Linn loodab Mustakivi tee läbimurdega minna edasi veel jaanuaris ({{contentCtrl.commentsTotal}})

Liiklus Pirita teel tipptunni ajal.
Liiklus Pirita teel tipptunni ajal. Autor/allikas: Siim Lõvi /ERR

Tallinn loodab avalikustada Lasnamäe servast, Narva maanteelt Kose teeni pikendatava Mustakivi tee projekteerimistingimused jaanuaris. Kui palju suureneb Pirita tee ummikuid vähendama kavandatud ligi kilomeetrise teejupi ehitamisega Kose liikluskoormus, ei ole veel välja arvutatud.

Kommunaalamet teeb viimaseid pingutusi Mustakivi tee pikenduse projekteerimistingimuste kallal, mida on vahelduva eduga ette valmistatud juba aastakümneid. Viimati oli intensiivsem jutt, et kohe läheb ehitamiseks, tosin aastat tagasi, mil detailplaneering vastu võeti. Nüüd on linnal lootus kaua kavandatud läbimurre umbes kolme aasta pärast valmis saada.

Ameti juhataja Ain Valdmann hoidub täpseid kuupäevi ütlemast, kuid avaldab usku, et projekteerimistingimused avalikustatakse veel jaanuaris nii Lasnamäe kui ka Pirita linnaosavalitsustes ja kodanikel ning nende ühendustel on võimalik esitada selle kohta kommentaare.

Samal ajal on käsil veel ka maatoimingud: kuivõrd rajatav tee hakkab kulgema osaliselt läbi sisekaitseakadeemia maa-ala, tuleb siseministeeriumiga, kelle haldusalasse kõrgkool kuulub, sõlmida leping. Nõusolek tee rajamiseks läbi akadeemia maa-ala on koolilt saadud juba möödunud aasta märtsis. Ka ministeerium on juba mullu maikuus nõusoleku maa-ala võõrandamiseks andnud, seega on ülejäänu puhas formaalsus.

Kui avalikustamise käigus esitatud kommentaarid kokku kogutud ja arvesse võetud, kuulutab linn välja hanke projekteerija leidmiseks.

Neid, keda uue tee rajamine häirida võib, on ilmselt üksjagu. Nimelt on Mustakivi tee läbimurdega seotud mitu potentsiaalset kari. Näiteks hakkab suure liiklusega sõidutee kulgema otse Pirita-Kose uue lasteaia tagant, mis muudab praegust vaikset kanti suurel määral. Suure tee rajamine võib häirida ka kohalikke elanikke - ümbruskonnas on valdavalt eramajad. Samuti eeldab tee rajamine päris suurel hulgal põlispuude mahavõtmist, ehkki rohekoridor jäetakse tee äärde alles. Kui suurel maa-alal mets täpsemalt ette jääb, pole linn veel välja arvutanud, ehkki 2007. aastal vastu võetud detailplaneeringus on nimetatud, et likvideerimisele läheb 415 puud, millest 138 jääb Kose tee ja Kase tänava vahele ning 277 klindialusele metsaalale. Siis aga polnud trassikoridor veel täiesti paigas.

"Metsa mahavõtmise arvestamisega ei ole veel täpselt tegeldud. Tingimusi menetledes on keskkonnaamet ka kaasas, siis juba vaadatakse see projekteerimise käigus üle," kommenteeris Valdmann ERR-ile.

Kommunaalameti juhataja lisab, et linn lähtub Mustakivi tee pikendamise projekti plaanides suuremast pildist.

"Kui vaadata praegu Pirita Selveri jures Pirita tee ja Rummu tee ristmikku, peaks seda konfiguratisooni ka muutma. Viimsi ja Merivälja poolt tulev liikleja ei peaks siis sõitma Russalka suunas, vaid saaks kasutada juba uut koridori," ütleb Valdmann.

See tähendab, et linna soov on kogu hommikune ummik, mis Viimsi ja Merivälja suunalt lähtub, läbi Pirita-Kose asumi suunata. Liiklusanalüüs ehk hinnang, kui suur liiklusmaht sinna suudetakse suunata, selgub samuti projekteerimise käigus.

Piirkonnale lisavad mõne aasta pärast liikluskoormust ka Narva mnt äärde rajatav Tallinna haigla ja samasse Merko rajatav Lahekalda elurajoon umbes tuhande korteriga, mis hetkel küll on topanud vaidlustesse linnaga ega edene.

Vastavalt 2007. aastal kehtestatud detailplaneeringule peaks teelõik kulgema esmalt läbi tiheda okaspuumetsa Kose teest Varsaallika ojani. Purde tänava äärde jäävate eramute tagant läheb tee Varsaallika ojast Kase tänavani, kulgedes edasi klindi vaheastangu kaudu Narva maanteeni välja. Mustakivi tee pikenduseks vajalik süvend lõhati Lasnamäe klinti juba 1980ndatel aastatel, mil esmalt läbimurde plaani peeti. Lõplik trassikoridor selgub aga pärast projekteerimistingimuste avalikustamist.

Trassi kogupikkuseks hindab Valdmann 800-900 meetrit: "See on natuke ka selles kinni, kuidas teekaared joonistatakse."

Mustakivi tee läbimurre võtab ammuse detailplaneeringu kohaselt enda alla 8,1 ha maad. Lasnamäe-poolse otsa teekoridori laiuseks on kavandatud 60 meetrit ehk sama palju kui Reidi teel. Kõige kitsam koht enne Kose teed tuleb aga vaid 15 meetrit lai. Enamik teekoridorist tuleb 45 meetrit lai. Mõlemas suunas rajatakse üks sõidurada. Ühele poole sõiduteed rajatakse 3,5 meetri laiune jalgrattatee ja teisele poole kahemeetrise laiusega kõnnitee.

Projekteerimine ise võib kesta 8-10 kuud, nii et optimistliku stsenaariumi korral võib ehituseks minna 2020. aasta teises pooles. Tallinna eelarvestrateegiasse on Mustakivi tee läbimurre planeeritud 2021.-2022. aastaks ehk pärast Reidi tee ehituse lõppu.

Ehituse prognoositavat maksumust ei taha Valdmann veel välja öelda: "Hinnad ehitusturul ju muutuvad. Aga usun, et plahvatuslikult väga suureks hind ei lähe."

Toimetaja: Merilin Pärli

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: