Scholz lubas jätkata Brüsseli sisepõlemismootorite keelu pidurdamist
Saksamaa kantsler Olaf Scholz tegi esmaspäeval selgeks, et Berliin tahab Euroopa Liidu (EL) uute sisepõlemismootoriga autode müügi keelustamise plaani erandit, et tootjad saaksid jätkata sünteetiliste kütuste kasutamist ka pärast 2035. aastat, kui keeld jõustuma peaks.
Euroopa Parlament kinnitas 14. veebruaril liikmesriikide valitsustega saavutatud kokkuleppe keelata aastast 2035 uute sisepõlemismootoriga autode müük. Plaani oli varasemalt juba toetanud ka liikmesriikide valitsusi esindav EL Nõukogu. Selle lõplikuks jõustumiseks on vaja, et parlamendiga sõlmitud kokkuleppele annaks uuesti oma heakskiidu ka nõukogu, kuid hiljuti lükkasid liikmesriigid selle hääletuse edasi.
Saksamaa on nüüd asunud sisepõlemismootorite keelu jõustumist pidurdama, Berliiniga on liitunud ka Itaalia, Poola ja Bulgaaria. Saksamaa valitsuskoalitsiooni kuuluv liberaalne erakond Vabad Demokraadid (FDP) leiab, et sünteetiliste kütuste kasutamine võimaldaks jätkata ka sisepõlemismootoriga uute autode müüki. EL-i kliimapööre näeks aga ette, et tootjad peavad üle minema elektri- või vesinikmudelitele. Berliin soovib, et Euroopa Komisjon esitaks vastutasuks 2035. aasta tärminiga seaduse blokeerimisele ettepaneku sünteetiliste kütuste kohta.
"Valitsus on ühtne selle ootuses, et Euroopa Komisjon teeb ettepaneku, mille eesmärk on e-kütuste kasutamine pärast 2035. aastat," ütles esmaspäeval Scholz.
Saksa sotsiaaldemokraatlikku erakonda kuuluvale Scholzile avaldas toetust ka Saksa rahandusminister Christian Lindner (FDP).
Euroopa Komisjoni president Ursula von der Leyen kohtus pühapäeval Saksa valitsusega, kuid ei suutnud siis Berliini vastuseisu EL-i autoseadusele lõpetada, vahendas Politico.
Euroopa Parlament kiitis 14. veebruaril paketi "Eesmärk 55" (Fit for 55) raames heaks uute sõiduautode ja väikeste kaubikute CO2 heite vähendamise eesmärgid, mille kohaselt tohib EL-is alates 2035. aastast müüa ainult selliseid uusi sõiduautosid ja kaubikuid, mis ei tekita üldse CO2 heidet. 2030. aastaks on seatud heite vähendamise vahe-eesmärgid, mis on sõiduautode puhul 55 protsenti ja kaubikute puhul 50 protsenti 2021. aasta tasemest.
Algatuse on juba heaks kiitnud liikmesriikide valitsusi esindav Euroopa Liidu Nõukogu, see on läbinud kooskõlastuse faasi Euroopa Parlamendiga ning 14. veebruaril kinnitas parlament kooskõlastatud lõppteksti. Lõpphääletusel peab selle vastu võtma veel ka nõukogu, eeldatavasti pidi see toimuma märtsis.
Transpordisektor annab 25 protsenti Euroopa Liidu kasvuhoonegaasidest ja selleks, et EL saavutaks aastaks 2050 kliimaneutraalsus nagu on endale eesmärgiks seadnud, tuleb transpordi heidet vähendada 90 protsendi võrra. Euroopa Komisjoni hinnangul uued reeglid autotööstusele investeerimiskindluse ja soodustavad innovatsiooni ja konkurentsi, mis toob elektriautode hinnad alla.
Veebruaris europarlamendi heakskiidu saanud määrus ei puuduta veoautosid ega busse.
Toimetaja: Karl Kivil