ERR Hollandis: EL-i maanteepakett halvendaks Eesti veofirmade konkurentsivõimet
Euroopa Parlament kiitis heaks palju kirgi kütnud osa liikuvuspaketist, mis parandaks kaugsõiduautojuhtide töötingimusi, aga halvendaks vaesemate Euroopa ääremaade nagu Eesti autoveoettevõtete konkurentsivõimet. Tegu ei ole veel lõpliku kokkuleppega, sest parlamendi ja riike esindava nõukogu läbirääkimised alles algavad.
Neljapäevase hääletuse eel ütles soomlasest raportöör Merja Kyllönen "Aktuaalsele kaamerale", et kõik osapooled on pidanud kompromissi nimel järeleandmisi tegema.
"Näiteks Soomes me oleme leidnud, et me saame sellega elada. See on raske, aga see on toimiv lahendus," ütles Kyllönen.
Uued direktiivid hakkavad kõigepealt rangemalt piirama sisevedusid, teises riigis neid tehes kehtivad lähetatud töötaja nõuded, rahvusvaheliste vedude puhul mitte. Autojuht peab igal neljandal nädalal soovi korral koju saama, samuti peab koduriiki jõudma auto ja oma iganädalase kohustusliku pikema puhkeaja peab juht veetma majutusasutuses, mitte autokabiinis.
Enim mõjuvad sellised reeglid Euroopa äärealadelt ja vaesematest oludest tulijaile.
"Sisuliselt on tegemist võitlusega sotsiaalse dumpinguga, olgem ausad, aga selle direktiivi vastuvõtmine ja selle rakendamine võib viia selleni, et lihtsalt väga paljud ettevõtted lähevad pankrotti Ida-Euroopas, mis on ka Euroopa Liidule paha," kommenteeris keskerakondlasest europarlamendi liige Yana Toom.
Ants Ehand on olnud kaugsõiduautojuht üle 30 aasta. Mõningaid uusi reegleid peab ta ebarealistlikeks.
"On ju võimatu läbi viia sellist asja. Auto jääb ju ilma valveta, kui ma jätan selle auto koormaga või ilma koormata suvalisse parklasse ja lähen hotelli. Kui ma tulen esmaspäeval tagasi, sellest on ainult raam ja kabiin, rohkem sellest alles ei ole. Midagi teha ei ole," rääkis Ehand.
Mõned riigid, näiteks Prantsusmaa, Holland ja Belgia on sellise reegli juba kehtestanud ja asunud autojuhte kabiinis magamise eest trahvima. Üks lahendus, mis neljapäeval aga siiski parlamendiversiooni ei jõudnud, oleks kindlatele turva- ja puhkamistingimuste nõuetele vastavad parkimisalad, kus tohiks ka kabiinis magada.
"Igal ööl jääb Euroopas praegu puudu 100 000 parkimiskohta. See muudab autojuhi töö vähem atraktiivseks. Kus sa puhkad, kus sa sööd, kus sa end värskendad? Need on olulised nõudmised, mille täitmist meie organisatsioon ootab," ütles rahvusvahelise maanteetranspordi liidu Euroopa peasekretär Matthias Maedge.
Maanteepaketi lõppversioon selgub parlamendi ja riike esindava nõukogu läbirääkimistel.
Toimetaja: Merili Nael