Riik eitab kaotust puudega inimeste vedamist puudutavas kohtuasjas
Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi (MKM) hinnangul on bussifirma Lux Express väited justkui riik oleks sisuliselt juba kaotanud kohtuvaidluse puudega inimeste ja laste tasuta vedamise üle enneaegsed ning protsess võib veel kaua kesta.
"Lux Express on veidi asjadest ette jooksnud. Kogu teema on alles halduskohtu menetluses, ühtegi otsust veel pole," ütles MKM-i pressiesindaja Taavi Audo ERR-ile.
Bussiettevõte saatis teisipäeval välja pressiteate, milles väidab, et Eestis 20 aastat kehtinud seadus, mis kohustab bussiettevõtteid tasuta ja riigi hüvitiseta vedama puudega inimesi ning koolieelikuid, on vastuolus Euroopa Liidu õigusega. Ettevõte järeldas seda Euroopa Komisjoni 20. juulil edastatud seisukohast Euroopa Kohtule kohtuasjas, mis puudutab Lux Expressi 2019. aastal algatatud vaidlust Eestis ühistranspordiseaduse kooskõla kohta põhiseadusega.
Lux Express Estonia AS pöördus 2019. aasta juulis Eesti riigi vastu kohtusse taotlusega tunnistada põhiseadusvastaseks ühistranspordiseadusega pandud kohustus vedada riigipoolset hüvitist saamata kommertsliinidel tasuta eelkooliealisi lapsi ning puudega isikuid. Samasisulise kaebusega pöördusid halduskohtusse veidi hiljem veel kolm Eesti bussiettevõtet.
Senises kohtumenetluses on Eesti riiki esindav MKM väljendanud seisukohta, et ühistranspordiseadusega bussivedajatele pandud kohustus teenindada eelkooliealisi lapsi ja puuetega isikuid tasuta, ilma hüvitist saamata, ei ole oma olemuselt avaliku teenindamise kohustuse panemine, edastas Lux Expressi esindaja. Ministeeriumi pressiesindaja sõnul nõuab ettevõte ühistranspordiseaduse paragrahv 34 põhiseadusevastaseks tunnistamist ja riigilt kahju hüvitamist.
Asja menetlev halduskohus otsustas küsida enne oma otsuse tegemist hinnangut Euroopa Kohtult, kas lisaks riigisisesele õigusele reguleerib tasuta sõidu kohustust ka Euroopa Liidu õigus. Euroopa Kohtu otsuseni on halduskohus siseriikliku kohtumenetluse peatanud.
"Euroopa Komisjoni poolt Euroopa Kohtule esitatud seisukohas on üheselt väljendatud seisukohta, et kommertsalustel reisijate liinivedu teostatavatele ettevõtjatele pandud kohustus vedada teatud kategooriasse kuuluvaid reisijaid tasuta, nagu käesoleval juhul on pandud ühistranspordiseaduse paragrahvis 34, kujutab endast avaliku teenindamise kohustust. Samuti asub Euroopa Komisjon seisukohale, et Eesti ühistranspordiseaduse paragrahv 34, mis sätestab, et sõitjate tasuta vedu vedajale ei hüvitata, on vastuolus Euroopa Liidu õigusega. Sisuliselt asub Euroopa Komisjon sellega seisukohale, et Eestis alates 2000. aastast kehtiv regulatsioon on õigusvastane," edastas Lux Express.
"Lux Expressi poolt viidatud Euroopa Komisjoni seisukoht on esitatud pooleli olevas Euroopa Kohtu kohtuasjas nr C-614/20 protsessi kaasatud ühe osapoole hinnanguna, mis ei oma meile hetkel õiguslikku tähendust. Õigusliku mõjuga otsuse selles küsimuses annab vaid Euroopa Kohus, pärast mida saab halduskohus menetlusega jätkata," rõhutas Audo. "Kuna tegemist on pooleli oleva kohtuasjaga nii Euroopa Kohtus kui ka Eesti halduskohtus, siis enne kohtulahendeid MKM antud teemal õiguslikke hinnanguid anda ei saa," lisas ministeeriumi esindaja.
Lux Expressi kohtuvaidluses esindanud advokaadibüroo Sorainen vandeadvokaat Carri Ginter ütles pressiteate vahendusel, et on tänulik Tallinna Halduskohtu kohtunikule, kes küsimuse Euroopa Kohtusse saatis. "Riik püüdis viimase võimaluseni väita, et Euroopa Liidu õigus siin ei kohaldu. Edasi saab vaidlus keskenduda sellele, kui palju tuleb riigil bussiettevõtjatele hüvitist maksta," ütles Ginter.
Toimetaja: Mait Ots