Riigiportaali eesti.ee ootab põhjalik uuenduskuur
Riigi Infosüsteemi Amet üritab muuta riigiportaali eesti.ee, nii et sealt oleks võimalik hõlpsamini infot leida ja leht lähtuks mitte ametniku, vaid kasutaja mugavusest. Tänavu ootab portaali ees mobiilisõbralikumaks muutmine, ütles RIA riigiportaali osakonna juhataja Raimo Reiman.
Riigiasutuste e-teenuseid koondav eesti.ee portaal on mõeldud nii kodanikele, ettevõtjatele kui ametnikele, kuid üks selle kitsaskohti on kasutusmugavus, rääkis Reiman ERR-ile.
"Portaal on juba 15 aastat vana ja kahjuks on omajagu tehnoloogilist võlga sinna sisse tekkinud," sõnas ta. "See on see, millega hetkel tegeleme kõige rohkem".
Reiman selgitas, et muudatuste tegemisel on RIA suur eesmärk see, et riigiportaalis kodanikele pakutavad teenused oleksid võimalikult arusaadavad, lihtsad ja loogilised.
"See on meie kõige suurem fookus - leitavus, arusaadavus, lihtsus, kasutajakeskne mõtlemine, et inimene saaks oma asjad võimalikult väikese vaevaga tehtud, mitte ametniku mugavuse järgi," lausus ta ja tõi näite, et lapse sünni puhul ei peaks olema tarvis mitu korda erinevates kohtades oma andmeid sisestada, vaid peaks piisama ühest korrast ning mõned asjad võiksid toimuda automaatselt.
Reimani sõnul ei saa aga öelda, et 15 aasta jooksul portaal muutumatuna oleks püsinud. Näiteks tuli eelmisel suvel välja uus versioon ülevaatlike infoartiklitega, kus üritati läheneda rohkem elusündmuse, mitte riigiasutuse põhiselt.
"Inimese jaoks ei ole nii oluline, kelle poole ta peab pöörduma, vaid kuidas ta konkreetsele asjale lahenduse leiab ja teinekord on üks probleem seotud mitme eri asutusega," märkis eesti.ee juht. "See on praegu meil tehtud nende infoartiklite näol, kus seletame lahti ja suuname inimesed õigetesse kohtadesse".
Edasistes plaanides on muu hulgas ka riigiportaali välisilme muutmine, mida Reiman nimetas loogiliseks osaks üldisest kasutuskogemuse parandamisest. Lehe välimus tehakse ülevaatlikumaks ja selgemaks, nii et eri võimalused avalehel paremini kajastuksid.
Uuendamine käib jupphaaval
Seda, millal kogu portaal on läbinisti uuendatud, ei ole aga Reimani sõnul võimalik öelda. Ta selgitas, et riigiportaali taga on vana arhitektuuriga monoliitne rakendus, mida vahetatakse jupiti välja ja arendatakse.
"Meie soov on selle aasta jooksul jõuda järgmine suur hüpe edasi, et kui meil praegu on artiklite osa responsive ja mobiilis ja igasugusele ekraanile kohanduv, siis see peaks ka sisselogitud vaates, kus enda infot ja asju näed, muutuma samasuguseks. Aga terve portaali jätkusuutlik arendamine ei saa kunagi läbi, pigem on see just pidev töö ja arendus, et jupp jupilt liikuda selles suunas, et meil on modulaarne ja paindlik portaal, mida on võimalik pidevalt uuendada, see ei ole kivisse raiutud üks suur tükk," rääkis Reiman.
Tema sõnul ei valita portaali arendamiseks korraldatud hangetel võitjat üksnes odava hinna põhjal, vaid oluline on ka see, milline on meeskond, arenemisvõimekus ja proovitöö.
Seda, et uuendustööde käigus võiks mingeid ootamatuid üllatusi ette tulla, võib Reimani sõnul vanade süsteemide tehnoloogilise võla lahendamisel ikka juhtuda, kuid seni ei paista, et ees oleks midagi põhimõtteliselt võimatut.
Kindluse mõttes ei panda ühtki uuendust välja enne, kui see töötab, tehakse kasutajateste ning kontrollitakse, kas inimesed leiavad vajaliku info süsteemist üles.
"Plaanimegi seda teha jupiti, nii et üks jupp on juba väljas ja tuleme järgmiste juppidega ükshaaval välja, mitte suure prahmakaga ja korraga. Meil on võimalus inimeste tagasiside põhjal alati olukorda parandada ja paindlikult liikuda," kinnitas Reiman ja lisas, et ükski süsteem ei saa toimida vaakumis.
Toimetaja: Karin Koppel