Soome uus liiklusseadus toob teedele sooneutraalsed liiklusmärgid ({{contentCtrl.commentsTotal}})

Liiklusmärk.
Liiklusmärk. Autor/allikas: ERR

Soomes hakkab kehtima uus liiklusseadus, mille keskmes on nõudmine, et ohu ennetamine on igale liiklejale kohustuslik. Muu hulgas toob uus seadus sooneutraalsed liiklusmärgid ja jalakäijale tuleb ülekäigurajal teed anda.

Asjatundjate sõnul ei too uus liiklusseadus kaasa ülisuuri muutusi, aga liiklus muutub paindlikumaks ja rohkem rõhutakse tervele talupojamõistusele. Muudatusi on siiski palju.

Näiteks muutub Soomes kohustuslikuks jalakäijale ülekäigurajal teed anda. Kui veel 30 aastat tagasi oli Soomes üldiselt kombeks jalakäijad viisakalt üle sõidutee lasta, siis nüüd peatub auto paremal juhul ainult siis, kui jalakäija hulljulgelt teele astub. Autojuhtidele on korduvalt eeskujuks toodud Eestit, kus enamasti siiski jalakäija kenasti üle tee lastakse. Nüüd näeb Soome uus liiklusseadus ette, et ülekäigurajale lähenedes tuleb hoog maha võtta, eriti siis, kui teine sõiduk või miski muu nähtavust takistab.

Uus liiklusseadus on üldse üles ehitatud ohtude ja õnnetuste ennetamisele. Ei piisa sellest, et ise korralikult käitud, vaid kohustuslik on liigelda nii, et suudad õnnetuse ära hoida ka juhul kui teine liikleja eksib.

Uus on seaduses see, et väiksemate rikkumiste korral määratakse nii jalakäijale, jalgratturile kui mootorsõidukiga liikujale trahvi asemel niinimetatud liikluseksimuse makse. Selle suurus on vastavalt rikkumisele 20-200 eurot, jalakäijatele väiksem, autojuhtidele suurem. Näiteks määratakse see autojuhiloa koju ununemise või jalgratturil teeandmiskohustuse täitmata jätmise eest.

Endiselt on keelatud liikuvas sõidukis telefoni käes hoida, aga alates 1. juunist võib telefoniga toimetada näiteks valgusfoori all seistes.

1. juunist muutub ka parkimiskella kasutamine. Kui varem tunnustati Soomes vaid sinist plastist parkimiskella, siis nüüd võib parkimisaja alguse kasvõi pastakaga paberitükile kirjutada, peaasi, et see on nähtaval kohal ja arusaadav.

Kihutamisega on nii, et kui kolm korda aastas politseile kiiruse ületamisega vahele jääd, võetakse juhiluba teatud ajaks ära. Alla kaheaastase staažiga juhtidel juba kahe rikkumise korral. See punkt läks tegelikult leebemaks: kui enne võis loast ilma jääda, ületades kiirust 7 km/h, siis nüüd on see kuni 60 km/h kiirusepiirangu alal 10 ja suuremate piirkiiruste puhul 15 km/h.

Uus seadus keelab ka häiriva sõidustiili: trahvi võib saada öisel parkimisplatsil kumme vilistades, liiga valjusti muusikat kuulates või ka näiteks ajaviiteks elamurajoonis ringi tiirutades. Kui politseinik näeb autot kolm korda mööda sõitmas, peab ta selle tõenäoliselt kinni ja uurib, milles asi.

Uue liiklusseadusega muutuvad ka liiklusmärgid. Kui varem oli ülekäiguraja märgil reipal sammul kõndiv mees, siis nüüd peab seal olema sooneutraalne kriipsujuku. Näiteks Vaasa liiklusohutuse juht Heli Lintamo märkis, et liiklusmärkide väljavahetamine läheb linnale maksma sadu tuhandeid eurosid ja selle raha eest oleks võinud midagi muud liiklusohutuse heaks ära teha. Lisaks leiavad kriitikud, et kui enne oli ülekäigurajal reipalt kõndiv inimene, siis nüüd on teeületaja samm tönts.

Turu ülikoolihaigla arst Jan Sundell kommenteeris ajalehele Helsingin Sanomat, et uus märk iseloomustab hästi ka seda, et soomlased ei ole enam kuigi heas vormis. Tema sõnul peaks inimene suutma läbida viiemeetrise vahemaa vähem kui nelja sekundiga. Kui see ei õnnestu, ja kõnnid nagu uuel märgil olev kriipsujuku, siis ei jõua tõenäoliselt rohelise tulega sõiduteed ületada.

Toimetaja: Mirjam Mäekivi

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: