Poodide võiletid võivad aasta lõpuni hõredaks jääda
Või hind on viimasel ajal märgatavalt tõusnud, praegu on aga või mõnes poes lettidelt lausa kadunud või valik väga väikeseks jäänud. Tootjad seletevad seda suurenenud või tarbimisega kogu maailmas, mis on omakorda tingitud sellest, et viimaste uuringute kohaselt on piimarasv kasulik.
Selveri kaubandusjuht Heli Laumets ütles Postimehele ning lisas, et hankijatel pole võimalik võid anda ja see võib kesta veel paar nädalat.
Rimi ostudirektori Margus Amori sõnul neil võidefitsiiti ei ole, kuid sooduskampaaniaid nii pea loota ei ole.
"Kui on kampaaniaid hästi palju, siis on raske koguseid planeerida. Tänases turusituatsioonis on kampaaniaid märksa vähem, kuna võitootjad ei tee enam palju kampaaniapakkumisi," rääkis Amor "Aktuaalsele kaamerale".
Prisma Peremarketi ostuosakonna kategooriajuht Kaimo Niitaru nentis, et letid täiesti tühjad ei ole, kuid tarneprobleemidest tulenevalt ei saa kindlustada kõigi sortimendis olevate võide saadavust.
Tootjad kinnitavad, et või tootmine Eestis vähenenud ei ole. Küll on aga suurenenud tarbimine kogu maailmas, sest teadlased kinnitavad nüüd piimarasva tervislikkust.
"Tarbijad lähevad margariinilt üle võile. Teisalt, toorpiimas rasva osa on järjest vähenema hakanud ja see on loonud rasvapuuduse. Kolmas efekt on selline lumepalliefekt, et mida rohkem me võist räägime, seda vähem seda lettidel on," rääkis Valio Eesti tegevjuht Maido Solovjov.
Solovjov leidis, et olukord muutub lähikuudel ning probleem on jaanuariks või hiljemalt veebruariks lahenenud.
Solovjovi sõnul on tekkinud lumepalliefekt: "Võidefitsiidist rääkimine on kasvatanud nõudlust veelgi ja nii ongi kohati letid tühjaks ostetud."
Eestis toodetud võist läheb umbes kolmandik ekspordiks. Sama suhe kehtib ka toorpiima kohta.
"Sellest ressursist, mis täna Eestisse ümbertöötlemiseks jääb, enam väga palju midagi juurde teha ei anna, sest piimarasva tarbimise tõus on kandunud ka teistesse toodetesse, rasvavabade piimatoodete kõrgaeg on möödas," kinnitas Põllumajandus-Kaubanduskoja juhatuse liige Tiina Saron.
Tema sõnul on või tarbimine tõusnud kogu maailmas ja see on mõjutanud ka Eesti turgu.
Statistikaameti teatel on või hind kerkinud aastases võrdluses 44 protsenti. Kui eelmise aasta augustis maksis 200-grammine võipakk 1,36 eurot ja eelmise aasta lõpus veel alla 1,60 euro, siis selle aasta alguseks oli hind kerkinud juba 1,70 euroni. Hiliskevadel küll hind veidi langes, kuid suve lõpus oli hind tõusnud 1,90 euroni.
Toimetaja: Marek Kuul, Merili Nael