Google ja Facebook vähendavad üha vahet kodumaiste reklaamimüüjatega
Kantar Emori andmetel oli Eesti reklaamituru maht mullu 88,7 miljonit eurot, langedes aastaga 17 protsenti. Kodumaiste reklaamimüüjate vahe internetireklaamiturul jääb võrdluses Google'i ja Facebooki poolt võetava rahaga aasta-aastalt aina väiksemaks.
Varasematel aastatel kasvas reklaamiturg keskmiselt 2,5 protsenti aastas, languse taga on peamiselt koroonakriis. Eriolukorras vähenesid reklaamirahad meediatüübist olenevalt kuni 61 protsenti.
Aasta teine pool oli äraootav ja möödunud aasta viimases kvartalis oli reklaamiturul näha juba stabiliseerumise märke, märkis Kantar Emor.
Suurim osa reklaamiturust ehk 27 protsenti kuulus jätkuvalt televisioonile. Kohaliku internetireklaamituru osakaal kogumahust oli 26,3 protsenti ja maht 21,33 miljonit eurot.
Välireklaami osakaal moodustas 14,7 protsenti ehk 12 miljonit eurot, raadioreklaami maht 11,4 protsenti ehk 9,22 miljonit eurot.
Ajakirjade osakaaluks kujunes 4,3 protsenti ning mahuks pea 3,5 miljonit eurot. Otseposti reklaamimaht rahaliselt oli 2020. aastal 7,67 miljonit eurot.
Kriisis taastus kõige kiiremini just internetireklaamituru maht, kuna eriolukorras suunati turunduse rõhk internetti.
Kohaliku internetireklaamituru maht oli mullu 21,3 miljonit eurot.
14 suurema agentuuri vahendusel liikus Eestist välja lisaks kohalikule internetireklaamituru rahale ligi 16,2 miljonit eurot reklaamiraha. Aasta varasemaga võrreldes kasvas on Google'i ja Facebooki reklaamiraha maht kuus protsenti.
Sinna hulka on arvestatud vaid suuremate reklaamivahendajate kaudu liikunud rahad, väiksemate reklaamijate tehtud summasid arvestada ei saa, kuna kanalid oma reklaamimüügi summasid ei avalda.
Seega on Eestist Google'isse ja Facebooki liikunud reklaamirahade kogusummat keeruline kindlaks teha.
Läti ja Leedu reklaamiturg sarnanes mullu üsna palju Eesti omaga.
Baltikumi reklaamiturg tervikuna langes aastavõrdluses 15,1 protsenti, mis teeb Balti riikide peale reklaamimahuks 262,2 miljonit eurot. Kõige suurem langus oli mullu 17 protsendiga Eestis, Läti reklaamituru maht langes 16,4 protsenti ja Leedus 12,5 protsenti.
Google'isse ja Youtube'i liikus vahendajate kaudu mullu 9,7 miljoni euro eest reklaami ja Facebooki ning Instagrami 6,5 miljonit eurot. See tähendab, et Google'i kanalites tehtud reklaam kasvas mullu 12 protsenti, Facebookis tehtud reklaam jäi tunamullusega pea samale tasemele.
Toimetaja: Barbara Oja