EL ja Saksamaa jõudsid sisepõlemismootorite vaidluses kokkuleppele
Euroopa Komisjon jõudis Saksamaaga kokkuleppele, kuidas lahendada vaidlus, mis puudutab uute sisepõlemismootoriga sõiduautode keelustamist alates 2035. aastast.
"Me leidsime Saksamaaga lahenduse e-kütuste kasutamiseks autodes tulevikus. Töötame nüüd edasi, et autode CO2 heitmete standardid võimalikult kiiresti vastuvõtta," kirjutas Euroopa Komisjoni juhtiv asepresident kliimaküsimustes Frans Timmermans Twitteris.
Tema sõnul peab nüüd Euroopa Komisjon kokkuleppe juriidilisse vormi valama.
We have found an agreement with Germany on the future use of efuels in cars.
— Frans Timmermans (@TimmermansEU) March 25, 2023
We will work now on getting the CO2-standards for cars regulation adopted as soon as possible, and the Commission will follow-up swiftly with the necessary legal steps to implement recital 11.
Kokkulepe on vajalik selleks, et saada üle Saksamaa vastuseisust Euroopa Liidu roheleppe ühele õigusaktile, mille Euroopa Parlament ja liikmesriigid on juba omavahel kokku leppinud ning ning mille jõustumiseks oleks vaja liikmesriike esindava Euroopa Liidu Nõukogu veelkordset kinnitust. Õigusakt näeb ette uute sisepõlemismootoriga sõiduautode ja kaubikute müügi keeldu alates 2035. aastast.
Berliin, mis algselt plaani heaks kiitis, asus sel aastal nõudma erandit, mis lubaks siiski ka pärast 2035. aastat müüa sisepõlemismootoriga autosid, mis töötavad sünteetilise kütusega ehk e-kütusega ja mis peaks teoreetiliselt olema süsinikuneutraalne.
Konflikti lahendust oodati juba reedel lõppenud Euroopa Ülemkogu raames peetud kahepoolsetelt kohtumistelt, kuid siis jäi läbimurre saavutamata.
Teema muudab keeruliseks, et Saksamaa nõutud erand võib anda Euroopa Parlamendile ning ka teistele, kes toetavad sisepõlemismootorite keeldu, aluse pöörduda kohtusse, kuna Euroopa Komisjonil ei ole õigust teha muutusi parlamendi ja nõukogu vahel juba kokku lepitud õigusaktis muudatusi, kirjutas väljaanne Politicole laupäeval.
Olukorra muutis veelgi segasemaks samuti tugeva autotööstusega Itaalia, mille peaminister Giorgia Meloni teatas reedel, et kavatseb taotleda ka oma riigile õigust jätkata biokütuste kasutamist automootorites.
See suurendab veelgi survet Euroopa Komisjonile leida olukorrale lahendus.
Samas teatas Saksa kantsler Olaf Scholz pärast kohtumist Brüsselis Prantsusmaa presidendi Emmanuel Macroniga, et olukorrale leitakse lahendus. Prantsusmaa, mille eesistumise ajal eelmisel aastal sisepõlemismootorite piirang kokku lepiti, on eesmärgi ellurakendamise jõuline toetaja.
Brüsselist lahkumise järel ütles ka Macron, et Saksamaa liider lubas talle, et sellest eesmärgist ei taganeta ning küsimusele leitakse lahendus.
Toimetaja: Mait Ots