Odavnenud nafta mootorikütuse hindadele Eesti lähiajal mõju ei avalda
Nafta hinna langus maailmaturul Eestis bensiini ja diislikütuse hindu lähiajal oluliselt ei mõjutata.
Circle K Eesti mootorikütuste hinnastamisjuht Indrek Sassi rääkis reedel ERR-ile, et mootorikütuste jaehind sõltub peamiselt kolmest tegurist: maailmaturuhinnast, maksudest ja konkurentsist.
"Maailmaturuhind on viimastel päevadel tõepoolest veidi langenud /.../ Toornafta hindade umbes neljaprotsendilisest langusest lähtuvalt on ka bensiini ja diislikütuse sisseostuhinnad alanemas, nii oli neljapäevane bensiini hinnatase kolm ning diislikütuse hinnatase kaks protsenti nädala keskmisest allpool," ütles Sassi.
Sellest lähtuvalt langetas Sassi sõnul Circle K reede hommikul kütusehindu oma automaat- ja teenindusjaamades ühe sendi võrra ehk tasemele 1,389 mootoribensiini ja 1,389 diislikütuse liitri kohta.
"Mootorikütuste jaehinna puhul tuleb arvestada, et tänasest jaehinnast moodustab sisseostuhind 40 protsenti ja riiklikud maksud sõltuvalt kütuseliigist umbes 52-58 protsenti. See tähendab, et maailmaturuhinna muutused mõjutavad pisut rohkem kui kolmandikku jaehinnast ja valdava enamuse jaehinnast moodustavad maksud," rääkis Sassi.
Alexela juhatuse liige Alan Vaht ütles ERR-ile, et naftaturul on väga palju spekulatsioone ja mängus on ka suurriikide kokkulepped nagu Ameerika Ühendriikide ja Hiina vahelised suhted ning Iraani naftaeksport.
"Aga aus vastus on, et mina ei oska täpselt öelda, milliseks mootorikütuse hind Eestis seoses toornafta hinna kukkumisega kujuneb. Igal juhul on näha, et hinnad kõiguvad väga järsult üles ja alla," rääkis Vaht.
Olerexi müügidirektor Marko Laving märkis, et eelmise kuu alguses võis näha mootorikütuste hinna tõusu, mida mõjutasid Venezuela naftatööstuse kokkuvarisemine ning Iraani sanktsioonid.
"Viimastel nädalatel on toornafta hind aga jätkuvalt langenud. Turge rahustavalt on mõjunud taandunud hirm selle ees, et USA kehtestaks Saudi Araabia suhtes sanktsioonid, seoses ajakirjanik Jamal Khashoggi mõrvaga. Lisaks on hirme taandanud ka sündmusteahel, kus Totali CEO Pouyanné osales tähtsal saudide investeerimiskonverentsil ning seejärgne Saudi Araabia lubadus naftapakkumist suurendada," rääkis Laving.
Lavingu sõnul mõjutavad kütuse hinda lõpptarbijale kolm peamist komponenti, millest kütuse ostuhind moodustab tänu maksudele ja aktsiisile vaid 35 protsenti.
"Toornafta hind mõjutab kütuse hindasid viitega ning väiksemad kõikumised nafta hinnas tavatarbijani ei pruugi jõudagi. Hinnalangus toornaftas kajastub prognoositavalt lähiajal langevates kütuse sisseostuhindades. See, kui kiiresti muutub hind aga tanklates päevade ja tundide lõikes on peamiselt mõjutatud kohalikust konkurentsist," rääkis Laving.
Toimetaja: Indrek Kuus