Riia maantee rattateede projekti lõpetamine ajas Tartu linnajuhid vaidlema
Tartu linnapea Urmas Klaasi (Reformierakond) esmaspäevane otsus, et Riia maanteele lubatud rattateid siiski ei tule, on tekitanud koalitsioonipartnerites rahuolematust. Ka ohutusuuringu läbiviija hinnangul oleks tulnud projektiga edasi minna.
Tartu linnavalitsus otsustas 1. juulist septembri lõpuni kestma plaanitud Riia tänava ajutiste rattateede eksperimendi ära jätta. Linnapea Urmas Klaas tõi põhjuseks liiklusõnnetuste ohtu.
"Need kitsaskohad on jäänud üles, mis puudutavad turvalisuse teemat – operatiivsõidukite liikumine, ühistransport, kõrvaltänavate olukord. /.../ Liiklusohutuse audit toob välja riskid, need on kaheksal juhul kerge kehavigastuse oht ja kahel juhul raske kehavigastuse oht. On ju päevselge, et me ei tohi ohuolukordasid juurde luua," selgitas Klaas "Aktuaalsele kaamerale"
Samas on auditi koostaja öelnud, et ohukohti oleks saanud minimeerida ja eksperimenti võinuks tema hinnangul korraldada küll.
Abilinnapea Gea Kangilaski sai linnapea otsusest jätta ära Riia maantee rattateede projekt teada meedia vahendusel. "Esialgu jäi meil linnavalitsuses kõlama kokkulepe, et arutame seda küsimust veel edasi. Hiljem saime lehest lugeda, et kindlasti jääb ära," rääkis Tartu abilinnapea Gea Kangilaski (Sotsiaaldemokraadid) ERR-ile.
Otsuse Riia maantee projektiga mitte edasi minna tegi linnavalitsus pärast Viavelo inseneribüroos valminud liiklusohutusauditi tutvustust, kus tõdeti, et projekt sisaldab mõningaid riske. Näiteks toodi auditis välja, et ühel teelõigul jalgratturite ja jalakäijate trajektoorid ristuvad ning oht on, et toimub kokkupõrge. Teisal võiks jällegi murekohaks osutuda see, et bussist väljuja ei ole informeeritud, et väljumisel on tal suhteliselt kitsas ala enne jalgrattarada.
Kangilaski sõnul polnud need riskitegurid aga piisavad, et projekt täiesti lõpetada. "Paljud Tartu linnavalitsuse liikmed pole tõenäoliselt ühtegi liiklusohutuse audit oma silmaga varem näinud, nad kujutavad ette, et tulemus peab olema null riski. Paraku liikluses ei ole sellist asja nagu null riski üldse olemas. Isegi oma kingapaeltele võib inimene surnuks kukkuda," nentis Kangilaski.
Kui vaadata, mida Tartu linn on aastaid ehitanud, siis need tänavad ei ole ohutud, rõhutas abilinnapea. "Vastupidi – need tänavad on väga ohtlikud, eriti nõrgematele inimestele. Ja kui me nüüd mõtleme, et liiklejagruppide eristamine ja nendele turvalisuse loomine on oht, siis see pole nii. Jah, teatud oht jääb, sest on palju liiklejaid ja Riia tänav on kiire liiklusega, aga uus situatsioon ei oleks ohtlikum kui see, mis Riia tänaval juba on," rääkis Kangilaski.
Tema hinnangul on Riia maantee projekti lõpetamise tegelik põhjus Tartu linnavõimu hirm suurte muutuste ees. "Paberile on jalgrattateid joonistada palju odavam ja lihtsam ega pea ka nii paljude inimestega vaidlema. Aga tegelik küsimus on, et kas julgeme rattateid ja rohe-eesmärke ka ellu viia," ütles Kangilaski.
Küsimusele, kas Sotsiaaldemokraatide koalitsioonipartneri otsusel võivad olla ka poliitilised tagajärjed, vastas Kangilaski, et ta pole väitnud, et sel otsusel pole ühtegi tagajärge. "Me ei tea, kas partneril on kellegagi käed juba löödud, võibolla loen ka sellest lehest," ütles Kangilaski.
