Tallinna Lennujaam soovib Nordica lennukite müügitulust osa endale
Tallinna Lennujaamale teevad muret väikesed regionaalsed lennujaamad, mida ettevõte peab Tallinnas teenitud tuluga üleval pidama ja mis muudavad seega Tallinnast lendamise kallimaks. Tallinna Lennujaam sooviks endale osa Nordica lennukite müümisega teenitavast rahast.
Tallinna Lennujaama reisijate arv oli eelmisel aastal rekordiline. Kasum aga vaid pool miljonit eurot, sest varade allahindamise tõttu tõid ettevõttele kuuluvad regionaalsed lennujaamad 7,7 miljonit eurot kahjumit.
Tallinna Lennujaama kinnitusel Tartu, Pärnu, Kärdla, Kuressaare, Ruhnu ja Kihnu lennujaamade finantskoorem aina kasvab ja see võib hakata lennujaamatasude kaudu mõjutama välisühendusi.
"Lennukeid on puudu ja lennufirmad reorganiseerivad või optimeerivad oma liinivõrku ja suunavad lennukeid nendele liinidele, mis on kasumlikumad. Täna enam ainult konkurentsivõimelistest tasudest ei piisa, vaid tegelikult lennufirmad ootavad selliseid suuremaid soodustusi ja läbi suuremate allahindluste ongi võimalik lennufirmasid siia rohkem meelitada," sõnas Tallinna Lennujaama juhatuse liige Riivo Tuvike.
Tallinna Lennujaam sooviks, et riik annaks ettevõttele osa Nordica lennukite müügist teenitavast tulust. Lennunduse eest vastutav kliimaministeerium ei välista sellist sammu.
"Laias plaanis võiks ju vähemalt meie ministeeriumi vaatest seda diskussiooni sellest otsast pidada, et lennujaamale on vaja, nii-öelda lennujaama tasude konkurentsivõimelisena hoidmiseks, investeeringuid teha ja selles valdkonnas on see raha lennukite müügi näol tulemas," ütles kliimaministeeriumi asekantsler Sander Salmu.
Rahandusminister Jürgen Ligi ütles, et müügist saadav raha läheb riigieelarvesse. Regionaalsete lennujaamade suhtes on ta aga kriitiline.
"Nende ülalpidamine tegelikult majanduslikult ära ei tasu ja see peaks olema teoreetiliselt eraldi regionaalpoliitiline valik, siis on jällegi riigiabi reeglid, et need tuleb üle vaadata. Aga üldjoontes jah, näiteks Pärnu lennujaama ehitamine – mul oli selle kohta vastavale ministrile kriitiline küsimus, et miks te seda teete?" ütles Ligi.
Lennunduseksperdi Sven Kukemelki sõnul on probleem, et Tallinna lennujaamal on kanda mittekasumlike regionaalsete lennujaamade ülalpidamise koorem, samas kui sellest aastast makstakse omanikule välja ka dividende.
"Üks võimalus on see, et need regionaalsed lennujaamad viia eraldi kehasse, kus Tallinna lennujaam tegelebki äriga ühenduste arendamisega Tallinnast. See teine keha tegeleb sellega, et kuidas võimalikult väikse kulubaasiga tagada regionaalsete lennujaamade toimimine. Need kaks on oma olemuselt vastu käivat ülesannet, üks on tulu optimeerimine, teine on kulu optimeerimine," lausus Kukemelki.
Toimetaja: Johanna Alvin
Allikas: "Aktuaalne kaamera"









