Kütusemüüja: jõnksutav kütusehind räägib pinevast konkurentsist
Eelmisest nädalavahetusest allapoole kerima hakanud kütusehind jõudis teisipäevaks enneolematult madalale tasemele, kui kõik tanklaketid müüsid kahe päeva jooksul bensiini hinnaga 1,299 eurot liitrist, samal ajal kui maailmaturuhind hoopis tõusis. See tuleneb teravast konkurentsisituatsioonist, ütleb kütusemüüja, nimetades suurimaks võitjaks tarbijat.
Bensiinihind on maailmaturul kasvanud viimase paari nädalaga kuni 2,5 protsenti. Samal ajal tegi kütusehind Eestis läbi tuntava languse, lausa kuus protsenti.
Kui veel 24. augustil maksis bensiin tanklates 1,389 eurot liitrist, siis 28. augustil, mil värskelt oli lõppenud kõigis jaekettides pakutud viiesendine allahindluskampaania, langetati hind kõigis tanklates korraga 1,299 tasemele. Maailmaturu hind hakkas ülespoole kerima juba 13. augustist, kerkides 0,479 eurolt liitrist 0,491 eurole.
Seega moodustab kütusehind tanklas kuvatavast hinnast umbes 35 protsenti, ülejäänu on maksud. Marginaaliks, millelt tasuda töötajate palgad, transpordikulud jms, alati katet ei jäägi. See tähendab, et suurte allahindluste korral maksavad jaeketid ise peale.
Täna hommikul konkurentide kannatus katkes ja bensiiniliiter jõutis taas 1,399 euro tasemele, mis päeva teiseks pooleks koorigeerus jälle allapoole, 1,389 euroni.
Alexela Oili juhatuse liige Alan Vaht ütleb, et selline jõnksutamine räägib teravast konkurentsist, millest võidab eeskätt tarbija.
"Kui keegi kuskil hinda langetab, siis kõik lähevad järele. Keegi ei jäta ühelegi konkurendile hingamisruumi, minnakse väga kiirelt hindadega järele," kommenteeris Vaht. "Kes iganes teeb mingit kampanaiat, ega see ju tarbimist ei suurenda. Tarbija tarbib oma kütust ikka ühtemoodi. Kui on suuremad allahindlused, siis tollel päeval müüakse väga palju rohkem, aga järgmistel päevadel jälle väga palju vähem."
Eelarve vajab täitmist
Vahel lausa kahjumiga sunnib tanklakette kütust müüma eelarve, mis vajab täitmist, sest transpordisektori klientuur on suuresti odavama kütusega Lätile-Leedule juba kaotatud.
"Ettevõtted on oma eelarveplaanid teinud ja kui mahud täis ei tule, siis on võitlus iga üksiku liitri pärast. Käib kohtade kättenäitamine - kui üks langetab, ega siis teised ei langeta alati samale tasemele, vaid langetatakse teineteisest veel mööda, näiteks sendi võrra veel allapoole. Kõik lähevad kaasa nende hinnalangetustega," kirjeldab Vaht konkurentsisituatsiooni.
Pärast väikeste tanklakettide ülesostmist on konkurents veelgi tihedamaks läinud. Suurimaks võitjaks nimetab Vaht tarbijat.
"Oleksin tarbijana mures, kui hind on pika perioodi jooksul paigal – see jõnksutamine näitab turu suurt konkurentsi. Teisisõnu, turg on terve, konkurents töötab," ütleb Vaht, lisades, et maailmaturuhinna langedes ei maksa jääda uskuma kütusemüüjate juttu, et hind ei lange, sest neil on suured varud sees.
Toimetaja: Merilin Pärli