TLT korruptsiooniasjas kinni peetud ärimehed jäid riigile 80 000 eurot võlgu

Tallinna Linnatranspordi AS-i (TLT) bussihanke korruptsioonijuhtumis algatatud kriminaalasjas kahtlustuse saanud ärimehed Kaspar Keelmann ja Taavi Koplimäe on tüürinud ühe ettevõtte pankroti äärele ja jätnud riigile maksudena tasumata ligi 80 000 eurot. Lisaks käib Koplimäe firma kohut ettevõttega, kellele jättis teenuse eest tasumata, ent keeldub kaupa ka tagastamast. Kõik ettevõtted on omavahel tihedalt seotud.
TLT-le alates 2012. aastast kasutatud busse müünud KTK Tehnika OÜ kuulub Taavi Koplimäele. Tal on õnnestunud võita suisa 14 TLT korraldatud bussihanget, kokku mahus kuni neli miljonit eurot.
Nüüd uurib neid hankeid korruptsioonikahtluse tõttu prokuratuur, kes näeb ettevõttel seost ka Kaspar Keelmanni ja TLT-s garaažide asejuhatajana töötanud Jaanus Vingiga, kes arvatavalt tegelikud niiditõmbajad olid.
Professionaalse pankrotti tüürimise õpikunäide
Ent KTK Tehnika pole meeste ainus ettevõte. Masinate ja seadmete remondiga tegelnud OÜ Tarbetehnika tüürisid kompanjonid pankroti veerele ning vabanesid siis juriidilisest kehast professionaalse likvideerija kasuks, väljudes ise ja jätkades äriga uute juriidiliste kehade alt. Seejuures on kõik ettevõtted omavahel nii tihedalt seotud, et kohati pole arugi saada, kust piirid jooksevad.
Avalikest registritest nähtub, et OÜ Tarbetehnika (nüüdse nimega Avappon OÜ) asutas 2012. aasta veebruaris Taavi Koplimäe. 2014. aasta juunis müüs ta selle Kaspar Keelmannile. Peagi sigines ettevõttele maksuvõlg, mis hakkas üha paisuma. 2016. aasta lõpuks ulatus see korra isegi üle 86 000 euro.
2017. aasta oktoobris liikus ettevõte professionaalsele likvideerijale Alexander Vestile (endise nimega Urmas Sääsk), kes muutis ettevõtte nime Avappon OÜ-ks ja kellest sai uue ettevõtte juhatuse liige. Maksuvõlad, mis alates möödunud aasta oktoobrist on olnud püsivalt üle 60 000 euro, jäid nüüd juba Vesti ettevõttele. Vest on seejuures Eesti suuruselt neljas firmade likvideerijaga Raul Pindi, Kalev Sakiase ja Rein Lossi järel.
OÜ Tarbetehnika (uue nimega OÜ Avappon) maksuvõlad riigi ees. Kuvatõmmis Krediidiinfo andmebaasist.
Vaid nädal pärast nimevahetust sai firma omanikuks Eesti e-resident, tankist Erza Jane Maranda Gasoc Filipiinidelt. Talle kuulub üle 120 Eesti ettevõtte, mille kõigi seis on sama nukker kui Avapponil. Kõik need on omandatud 2017. aasta jooksul ja nii mõnegi likvideerimisprotsess on juba töös.
Aprillikuu seisuga on Avapponil riigi ees ligi 67 000-eurone maksuvõlg, millele lisandub üle 11 000 euro intresse, nii et kokku on ettevõte riigile võlgu ligi 80 000 eurot.
Filipiinlasest tankisti ettevõtted on kõik raskustes. Kuvatõmmis Krediidiinfo andmebaasist.
2014. aasta suvel, veel enne Tarbetehnika OÜ üleminekut Keelmanni valdusesse, asutas Koplimäe juba uue firma: Transpordipark OÜ. Selle transpordi rendi ja remondiga tegelega firma angaaripargis remonditakse ja hooldatakse TLT busse siiani.
Keelmanni ennast aga remondiettevõtete eesotsast enam ei leia, ehkki prokuratuur seostab just teda erinevate ettevõtete ja linnafirmaga seotud skeemidega. Prokuratuur taotles ka tema vahi alla võtmist, ent kohus jättis taotluse rahuldamata, leides, et puudub oht uute kuritegude toimepanemiseks ning viidates asjaolule, et Keelmannil on neli last.
Ettekavatsetud põhjalaskmine
ERR-iga võttis ühendust ettevõtja, kes väidab, et OÜ Tarbetehnika põhjalaskmine oli teadlikult kavandatud ning plaanis juba aasta tagasi kevadel.
"Oli ebaõnn kohtuda nimetatud „ärimeestega“ Raplast 2017. aasta kevadel ja kohtumisel korrutati vähemal kolm korda, et lepingut on vaja Transpordipark OÜ nimele. Üllatus, üllatus – kuus kuud hiljem läheb Tarbetehnika OÜ pankrotti, mille nimele ei soovitud enam lepinguid teha. Selgeltnägijad? Vaevalt," põhjendab CarCops OÜ omanik Riho Pihlakas oma kahtlusi.
