EL-i liikuvuspaketist jäi sunduslike tühisõitude nõue siiski välja

Eesti toetas Brüsselis Euroopa Liidu transpordiministrite nõukogu istungil liikuvuspaketti ehk uusi nõudeid transpordiettevõtetele, kuna sealt oli siiski jäetud välja sunduslike tühisõitude nõue.
Kui kohtumisele mindi teadmisega, et Eesti ei saa toetada lauale pandud liikuvuspaketti, mis sisaldab nõuet iga kuue nädala tagant rahvusvahelist vedu tegevad veokid ja bussid koju saata, siis läbirääkimise tulemusena seda nõuet lõpptekstis ei sisaldu ja Eesti sai Euroopa reegleid ühtlustavat paketti toetada, teatas majandusministeerium.
"Esialgne pakkumine oli meie jaoks selgelt probleemne ning seetõttu sai valitsuses vastu võetud ka otsus, et sellisel kujul ei saa Eesti paketti toetada. Transpordiministrite pikale veninud kohtumisel tuli aga eesistuja meie palvetele teatud määral vastu," ütles majandusminister Kadri Simson.
Eesti vedajad väljendasid Simsoni sõnul arvamust, et esialgse lahenduse kõige problemaatilisemaks ettepanekuks oli asjaolu, mille kohaselt nii veoautod kui ka bussid oleks pidanud iga kuue nädala järel tagasi Eestisse sõitma ja seda olenemata asjaolust, millises Euroopa otsas parasjagu tööd tehakse.
"See oleks halvendanud Euroopa kaugemate riikide ettevõtete konkurentsiolukorda ning tähendanud suurt keskkonnakahju tühisõitude näol. Antud teema sai liikuvuspaketist välja ning tegemist on suure võiduga meie ettevõtete jaoks," rääkis Kadri Simson, lisades, et Eesti ja Euroopa Liit on võtnud endale väga ambitsioonikad keskkonnaeesmärgid ning tühisõitude tegemine oleks taolisele eesmärgile laastavalt mõjunud.
Vastu võetud liikuvuse paketiga kehtestatakse uued nõuded transpordiettevõtetele, mis hõlmavad autojuhtide tasustamist, puhkust ja muid sotsiaalseid tingimusi, kui töö toimub väljaspool koduriiki. Lisaks olid arutluse all nõuded, kui kaua tohib veoauto või bussi juht korraga roolis olla, millal ja kus ta peab oma puhkeperioodi veetma ning kui kaua tohib korraga koduriigist ära olla.
"Arvestades, et Eestil puuduvad hetkel võrdväärsed alternatiivid kaubaveoks suure osa Euroopaga, on maanteetranspordi sektor ja transpordi efektiivne toimimine äärmiselt oluline kogu Eesti majanduse seisukohast," ütles Simson.
Kahjuks jäi Simsoni sõnul liikuvuspaketti sisse ka punkte, mida Eesti täiel määral ei toeta. "Üks ettepanek, mis meile ja meie vedajatele muret valmistas, on punkt, mis piirab autojuhtidel vaba valikut, kuidas või kus veeta iganädalast kohustuslikku vähemalt 45-tundi kestvat puhkeaega. Transpordiministrite poolt eile heaks kiidetud ettepaneku kohaselt ei tohi autojuht oma iganädalast puhkeaega veeta sõiduki kabiinis. Teisisõnu jätkub tänane praktika. Eesti oleks eelistanud lahendust, kus autojuhid tohiksid ka iganädalase puhkeperioodi veeta sõidukis, kui sõiduk on pargitud turvalises parklas," rääkis Kadri Simson.
Toimetaja: Indrek Kuus