Soome alkoholimonopoli müük kasvas märgatavalt
Soome alkoholimonopoli müük kasvas esimesel poolaastal võrreldes eelmise aastaga märgatavalt. See ei pruugi siiski kompenseerida koroonapiirangute tõttu ärajäänud tarbimist restoranides ning välismaalt kaasaostetud koguseid.
Alko andmetel kasvas nende müük jaanuarist juunini 13,5 protsenti, soomlased ostsid Alkost 5,2 miljonit liitrit rohkem alkoholi kui eelmisel aastal samal perioodil, kirjutas ajaleht Helsingin Sanomat.
Kõige rohkem on kasvanud roosade veinide müük, mis suurenes eelmise aastaga 47 protsenti. "Soomes on rosé-st saanud aastaringne vein, mida kombineeritakse julgelt toiduga. Rosé on mitmekülgne ja sobib hästi kala, kerge liha ja suviste salatitega. Taustaks on rahvusvaheline trend, kus nõudlus kasvab mitte ainult roosade, aga ka valgete ja vahuveinide järele," ütles Alko äridirektor Kari Pennanen lehele.
Lisaks roosadele veinide müüdi Alkos sel poolaastal rohkem ka valget ja punast veini, kuid kasvas ka kange alkoholi müük.
Kui jaanuarist maini jäi vahuveinide müük eelmisest aastast väiksemaks, siis juunis hakkas ka see kasvama. Vahuveinide vähesemat tarbimist saab põhjendada paljude pidude ärajäämisega sel kevadel.
Koronaviiruse epideemia on mõjutanud Alko rekordilist poolaastat - kui restoranid olid suletud ja reisimine välismaale lakkas, siis alkoholi- ja toidupoed olid avatud.
Viimastel aastatel on umbes 15 protsenti soomlaste tarbitavast alkoholist imporditud, peamiselt toodud Eestist. Restoranides ärajoodu on moodustanud umbes 10 protsenti tarbimisest. Seega kadus märtsis koroonakriisi tõttu kuni veerand alkohoolsete jookide pakkumisest.
Alko suurenenud müük ja toidukaubandus ei ole siiski piisavad, et kompenseerida restoranides tarbitud ja välismaalt imporditud alkoholi koguse järsku vähenemist, ütles mais riikliku tervise- ja heaoluinstituudi juhtiv ekspert Thomas Karlsson. "Alkoholi kogutarbimine langeb sel aastal ja see võib märkimisväärselt langeda," ütles Karlsson toona.
Kuigi juunis hakati kaotama piiranguid reisimisele ja restoranidele, siis Alko juuni müügistatistika ei näita veel suurt muutust. "Juuli ja augusti müügistatistika annab täpsema pildi. On tõenäoline, et restoranipiirangute kaotamine, välismaale reisimise võimalus ja siseturismi kasvav populaarsus mõjutavad Alko klientide arvu ja liitrite müüki," usub Pennanen.
Toimetaja: Mait Ots