EL ja Saksamaa jõudsid sisepõlemismootorite vaidluses kokkuleppele

{{1679726400000 | amCalendar}}
Prantsuse president Emmanuel Macron ja Saksa kantsler Olaf Scholz.
Prantsuse president Emmanuel Macron ja Saksa kantsler Olaf Scholz. Autor/allikas: SCANPIX / IMAGO / Mylene Deroche

Euroopa Komisjon jõudis Saksamaaga kokkuleppele, kuidas lahendada vaidlus, mis puudutab uute sisepõlemismootoriga sõiduautode keelustamist alates 2035. aastast.

"Me leidsime Saksamaaga lahenduse e-kütuste kasutamiseks autodes tulevikus. Töötame nüüd edasi, et autode CO2 heitmete standardid võimalikult kiiresti vastuvõtta," kirjutas Euroopa Komisjoni juhtiv asepresident kliimaküsimustes Frans Timmermans Twitteris.

Tema sõnul peab nüüd Euroopa Komisjon kokkuleppe juriidilisse vormi valama.

Kokkulepe on vajalik selleks, et saada üle Saksamaa vastuseisust Euroopa Liidu roheleppe ühele õigusaktile, mille Euroopa Parlament ja liikmesriigid on juba omavahel kokku leppinud ning ning mille jõustumiseks oleks vaja liikmesriike esindava Euroopa Liidu Nõukogu veelkordset kinnitust. Õigusakt näeb ette uute sisepõlemismootoriga sõiduautode ja kaubikute müügi keeldu alates 2035. aastast.

Berliin, mis algselt plaani heaks kiitis, asus sel aastal nõudma erandit, mis lubaks siiski ka pärast 2035. aastat müüa sisepõlemismootoriga autosid, mis töötavad sünteetilise kütusega ehk e-kütusega ja mis peaks teoreetiliselt olema süsinikuneutraalne.

Konflikti lahendust oodati juba reedel lõppenud Euroopa Ülemkogu raames peetud kahepoolsetelt kohtumistelt, kuid siis jäi läbimurre saavutamata.

Teema muudab keeruliseks, et Saksamaa nõutud erand võib anda Euroopa Parlamendile ning ka teistele, kes toetavad sisepõlemismootorite keeldu, aluse pöörduda kohtusse, kuna Euroopa Komisjonil ei ole õigust teha muutusi parlamendi ja nõukogu vahel juba kokku lepitud õigusaktis muudatusi, kirjutas väljaanne Politicole laupäeval.

Olukorra muutis veelgi segasemaks samuti tugeva autotööstusega Itaalia, mille peaminister Giorgia Meloni teatas reedel, et kavatseb taotleda ka oma riigile õigust jätkata biokütuste kasutamist automootorites.

See suurendab veelgi survet Euroopa Komisjonile leida olukorrale lahendus.

Samas teatas Saksa kantsler Olaf Scholz pärast kohtumist Brüsselis Prantsusmaa presidendi Emmanuel Macroniga, et olukorrale leitakse lahendus. Prantsusmaa, mille eesistumise ajal eelmisel aastal sisepõlemismootorite piirang kokku lepiti, on eesmärgi ellurakendamise jõuline toetaja.

Brüsselist lahkumise järel ütles ka Macron, et Saksamaa liider lubas talle, et sellest eesmärgist ei taganeta ning küsimusele leitakse lahendus.

Toimetaja: Mait Ots

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: