USA kongress avaldas kõik Vene trollivabrikuga seotud Facebooki-reklaamid ({{commentsTotal}})

Venemaa trollivabriku poolt tekitatud libakonto all Facebookis levitatud reklaam.
Venemaa trollivabriku poolt tekitatud libakonto all Facebookis levitatud reklaam. Autor/allikas: twitter.com/MarkWarner

USA esindajatekoja luurekomitee Demokraatlikust Parteist pärit liikmed avaldasid neljapäeval kõik uurimise all olevat 3519 Facebooki-reklaami, mille abil Venemaaga seostatud nn trollid üritasid 2016. aasta presidendivalimiste eel ja ajal USA ühiskonnas pingeid õhutada.

Nimetatud Facebooki-reklaamid on vaid osa Kremli laiemast mõjututegevusest ja on seotud organisatsiooniga Internet Research Agency, mida on mitmel pool meedias ka "Vene trollivabrikuks" kutsutud. Nimetatud reklaamid aastatest 2015-2017 andis Facebook üle eelmise aasta oktoobris kongressi komiteedele, kus viiakse läbi nn Venemaa-juurdlust, vahendasid Axios ja Vice News. (Kümme kõige rohkem levinud reklaami on kokku võetud SIIN.)

Trollivabriku ulatuslik tegevus ameeriklaste seas vaenu ja tüli õhutamisel oli ka üks peamistest põhjustest, miks Facebooki juht Mark Zuckerberg eelmisel kuul Kongressi ette aru andma kutsuti. Tunnistuste andmise ajal oli Zuckerberg sunnitud andma ka lubadusi tõhustada sotsiaalmeediafirma samme libauudiste ja mõjutustegevuse vastu ning muuta Facebooki seniseid reklaamireegleid.

Luurekomitee demokraadid jagasid need Vene taustaga Facebooki-reklaamid üheksasse kategooriasse: sündmused, USA mustanahalised, immigratsioon, relvaseadused, Texas, geiteemad, moslemid, veteranid ja poliitilised kandidaadid. Samuti on raportis kirjas iga postituse detailid - palju reklaam maksis ja kui palju inimesi seda vaatas. Kõik reklaamid saab alla laadida SIIT.

Kui Venemaa trollide tegevusest Facebookis ja mujal sotsiaalmeedias on räägitud juba pikemat aega, siis praeguse raporti näol on tegu ilmselt seni kõige põhjalikuma ülevaatega ühest mõjutustegevuse osast ehk Internet Research Agency reklaamidest Facebookis.

Mainitud reklaamid on väga erinevad ja neid on nii põhjalikke ja tõsiseid kui ka pigem veebihuumori valdkonda kuuluvaid. Nagu ka varasemates analüüsides on mainitud, siis ei pruugi alati olla tegu mingile kandidaadile või arvamusele toetuse avaldamise või ründamisega - märkimisväärne osa reklaame on sellised, mille eesmärgiks on ilmselgelt vaatajat petta. Näiteks libareklaam, kus avaldatakse toetust mustanahalistele ja moslemitele ning tehakse seda viisil, mis peaks USA valge elanikkonna seas pahameelt või hirmu tekitama.

Ülevaateid reklaamidest on teinud veel näiteks Time, CBS, USA Today ja Wired.

Toimetaja: Laur Viirand



ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: