Kaunissaare: Rail Balticu projekti peatamisel võivad Eestit oodata trahvid ({{commentsTotal}})

Foto: Anna Aurelia Minev/ERR

Rail Balticu koordinaator Kristjan Kaunissaare ütles, et teoreetiliselt on võimalik uue kiirraudteetrassi ehitamisest loobuda, kui uus valitsusliit peaks niimoodi otsustama, küll aga tuleb arvestada võimalike trahvidega nii euroliidult kui ka Lätilt ja Leedult.

Uue valitsusliidu läbirääkijad jätkasid kolmapäeval arutelu Rail Balticu üle, sest EKRE on nõudnud Euroopa suunalise raudtee ehituse lõpetamist.

ERR küsis Kaunissaarelt, kas asjajamise praeguses staadiumis on teoreetiliselt üldse võimalik anda tagasikäik.

"Kui midagi on alustatud, siis reaalselt on seda võimalik samamoodi ka peatada. See kõik sõltub siiski sellest, milliseid otsuseid teeb valitsus, milliseid otsuseid teeb parlament /.../ Lihtsalt tuleks vaadata kogu taustsüsteemi, kusmaal me oleme selle projektiga ja kellega koos me seda teeme. Niisama lihtne Rail Balticu peatamine ilma mingisuguste tagajärgedeta kindlasti ei ole," lausus ta.

Kaunissaare märkis, et kui kolm Balti riiki paari aasta eest Rail Balticu arendamise kokkuleppele alla kirjutasid ja see ratifitseeriti ka kolme Balti riigi parlamendis, siis sisuliselt tähendaks see selle sama kokkuleppe tühistamist.

"Kindlasti peaks siis vaatama Rail Balticu rahastamislepinguid, mis siiamaani on sõlmitud ja samuti kolme Balti riigi taotluse alusel tehtud ja kust nüüd siis Eesti ise tahaks muutma minna või üksinda välja tulla. Tuleks üle vaadata, mis mõju need avaldavad teistele Balti riikidele, et kas Rail Balticut on üldse võimalik ellu viia selliselt, et Eestit seal sees ei ole, ja kas sel juhul Euroopa Komisjoni rahastus Lätile ja Leedule säiliks. Seal on päris palju selliseid kokkuleppeid, millele Rail Balticu ärajätmine või muutmine kindlasti mõju avaldab," selgitas ta.

See, kas väljumisel ähvardaksid Eestit trahvid, on Kaunissaare sõnul puhas spekulatsioon, kuid on selge, et kindlasti ei saa Eesti ära kasutada neid rahasid, mis on praeguseks Euroopa Liidult toetusena saadud ja kajastuvad ka meie riigieelarve strateegiates.

"Mis puudutab seda, kas tuleks tagasi maksta need rahad, mis on juba ära kasutatud, selle üle kindlasti tuleb siis vaidlema hakata," tõdes Rail Balticu koordinaator ja lisas, et kui Rail Baltic peaks sellisel kujul ka Lätis ja Leedus ära jääma, võib teoreetiliselt rääkida ka sellest, et Läti ja Leedu võiks esitada kahjunõuded Eesti riigi vastu.

Kaunissaare rõhutas aga veelkord, et see on ainult spekulatsioon.

Peaminister Jüri Ratas ütles kolmapäeval Vikerraadio saates "Stuudios on peaminister", et Rail Balticu ehitust oleks ülikeeruline peatada, kuna tegu on niivõrd rahvusvahelise protsessiga.

"Kogu seda asja pöörata päevaga nulli - ma ütleks, et see on ülikeeruline kui mitte võimatu," ütles Ratas, lisades, et sel teemal tuleb partneritel edasi rääkida.

EKRE esimees Mart Helme ütles eelmisel nädalal, et nad otsivad võimalusi, kuidas Rail Balticu ehitus peatada.

Toimetaja: Karin Koppel



Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: