Google ei nõustu ulatusliku väljamaksega Austraalia meediale ({{contentCtrl.commentsTotal}})

Google ja Facebooki ikoonid telefoniekraanil.
Google ja Facebooki ikoonid telefoniekraanil. Autor/allikas: SCANPIX / AFP

Google lükkab tagasi nõude maksta aastas sadu miljoneid dollareid kompensatsiooniks Austraalia uudismeediale vastavalt Austraalia valitsuse kehtestatavale tulujagamisleppele.

Google'i Austraalia tegevjuhi sõnul teenib firma aastas uudistega seotud reklaamidelt vaevu 10 miljonit Austraalia dollarit (6,7 miljonit USA dollarit), mis on murdosa valitsuse antud hinnangust kogu sektorile.

Katse puhul, mida jälgitakse tähelepanelikult kogu maailmas, on Austraalia avalikustanud kava, mille järgi suured internetifirmad peaksid jagama reklaamitulu, mida nad teenivad nende platvormidel edastatavatelt uudistelt.

Konkurentsi reguleeriv ametkond (ACCC, Australian Competition and Consumer Commission) on hinnanud, et Google ja Facebook koos teenivad Austraalia turult reklaami eest aastas kuus miljardit Austraalia dollarit (neli miljardit USA dollarit).

Juhtivad kirjastajad on nõudnud, et kaks kompaniid maksaksid vähemalt kümme protsenti oma iga-aastasest tulust kohalikele uudistetootjatele, mis on üleilmsetele tehnoloogiahiidudele kaotanud suurema osa oma reklaamitulust.

Google'i tegevdirektor Austraalias Mel Silva lükkas sellised numbrid tagasi kui tema sõnul äärmiselt ebareaalsed.

"Me kõik saame aru, et kõrgekvaliteetsetel uudistel on kõrge sotsiaalne väärtus, aga me peame aru saama ka majandusest," ütles Silva pühapäeval blogipostituses. Ta lisas, et Google teenis eelmisel aastal vaid kümme miljonit Austraalia dollarit tulu klikkidelt reklaamidel, mis paiknesid uudistega seotud otsingupäringute juures.

"Enamik meie tulust ei tule uudisteotsingust, vaid kaubandusliku eesmärgiga otsinguist, näiteks kui keegi otsib jooksujalatseid ja klikib reklaamil," ütles ta.

Silva eitas ka ACCC argumente, et tehnoloogiafirmad teenivad olulist "kaudset tulu", esitades uudiseid, kui sisu tõmbab kasutajad nende platvormidele.

Uudised "esindavad vaid tillukest osa päringuist", moodustas eelmisel aastal Silva sõnul vaid ühe protsendi Google'i otsinguist Austraalias.

Samal ajal rõhutas tegevjuht, et Google'i kaudu saab Austraalia uudismeedia olulise lisaväärtuse, sest just nende kaudu lähevad inimesed uudiskülgedele. Tema sõnul aitab see meediafirmadel nii reklaami müüa kui ka võita endale uusi tellijaid.

Silva ütles, et Google'i otsingud suunasid 2018. aastal Austraalia suurtele ja väikestele uudistelehekülgedele kokku 3,44 miljardit külastust, hinnates sellest tekkivat aastast tulu uudistekompaniide jaoks enam kui 200 miljonile Austraalia dollarile.

Google'i seisukoht ennustab ACCC-le raskusi läbirääkimisteks Google'i, Facebooki ja Austraalia meediafirmade vahel. Kohustuslik käitumisjuhend, milleni tahetakse jõuda, tegeleks tulujaotuse, väärinfo tõkestamise ning kasutajate privaatsuse kaitsega.

Konkurentsiamet rõhutas eelmisel kuul, et kui vabatahtlikud käitumisjuhendi läbirääkimised ei õnnestu, siis võivad Austraalia kirjastajad vajada kollektiivse boikoti korraldamist Google'i ja Facebook'i suhtes.

Silva ütles, et Google on ettevalmistatud protsessis osalemiseks, kuid lisas, et "on oluline, kui otsused põhinevad faktidel, mitte ebatäpsetel numbritel ja tõendamata väidetel".

ACCC peaks juuli lõpuks ette valmistama juhise lõppteksti, mille valitsus on lubanud kiirelt tööle rakendada.

Google ja Facebook on saavutanud tohutu mõju meediakompaniide üle terves maailmas ning nad on haaranud lõviosa online-reklaamist.

Tulude vähenemise tõttu, mis teravnes koroonaviiruse pandeemia puhul, on Austraalia väljaanded alates 2014. aastast kas püsivalt või ajutiselt sulgenud enam kui 150 uudistekeskkonda ning kärpinud enam kui 20 protsenti töökohtadest.

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: