Faktikontrollijad: Facebook kasutab meid propagandavahendina

Ajakirjanikud, kelle sotsiaalmeediafirma Facebook on palganud enda keskkonnas faktikontrolli läbi viima, rääkisid Briti ajakirjandusele, et tehnoloogiahiid on kasutanud neid vaid propagandavahendina ning pole tegelikult huvitatud desinformatsiooni levikuga võitlemisest.
Lisaks süüdistavad nii praegused kui ka endised faktikontrollijad Facebooki silmakirjalikkuses, sest tehnoloogiahiid on ka ise tegelenud näiteks ettevõtja George Sorose laimamise ja muude vandenõuteooriate levitamisega, kirjutavad Guardian ja Times.
Facebook hakkas tegema koostööd erinevate meediapartneritega nagu uudisteagentuur Associated Press ja faktikontrolli organisatsioon Snopes pärast seda, kui sotsiaalmeediaplatvormi süüdistati võltsuudiste ja desinformatsiooni takistamatus levikus 2016. aasta USA presidendivalimiste ajal. Praeguseks on selgunud, et Venemaa taustaga desinformatsioon ja mõjutuskampaania jõudis sellel perioodil rohkem kui 120 miljoni ameeriklaseni.
Ettevõte viitas hiljuti ka kolmele akadeemilisele uuringule, mis näitasid, et üldine võltsuudiste maht Facebooki keskkonnas on kahanemas. Üks uuringutest mainis ka seda, et Facebooki seos ebausaldusväärsete veebilehtedega on Prantsusmaal alates 2015. aastast vähenenud poole võrra.
Faktikontrollijad aga süüdistavad Facebooki selles, et viimane ei paku piisavalt andmeid selle kohta, kas võltsuudiste levikuga võitlemine ka tegelikult töötab. Facebookis levib endiselt tohutul hulgal võltsuudiseid ja desinformatsiooni, nagu näiteks hiljuti paremäärmuslaste poolt levitatud väide, justkui oleks Strasbourg'i terrorirünnak korraldatud Prantsuse valitsuse poolt.
Snopesi endine tegevtoimetaja Brooke Binkowski ütles Guardianile, et sisuliselt on Facebook kasutanud faktikontrollijaid kriisikommunikatsiooniks. "Nad ei võta midagi tõsiselt. Nad on rohkem huvitatud sellest, et nad head välja paistaksid ja raha jagada saaks... Neid ilmselgelt ei huvita."
Tema sõnul oli vähemalt ühel korral antud faktikontrollijatele juhis seada prioriteediks võitlus sellise desinformatsiooniga, mis oli kahjulik Facebookil reklaami ostnud klientidele. "See ei ole enam ajakirjanduse tegemine. See on propaganda tegemine," rõhutas Binkowski.
Teise facebooki partneri, PolitiFacti toimetaja Angie Drobnic Holan faktikontrolli skeemi iseenesest toetab, kuid ta on skeptiline, kui palju see aitab kaasa desinformatsiooni sisaldava sisu mahu vähendamisele. "Ma ei tea, ma ei oska öelda. Kas Facebook ise oskab öelda? Eeldaks, et justkui oskaks. Kuid mul ei ole mingit võimalust seda teada saada."
Faktikontrollijad nentisid, et nad kaotasid usalduse Facebooki vastu siis, kui jõudis avalikkuse ette, et tehnoloogiahiid oli palganud kommunikatsioonifirma selleks, et see seostaks Facebooki kriitikuid finantsist George Sorosiga. Kriitikute hinnangul näitas see selgelt mängu antisemiitliku stereotüübiga. Facebook eitab sellist kavatsust.
Faktikontrollijate kriitika kohta tegi Facebook avalduse, et nad alustanud partneritele kvartaliaruannete saatmist ning hakkavad tuleval aastal rohkem statistikat avaldama.
Toimetaja: Laur Viirand