Riho Pihlakas puutus Transpordipargi ning Keelmanni ja Koplimäega kokku aasta tagasi, kui pakkus ettevõtte autodele GPS jälgimisseadmete ja lisavarustuse renti ning paigaldust ja jälgimisteenust. Keelmann võttis pakkumise vastu, ent kui ettevõte tellimuse täitis, jäeti arve tasumata. Samuti hoidus Keelmann lepingule alla kirjutamast.
Kokku lepiti 30-päevalise tasuta prooviperioodiga ühele masinale, ülejäänud teenuste osas sai hinnakiri kokku lepitud e-kirja teel ning CarCops tegi oma töö ka kärmelt ära, ent Transpordipark jättis tasumata kogu teenuse eest, samuti keeldus ettevõte tagastamast masinatele paigaldatud seadmeid ja jätkas nende kasutamist. Kahju on suurusjärgus 10 000 eurot.
Pihlakas puutus teenust kokku leppides kokku nii Keelmanni kui Koplimäega, ehkki kirju vahetas just Keelmanniga. Tagantjärele saab ta aru, miks viimane e-kirjadele üksnes oma eesnime Kaspar alla pani - et varjata oma tausta.
Nüüd on asi juba pool aastat kohtus, ent hagi tagamise avalduse jättis kohus rahuldamata, ehkki Pihlakas pelgas, et Transpordipark võidakse samamoodi tühjaks kantida ja võlgadesse lasta, nagu varem Tarbetehnikaga tehti.
Kõik ettevõtted omavahel seotud
Igal Keelmanni ja Koplimäega ettevõttel on oma ülesanne täita, mis kokku moodustavad omavahel toimiva ahela.
Nii hoitakse KTK Tehnikas kasumit ja kogu masinapargi liisinguid. Varasemalt renditi tehnikat Tarbetehnikale, mis võimaldas sealt kasumi välja viia. Tarbetehnikas hoiti kõik kulud, alates tööjõust kuni tehnika rendi ja remondini. Firmat hoiti alates 2014. aastast kroonilistes maksuvõlgades. Ärikasum ehk sisuliselt Tarbetehnikast välja kanditud summa oli 2016. aastal üle 450 000 euro.
Majandusaasta aruandest selgub, et 2016. aastal on KTK Tehnikast viidud laenudena välja 124 837 eurot. Samas olid Tarbetehnika tööjõukulud samal ajal identsed ehk samuti 124 837 eurot. Muidugi jääb võimalus, et see oli kokkusattumus.
Transpordipark OÜ on uus juriidiline keha, kuhu on üle kantud Tarbetehnika OÜ käive. See võimaldab jätkata skeemiga, kus KTK Tehnika rendib masinaid juba Transpordipargile. Seejuures kannavad KTK Tehnikale kuuluvad masinad ka Transpordipark OÜ kleebiseid. Tegu on sama masinapargiga, mida KTK Tehnika rentis varem paberi peal Tarbetehnikale ja nüüd renditakse neid paberi peal Transpordipargile.
Juhatuse liikmed töötasid tasuta nii Tarbetehnikas kui ka Transpordipargis, nagu sedastab Transpordipargi kohta koostatud majandusaasta aruanne: "Ettevõttes on juhatuse liige, kellele tasusid ei makstud. 2016. aastal töötas ettevõttes 1 töötaja, palgakulu oli kokku 4696 eurot."
Suurele tee-ehitusettevõttele Lemminkäinen alltöövõttu tegev Transpordipark on asunud oma keha alates 2017. aasta sügisest paisutama. Kui veel pool aastat tagasi töötas ettevõttes vaid kaks inimest, kes said keskmist brutopalka 680 eurot kuus, siis sügisel asus ettevõte otsima oma ridadesse nii raskeveokite juhte kui lukkseppi, lubades neile "kindlat ja stabiilset töökohta aastaringse tööga, millega kaasneb konkurentsivõimeline ning töötulemustele vastav töötasu". Aasta lõpuks oligi töötajate arv kerkinud kümneni, ent tööjõumakse on ettevõte tasunud iga töötaja pealt keskmiselt 516 eurot kuus.
Ehkki samale ringile kuuluvate teetöid tegevate ettevõtete koostöö sujub kui õlitatud masinavärk, pelgab Keelmanni ja Koplimäega ebaõnnestunult äri teinud Pihlakas, et kõik see suunatakse uuele varast tühjaks tassimise ja seejärel likvideerimise ringile. Lootust oma raha kätte saada pole ta veel kaotanud, kuigi pelgab, et kuni ta Transpordipargiga kohut käib, võib ka see firma sihilikult varatuks muutuda.
Taavi Koplimäe telefoninumbril vastanud meesterahvas väitis, et tema ei ole Taavi Koplimäe, mistõttu jäi Koplimäe kommentaarideks tabamatuks.
Kaspar Keelmann ei soovinud seotust Tallinna Linnatranspordi AS-i, Transpordipark OÜ või Taavi Koplimäega ERR-ile kommenteerida.
"Ei saa kahjuks kommenteerida, kuna see on seadusega keelatud. Kriminaalmenetluse seadustiku § 214 lg 1 kohaselt võib uurimisega seotud andmeid avaldada üksnes prokuratuuri loal ja prokuratuuri määratud ulatuses," teatas Keelmann oma kirjalikus vastuses.
Toimetaja: Merilin Pärli