

"Kindlasti me siin kõigi nende ümberregistreerimiste taga soovi riiki petta ei näe. Kõige tõenäolisemalt me näeme seda, et autod ongi läinud tegelikule kasutajale. Ainuke küsimus, et kas need tehingud on õigesti ka deklareeritud," ütles maksu- ja tolliameti maksuauditi osakonna juhtiv maksuaudiitor Kaia Kollo.

Maksuameti andmetel on firmasõidukite registreerimine eraisikute nimele praegu langustrendis: kui veel detsembris ja jaanuaris tehti üle 3000 kande kuus, siis veebruaris veidi üle 2000 kande.

"Ostu-müügi tehingute osas, mille osas meil võib kahtlus olla, siis me kindlasti jälgime seda, kas ettevõte on käibe deklareerinud ja kas ettevõte on võõrandatud sõiduki eest tasu saanud. Kui käive on jäetud deklareerimata, siis ostu-müügitehingult tuleb seda siiski teha. Kui müügitehing on toimunud seotud isikuga, siis see peab toimuma turuhinnas," kommenteeris Kollo. "Kui nüüd on sellest turuhinnast kõrvalekaldumisi, siis selles osas ettevõtjad peavad kindlasti oma esitatud andmed üle vaatama ja vajadusel korrigeerima."

Maksuamet on asunud ettevõtteid uutest kohustustest teavitama, rõhutades, et teavituse saamine ei tähenda ettevõtte jaoks automaatselt seda, et ta oleks tingimusi rikkunud.

"Kindlasti me niiöelda sanktsioneerima ja karistama kohe kedagi ei tõtta. Me ikkagi lähtume sellest, et ettevõtjad ka alles kohanevad muudatustega," lisas Kollo.

Kui ettevõte soovib kasutada sõidukit segakasutuseks, tuleb maanteeameti kodulehel üksnes ettevõtluseks kasutatava sõiduki märge eemaldada, deklareerida erisoodustus ja tasuda käibemaks poolelt sõiduki kuludelt.

Tagasihoidlik maksuprognoos

Rahandusministeeriumi kinnitusel autodelt maksude alalaekumist karta pole, sest tänavu tehtigi prognoos äärmiselt tagasihoidlik, kõigi maksude pealt kokku seitse miljonit eurot.

"Maksustamise muudatus eeldab tegelikult käitumise muutust maksumaksjatelt ja me teame, et käitumise muutus on tegelikult üks kõige raskemini ennustatavaid asju. Hetkel on olukord täiesti rahuldav. Natuke on vähem käibemaksulaekumisi, aga see-eest erisoodustuse deklareerimine on kasvanud hüppeliselt," ütles rahandusministeeriumi asekantsler Dmitri Jegorov.

Sellele lisanduvad veel need tuhanded firmasõidukid, mille õiget kasutusviisi pole maanteeametis veel deklareeritud.

Täpsema hinnangu prognoosi paikapidavusele annab maksuamet poole aasta pealt.

Rahandusministeerium täpsustas, et maksuameti esile toodud 6000 ettevõtjat pole lõplik erisoodustuse deklareerijate arv – need on üksnes need ettevõtjad, kelle nimel on maanteeametis sõiduauto, millel puudub märge sada protsenti ettevõtluses kasutamise kohta.Lisaks neile on erisoodustuse deklareerinud veel 4000 ettevõtjat, kes ei ole ise auto omanikud või vastutavad kasutajad ehk nende nimel ei ole maanteeametis sõiduautot, millel puuduks märge sada protsenti ettevõtluses kasutamise kohta.

„Sellest aastast on ettevõtete autode pealt maksude tasumine oluliselt kasvanud –  firmaautode erisoodustuse deklareerimine tõusis 80 protsenti. Kui varem deklareeris erisoodustust sõiduautodelt ligikaudu 5500 ettevõtjat ühes kuus, siis selle aasta kahe esimese kuuga on nende arv kasvanud kuus ligi 10 000-ni. Samuti on paranenud maksulaekumine erisoodustuselt rohkem kui miljoni euro ulatuses ühe kuu kohta," lisas Jegorov.

"See, kui paljud on erisoodustuse jätnud deklareerimata, nõuab sügavamat analüüsi. Praegu ei ole alust väita, et kõik need ettevõtjad hoiavad tahtlikult kõrvale maksude tasumisest,“ lisas asekantsler.

Toimetaja: Merilin Pärli



ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: