EL kinnitas uutele autodele nullheitme nõude alates 2035. aastast

Euroopa Liidu energeetikaministrid andsid teisipäeval Brüsselis oma lõpliku heakskiidu autode süsinikuheitme standarditele, mille kohaselt jõustub 2035. aastal sisepõlemismootoriga sõiduautode ja kaubikute jaoks CO2 heitme keeld. Otsus järgnes nädalavahetusel Euroopa Komisjoni ja Saksamaa vahel saavutatud kokkuleppele, millega võeti maha Berliini vastuseis algatusele.
Saksamaa ja Euroopa Komisjoni kompromissiga lisatakse autode CO2 vähendamise kokkuleppele viide sünteetiliste kütuste (e-kütuste) võimalikuks kasutamiseks ka pärast 2035. aasta tähtaega.
Euroopa Parlament, komisjon ja valitsusi esindav Euroopa Liidu Nõukogu olid varasemalt autode heitmestandardites juba kokku leppinud ning selle jõustumiseks oli vaja veel nõukogu kinnitust, kuid see jäi Berliini vastuseisu tõttu venima. Saksamaa asus mõni kuu tagasi nõudma kokkuleppe täiendamist klausliga, mis lubaks siiski ka pärast 2035. aastat müüa sisepõlemismootoriga autosid, mis töötavad sünteetilise kütusega ehk e-kütusega ja mis peaks teoreetiliselt olema süsinikuneutraalne.
Kokkulepe nõuab, et 2030. aastast oleks kõikidel Euroopa Liidus müüdavatel uutel autodel süsinikdioksiidi heitkogused 55 protsenti madalamad kui 2021. aasta tase ning alates 2035. aastast oleks kõikidel müüdavatel uutel sõiduautodel ja kaubikutel süsinikdioksiidi heitkogused null.
Eesmärgid on mõeldud autopargi dekarboniseerimiseks Euroopas. Transport annab praegu veerandi Euroopa Liidu kasvuhoonegaasidest, enamik sellest tuleb maanteetranspordist ning vastupidiselt tööstusele ei ole seal viimaste aastakümnetega muutust süsinikdioksiidi (CO2) heitme vähenemisele poole toimunud.
Saksamaa nõutud erand
Kui algselt eeldati, et EL-i poliitika muudab võimatuks uute sisepõlemismootoriga autode müümise Euroopa Liidus alates 2035. aastast, siis Saksamaa võidetud erand pakub potentsiaalset päästerõngast traditsioonilistele sõidukitele.
Euroopa Komisjon lubas Saksamaa vastuseisu ületamiseks luua seadusliku tee ainult e-kütustel töötavate autode müügi jätkamiseks pärast 2035. aastat.
E-kütus tähendab taastuvast elektrienergiast ning süsinikdioksiidist uue sünteetilise energiaallika loomist. Põhimõtteliselt võiks see tehnoloogia aidata vähendada õhus süsinikdioksiidi kogust, mis fossiilsete kütuste põletamisel tekib, kuna seda kasutatakse e-kütuse peamise toorainena, lisades vett ja rohelist elektrienergiat, mida toodetakse taastuvatest allikatest. E-kütuse saamine on teaduslikult võimalik, kuid seni pole veel leitud praktilist tehnoloogilist lahendust selle tööstuslikuks tootmiseks.
Vastuhääl tuli Poolalt
Poola hääletas teisipäeval seaduse heakskiitmise vastu. Itaalia, Bulgaaria ja Rumeenia jäid erapooletuks. Poola nimetas seadust ebarealistlikuks ja ütles, et sellega kaasneb oht autode hinnatõusuks, samas kui Itaalia soovis, et ka biokütustel töötavad autod vabastataks 2035. aasta järkjärgulisest kaotamisest.
Autotootjad Porsche ja Ferrari on ühed e-kütuste pooldajad, mis nende hinnangul aitaks vältida sõidukite koormamist raskete akudega.
Teised autotootjad, sealhulgas Volkswagen, Mercedes-Benz ja Ford, panustavad akuga elektrisõidukitele süsinikdioksiidi vähendamiseks ning mõned ettevõtted on kutsunud EL-i riike üles mitte lükkama 2035. aasta tähtaega tagasi.
EL-i energiaministrid leppisid teisipäeval ka kokku, et pikendavad vabatahtlikku eesmärki piirata gaasikasutust 15 protsendi võrra 12 kuu jooksul, et aidata valmistuda järgmiseks talveks, kus Venemaa gaasi napib.
Toimetaja: Mait Ots
Allikas: Reuters