EL-i uued lennundusreeglid nõuavad kaitsemaski kandmist kogu reisi vältel ({{contentCtrl.commentsTotal}})

Hiina arstide delegatsioon lennuki pardal.
Hiina arstide delegatsioon lennuki pardal. Autor/allikas: SCANPIX / CHINE NOUVELLE / SIPA

Euroopa Liidu koroonakriisi aegsed soovitused turvaliseks lendamiseks näevad ette kaitsemaskide kandmist, inimeste vahel võimalusel 1,5-meetrise vahemaa hoidmist ja kontaktivaba teenindust.

Euroopa Liidu Lennuohutuse Agentuur (EASA) ja Euroopa Haiguste Ennetamise ja Kontrolli Keskus (ECDC) kolmapäeval avaldatud ühisdokumendi kohaselt peavad lennufirmad tegema kõik selleks, et haiged inimesed lennujaama ega lennukisse ei tuleks.

Selleks tuleb reisijaid teavitada ja inimesed peavad täitma tervisedeklaratsiooni, milles nad kinnitavad, et neil ei ole viimase kahe nädala jooksul diagnoositud COVID-19 ega avaldunud sellele haigusele omaseid sümptome ja et nad ei ole olnud ka kontaktis haige inimesega.

Lennufirmadele soovitatakse võimaldada haigestunud inimestele arstitõendi esitamisel tasuta lend ümber broneerida või piletiraha tagasi saada.

Alates lennujaama tulemisest kuni sihtkoha lennujaamast väljumiseni tuleb kõikjal võimalusel tagada inimeste vahel vähemalt 1,5-meetrine vahemaa. Lennukis tühjade istmete jätmist ei nõuta, küll aga tuleb ka seal nii palju kui võimalik püüda distantsi hoida, pannes kokku istuma pered ja teised koos reisijad ja püüdes hoida nii palju kui võimalik vahet võõraste reisijate vahel.

Eelistatud on võimalikult kontaktivaba teekond alates elektroonilisest check-inist kuni minimaalse pardateeninduseni.

Sama moodi peavad reisijad alates lennujaama tulemisest kuni sihtkoha lennujaamast väljumiseni pidevalt kandma näomaski. Sellest kohustusest on vabad alla kuueaastased lapsed ja inimesed, kes tervislikel põhjustel seda teha ei saa. Näomaski äravõtmine on põhjendatud turvakontrollis ja piirikontrollis. Näomaske tuleb iga nelja tunni tagant vahetada, reisijal peab olema selleks vajalik varu maske kaasas, lennufirmad peavad olema valmis vajadusel neid samuti müüma.

Euroopa ametite soovitused näevad ette veel kätehügieeni, pindade pidevat puhastamist ja ruumide maksimaalset ventileerimist ja veel parem värske õhuga tuulutamist. Samuti peavad lennufirmad lennukite ventilatsioonisüsteemi võimalikult turvaliseks muutma. Ametite kinnitusel on lennuki ventileeritud õhk üldiselt turvalisem kui mitmetes kohtades maismaal.

Immuunsuspasse hetkel ei soovitata, sest need ei ole veel teaduslikult tagatud kindlusega. Kehatemperatuuri mõõtmine lennujaamas sõltub konkreetse riigi soovist, ametkondade hinnangul on selle mõju piiratud, sest kõigil haigetel ei ole palavikku ja palaviku saab ravimiga alla võtta.

Haigusnähtudega lennujaama tulnud reisijat võib oodata kojusaatmine. Kui reisijal hakkab halb lennukis, siis tuleb ta isoleerida ehk tema ja teiste reisijate vahele tuleb jätta võimalusel kaks istmerida tühjasid kohti. Temaga jääb tegelema üks pardateenindaja, kes kasutab täiendavaid isikukaitsevahendeid ja hoiab eemale teistest teenindajatest ja reisijatest. Sihtkohta jõudes tegeleb olukorraga juba konkreetne riik. Lennufirmad ootavad kiiret infot testi tulemuse kohta. Kui reisija oli tõepoolest koroonaviiruse kandja, jäävad temaga kokku puutunud meeskonnaliikmed kaheks nädalaks karantiini. Kahe istmerea ulatuses istunud teised reisijad on lähikontaktsed, kellega võetakse samuti ühendust.

Toimetaja: Mait Ots

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: