Vilja Kiisler: Reformierakonna loosung on igav nagu Stockmanni reklaam
Siiani on riigikokku kandideerivatest erakondadest oma valimisloosungiga välja tulnud neli. Kõige igavam sõnum on Postimehe erikorrespondendi Vilja Kiisleri hinnangul Reformierakonnal.
Reformierakonna loosung tulevastel valimistel on "Parem tulevik".
"Kõige igavam neist neljast, mida me praegu teame, on kindlasti Reformierakonna "Parem tulevik", sest isegi kui see parem tähendaks parempoolsust, siis võiks küsida, mida see parem- ja vasakpoolsus veel üldse tähendab. Eriti kui Reformierakonda ja Keskerakonda omavahel kõrvutada, nad on aina sarnasemad," kommenteeris Vilja Kiisler "Ringvaates".
"See on ju igav. See on ju igav nagu Stockmanni reklaam, et sügis tuleb, pange ennast ilusasti riidesse. See on lihtsalt surmigav," lisas ta.
Kiisler selgitas, et Reformierakond püüab sellise sõnumiga kindlasti ka kõikide teiste erakondade valijaid. "Ühelt poolt nad kõnetavad EKRE valijaid sellise patriotismiga. Teiselt poolt nad püüavad ikkagi Keskerakonnalt kätte saada neid valijaid, kellel võiks olla natukene liberaalsem ja parempoolsem silmavaade, eriti Kaja Kallase isiku kaudu nad püüavad neid endale saada," rääkis ajakirjanik.
"Aga see parem on nii ebamäärane. Millest parem, kui palju parem, mil viisil parem - kõik need küsimused on vastuseta. Seal tegelikult puudub konkreetne sisu, mida Reformierakonna valija arvatavasti kuulda tahaks," lisas ta.
Keskerakonna loosung on "Õiglane riik kõigile". Kiisleri hinnangul on ka see veidi igav, kuid kõlab Reformierakonna reklaamist natukene paremini. Samas annab selline loosung Kiisleri sõnul võimalust paroodiaks.
"Mina muidugi mõtlen selle peale, kuidas saaks seda hakata parodeerima, kui näiteks mingi suur jama juhtub Keskerakonna valitsuse ajal enne valimisi. Kui ma kuuluksin oravate hulka, siis ma mõtleksin selle peale, missuguste piltidega ma saaksin illustreerida seda õiglast riiki iroonilises või satiirilises võtmes. Kindlasti tal on parodeerimispotentsiaal üsna suur."
Kiisleri sõnul on nii Reformierakonna kui ka Keskerakonna häda see, et nad püüavad kõnetada võimalikult laia valijaskonda. "Kes tahab meeldida kõigile, peab riskima sellega, et ta on natuke igav, tüütu ja mitte nii väga sisukas," selgitas ta.
EKRE avaldas esmaspäeval veebireklaami, kus kõlab loosung "Eesti eest!". Kiisler märkis, et EKRE veebireklaam on väga ekspressiivne.
"Ma usun, et EKRE põhilist valijaskonda ta kõnetab, aga neid, keda peletavad või pelutavad EKRE sõnumid, neist vaenulikum pool, kindlasti see reklaam ka ehmatab," ütles Kiisler.
Isamaa sõnum on "Isamaa on igavene". Kiislerile tundub nagu oleks sellesse sõnumisse põimitud iroonia.
"Mina mõtlen seda reklaami igal pool linnas nähes, et äkki Isamaa reklaamimeister, kes teatavasti on ju karikaturist /.../, keerab neile käru, mängib märka sellepärast, et Isamaal on ju oht, et ta ei ületa valimiskünnist. Seda on siis väga hea meelde tuletada pärast valimisi, kui selgub, et Isamaa ei saagi üle künnise," rääkis Kiisler.
"Tegelikult ta tõenäoliselt ikkagi saab, aga mulle tundub, et selline teatav iroonilisus on siin sõnumis sees," lisas ajakirjanik.
Toimetaja: Merili Nael