Tartu teine abilinnapea, Priit Humal Isamaaliidust väidab, et peamine põhjus projekti lõpetamiseks on siiski ohutuse küsimus. "Küsimus on alati olnud selles, kas liiklejate ohutus saab eksperimendi tulemusena parem nii eksperimendi ajal kui ka pikaajaliselt. Kindel on, et teatud liiklejate liikumisvõimalused teeb see ebameeldivamaks, aga kas ta teeb ka ohtlikumaks? Kas kasud kaaluvad üles riskid? Mida aeg edasi, tuli välja, et riskid – eriti auditi valguses – on arvestatavalt suured ja kasu ei ole nii suur, et see riskid üles kaaluks. Ohutut asja pole, nagu ka abilinnapea Gea Kangilaski ütles, aga riskide hindamises on küsimus," rääkis Humal.
Ta ei osanud öelda, milline risk täpselt projekti lõpetamisel kaalukeeleks osutus. "Kas on suurem risk ratturitele või on suurem risk see, et operatiivsõidukid võivad viivituse tõttu hiljaks jääda? Siin pingerida polegi, meile on oluline summaarne tulemus," arutles Humal.
Autovabaduse puiesteele tulevad autod
Ühe olulise riskina tõi Humal välja, et Riia maanteel rattaliikluse soodustamise tulemusena muutub liiklus teistel tänavatel. "Mõned liiklejad hakkaksid tõenäoliselt vältima Riia maanteed ja valiksid sõitmiseks teised lähedalasuvad tänavad, mis sellise liikluskoormusega pole harjunud. Need muutuksid sellega ohtlikumaks," rääkis Humal.
Humala sõnul oli ainuvõimalik projekt täielikult ära jätta, mitte seda muuta ja parandada. "Kuna projekti ettevalmistamine nagunii venis, siis lõpmatusena polnud seda edasi lükata polnud otstarbekas, sest siis me poleks saanud analüüsida eksperimendi tulemusi," ütles Humal.
Autoliikluse vähendamise ja rahustamise eksperimenti katsetab Tartu linnavõim nüüd Autovabaduse puiesteel: kui varem oli Vabaduse puiestee Raekoja platsist Kaubamaja parklani ulatuv lõik täiesti autovaba, siis nüüd rajatakse sinna 1+1 sõidurajad. "See ei tähenda, et teeme paremaid tingimusi autoliiklusele, vaid tahame katsetada olukorda, et nii suure liiklusega tänaval olekski sõiduridasid vähem. Vaatame, kuidas liiklus hakkab sellega kohanema ja kuidas suudame liiklust ohjata," selgitas Humal.
Vabaduse puiesteel on selle eksperimendi riskid väiksemad, sest liikluskoormus on seal väiksem kui Riia maanteel, lisas Humal.
Auditi läbiviija, liiklusspetsialist Reigo Ude on aga ajakirjandusele öelnud, et ka Riia maantee oleks eksperimendiks sobinud. "Liiklusohutuse seisukohalt oleks pidanud tegema mõned parandused ja kiirelt asja kallale asuma.
Minu arvates oleks selline eksperiment andnud väga palju vajalikku teavet selle kohta, kuidas suurlinnas sarnaseid projekte tulevikus korraldada, millised kitsaskohad vajavad suuremat tähelepanu ja kuidas linnakodanikud sellesse suhtuksid," ütles Ude Tartu Postimehele.
Tartu linnaruumi osakonna töötajad ei soovinud linnajuhtide kannapööret kommenteerida, et mitte sekkuda poliitilisse vaidlusse.
Tartu Riia maantee rattaradade projekt pidi kestma 1. juulist septembri lõpuni. Plaan nägi ette, et kummaski suunas antaks üks autode sõidurada ratturitele.
Toimetaja: Mari Peegel, Merili Nael