Keskkonnaministeerium plaanib hakata toetama elektriautode ostu

Keskkonnaministeerium valmistab ette elektriautode ostutoetuse plaani, mis tooks Eesti liiklusse juurde umbes 200 elektriautot. Kuigi vahepealne tööversioon nägi ette, et toetust antakse üksnes ettevõtetele, pole selles veel lõplikult kokku lepitud.
Keskkonnainvesteeringute keskuse kaudu antav toetus loodetakse kättesaadavaks teha kolmandas kvartalis. Keskkonnaministeeriumi energeetikanõunik Mart Raamat ütles ERR-ile, et toetusmeetme ettevalmistamine on praegu lõppjärgus.
"Me näeme täna, et ostutoetuse peamised kasusaajad võiksid olla just suure läbisõiduga kasutajad. Peamiselt on fookuses ettevõtted, aga kas see toetus on ainult ettevõtetele või on see avatud ka eraisikutele - see on üks asi, mille me peame omavahel nii ametnike tasandil kui ka ministeeriumite vahel veel kokku leppima," ütles Raamat.
Toetuse saamise tingimustesse tuleb Raamatu sõnul kindlasti nõutav läbisõidukohustus Eestis. Samas ei soovita toetuse saajaid tema sõnul koormata liigse bürokraatiaga.
Ühe varasema tööversiooni järgi oli nõutava läbisõiduna kirjas 100 000 kilomeetrit Eestis maksimaalselt nelja-aastase perioodi jooksul. Raamatu sõnul pole täpselt paigas veel ka ostutoetuse suurus ühe sõiduki kohta, aga see jääb ilmselt vahemikku 4000 kuni 6000 eurot.
"Toetuseks oleme planeerinud kokku 1,2 miljonit eurot emissioonikaubanduse tuludest 2019. aasta jooksul. Vaadates meie kliimaeesmärke, välisõhueesmärke ja üldse keskkonnaeesmärke, siis kindlasti on elektritranspordil seal mängida suur roll, et me need saavutaks. Meie huvi on see, et võimalikult palju inimesi sõidaks süsinikdioksiidineutraalsete masinatega," ütles Raamat.
Autode müügi- ja teenindusettevõtete Eesti liidu tegevjuht Arno Sillat arvas, et uus toetusmeede võiks huvi pakkuda näiteks Omnivale.
Sillat märkis, et elektriautode hind on küll viimase paari-kolme aastaga allapoole tulnud, kuid on laias laastus ikkagi poolteist korda kõrgem kui sisepõlemismootoriga autodel.
"Hinnavahe on ikkagi veel täiesti tuntav, aga mida kallim auto, seda väiksem on elektri- ja sisepõlemismootoriga auto hinnavahe. Teiseks, elektriauto võimekus eriti talvel on suhteliselt väike. Praegu on turg natuke äraootaval seisukohal. 2021. aastal peaks elektriautosid turule tulema palju ja rohkem ka nii-öelda tavaauto välimusega," ütles Sillat.
Mullu müüdi Eestis 84 uut elektriautot, mis moodustas uute autode müügist 0,3 protsenti. Samas kasvas müük ülemöödunud aastaga võrreldes 70 protsenti.
Toimetaja: Mirjam Mäekivi