Ossinovski: põhiteede neljarajaliseks ehitamine on mõttetuim valimislubadus ({{commentsTotal}})

Neljarajaline maantee.
Neljarajaline maantee. Autor/allikas: Maanteeamet

Sotsiaaldemokraatliku Erakonna esimees Jevgeni Ossinovski ütles, et põhimaanteede neljarajaliseks ehitamise lubadused on kõige mõttetumad valimislubadused, sest see tehakse niikuinii ära. Ossinovski rõhutas vajadust investeerida säästvasse transporti, näiteks rongiühenduste parandamisse.

Nii Reformierakond kui ka Keskerakond on põhimaanteede neljarajaliseks ehitamise toonud välja oma suuremate valimislubaduste seas. Samas pidasid põhimaanteede neljarajaliseks ehitamist oluliseks ka teised parlamendierakonnad.

"Need maanteede ehitamise loosungid erakondadel valimiste eel on ühed kõige mõttetumad. Eks enne valimisi ikka on ju kõige paremad need lubadused, mis niikuinii täituvad. Täna olemasoleva teehoiukava järgi me teame, et see suund on võetud, et neljarajalisi ehitatakse juurde. Kõik erakonnad, kes ütlevad neljarajalisi maanteid tuleb järgmise valitsemisperioodi jooksul juurde, saavad järgmise valitsemisperioodi lõpuks öelda, et see on tehtud, sellepärast, et see tehakse ära niikuinii," ütles Ossinovski ERR-ile.

"Lubada, et keegi erakond nüüd tuleb ja ehitab nelja aastaga kõik maanteed või ka ühe maantee neljarajaliseks - see tegelikult ei ole realistlik. Selle valitsemisperioodi alguses oli kõikidel erakondadel see ambitsioon, et nelja aasta lõpuks võiks meil olla Tallinn-Tartu maantee neljarajaline. Ja isegi mitte raha puudumisel, vaid ehitusvõimekuse puudumisel ei jõua veel päriselt Mäonigi," lisas ta.

Ossinovski paneks rohkem rõhku säästva transpordi rahastamisele

Ossinovski sõnul tuleb maanteevõrgu arendamisega loomulikult tegeleda, aga küsimus on millises tempos ja milliste ressurssidega. "Kui me paneme rohkem vahendeid teedeehitusse, siis kuskil mujal on meil vahendeid vähem. Vaeslapse rolli on jäänud kiired ühendused säästva transpordiga, mis puudutab rongiliiklust.
"See vist on ilmavaateline lähenemine, et me oleme üldiselt toetanud säästvat transporti ja keskkonnahoidu. Me vaatame koos maanteeinvesteeringutega ka seda, et säästva transpordi lahendused saaksid riigi poolt vääriliselt rahastatud," lausus Ossinovski.

Ossinovski erakonnakaaslane Rainer Vakra aga näeks põhimaanteede neljarajaliseks ehitamist võimalikult lühikese ajaga. "Sobiliku alternatiivina on mõistlik kohati kaaluda ka kolmerealiste lõikude rajamist. Selgeks sihiks on liiklejate turvalisus ja seda tuleb teha võimalikult lühikese ajaga. Tänane ehitustempo on olnud liiga aeglane," rääkis Vakra.

Vabaerakonna riigikogu fraktsiooni liige Enn Meri arvab sarnaselt Ossinovskile, et põhimaanteede neljarealiseks ehitamine on vajalik, kuid mitte valimisloosungina, vaid enesestmõistetava arendustegevusena maanteeameti poolt kavandatud lõikudes ja mahus.

"Isegi kui võtta poliitilisse agendasse kõigi suuremate maanteede neljarealiseks ehitamine, siis see ei saa toimuda üheaegselt lähema nelja aasta jooksul, kuna tee-ehitus nõuab aega ja ressursse, mis on meie tingimustes piiratud. Kui tegevust üle mõistliku taseme forsseerida, siis läheb ehitushind oluliselt kallimaks," rääkis Meri.

Keskerakond seoks kütuseaktsiisist laekuva raha teehoiukavaga

Keskerakond võttis möödunud aastal lausa volikogus vastu poliitilise avalduse neljarajalise maantee ehitamiseks Tallinn-Tartu, Tallinn-Narva kui ka Tallinn-Pärnu vahel.

Sel nädalal rääkis Keskerakonna aseesimees, majandus- ja taristuminister Kadri Simson ERR-ile, et üks võimalus teedeehitust rahastada on siduda kütuseaktsiisist laekuvad vahendid taas teehoiukavaga. "Reformierakonna juhitud valitsus kaotas 2015. aastal ametlikult põhimõtte, mille kohaselt suunati kütuseaktsiisist kogutud vahenditest vähemalt 75 protsenti otse teedesse tagasi. Minu hinnangul tuleb uue eelarveperioodi valguses kaaluda antud nõude taastamist. Kütuseaktsiisi laekumiste taristusse tagasi suunamine on kindlasti lihtsaim viis investeeringuteks vajalike vahendite leidmiseks," ütles Simson.

"Samas ei stigmatiseeri me ka laenu võtmist ja usun, et neljarealiste põhimaanteede väljaehitamise puhul oleks laenu võtmine ka õigustatud," lisas Simson.

Teedeehituseks laenamist ei välistanud ka sotsidest Rainer Vakra ja Isamaast Priit Sibul. Milliseid katteallikaid Isamaa ehitamisel kasutaks, ei osanud Sibul veel öelda. "Hetkel lähtume siiski riigieelarvelistest võimalustest ning jooksvast ehitamisest," ütles ta.

Reformierakond: teedeehitus on võimalik ka ilma laenuta

Reformierakondlane Kristen Michal arvab aga, et selleks pole vaja laenu võtta. Ta ütles, et põhimaanteede neljarajaliseks ehitamine on tehtav 15 aastaga ja maksumus 1,5 miljardit.

Michal peab võimalikuks, et kolme põhimaantee (Tallinn - Narva, Tallinn - Tartu - Võru - Luhamaa ja Tallinn - Pärnu -Ikla) neljarajaliseks tegemisel osa tuleks maanteeameti eelarvest investeeringute planeerimisel ning osa eelarvest juurde.

"Katteallikatena näeme, et eelarvesse toob lisaraha avalike ülesannete täitmiseks mittevajalike osaluste erastamine riigile kuuluvates äriühingutes, näiteks teehooldusettevõte Eesti Teed, pakiveoäri Omniva jne ning riigireform ja riigi kulutuste jätkuv ülevaatamine," rääkis Michal.

EKRE ehitaks ka Saaremaa silla

EKRE aseesimees Martin Helme ütles, et ka EKRE soovib ehitada välja Tallinn - Narva, Tallinn - Tartu ja Tallinn - Pärnu -Ikla maanteed neljarajaliseks. "Raha külge me arvutame. Aga see oleks kuskil 15-aastane ettevõtmine ja me teeksime seda laenurahaga," rääkis Helme.

Samuti kuulub EKRE plaanide hulka Saaremaa silla väljaehitamine. "Juba laevade maha müümine teeb selle maksumaksjale soodsamaks. See oleks sillamaksuga," sõnas Helme.

Toimetaja: Aleksander Krjukov



ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: