Marko Adamson: kuidas õpetajana sügisel algavaks kaugõppeks valmistuda?
COVID-19 pandeemia on olnud kõige häirivam sündmus hariduse ajaloos, sulgedes koolid ja lasteaiad, mõjutades Eestis pea 30 000 haridustöötajat. Sellist väljakutset nagu distantsõpe pole haridustöötajad läbinud mitte kunagi varem, vähemalt mitte sellises mahus, kirjutab Marko Adamson.
Koolituste tagasiside alusel koostatud kokkuvõtte alusel saab väita, et eriolukorra ajal toimunud webinaridelt kogutud tagasiside kohaselt tundsid õpetajad end sageli liigse koormuse ja vähese toetusega silmitsi olevat.
Õpetajad tundsid, et kulutasid virtuaalse õppetöö ettevalmistamisele, planeerimisele ning õpilaste tagasisidestatud tööde parandamisele oluliselt rohkem aega võrreldes igapäevase tööga. Õpetajaid toetati aktiivselt erinevate koolitustega ning positiivne on see, et tagasisidet andnud õpetajatest tõid pea pooled välja COVID-19 pandeemia ajal pakutavate koolituste kasulikkuse ja hindasid neid lausa heaks või suurepäraseks.
Vastajad on täheldanud, et liiga palju oli uut teavet ning selle omandamine tähendas sama palju tööd, kui selle puudumine. Õpetajad olid üllatunud arvukate ressursside üle, mida distantsõppes kasutada saab.
Nüüd on haridusasutustel olnud aega teha arendavad ja analüüsivaid kokkuvõtteid ja kokkusaamisi, et sügisel algavaks uueks kooliaastaks oleks ettevalmistus teadlik ning eesmärgistatud.
Kasulik on alustada olukorra analüüsi sellest, mida haridusasutused kogesid erakorralise sulgemise ajal, millised ettevalmistused olid eesmärgistatud ning kus tekkisid puudujäägid. Analüüsi aluseks saab võtta erinevaid küsitluskeskkondades saadud vastuseid, tasub teha koostööd ka teiste haridusinstitutsioonidega ning kasutada nende statistikast saadud tulemusi. Oluline on arvestada õpetajate tagasisidega, lisada õpilaste ja vanemate vastused.
Mõned soovitused haridustöötajatele, et tagada hästi toimiv ja süsteemne õppetöö järgmiste võimalike kriiside ajal.
Kasutage vajaduste hindamiseks SWOT-analüüsi.
Enne tasuta ressursside ja rakenduste kasutamist tehke endale selgeks mida te juba teate, mida kasutate ning seejärel, mida peate teadma. Küsige tagasisidet ka õpilastelt. See aitab õpilasi paremini õpetada ja nendeni jõuda.
Muutuvate olukordadega kohanemine ja positiivne mõtteviis vajavad hoidmist ning toetamist. Olge valmis selleks, et plaane tuleb kiiresti muuta.
Kolleegidele jagatav kogemus rikastab nii teid kui ka kolleege.
Suhelge kolleegidega, jagades märkmeid selle kohta, mis eelmisel õppeaastal töötas ja mis mitte. Internetis on väga häid haridustöötajate blogisid, lugege, analüüsige –see võib olla väljapääs mõnele murekohale õppetöös.
Tehke koostööd psühholoogidega, et mitte keskenduda ainult õpetamismeetoditele, vaid toetada iseenda ja õpilaste vaimset heaolu sellel ebakindlal ajal. Vajadusel kasutage eripedagoogi ja sotsiaalpedagoogi abi erinevate olukordade lahendamisel. Ärge jääge probleemidega üksi.
Kasutage ressursse, mis on loodud vastavalt praegustele oludele nagu erinevad koolitused ja seminarid.
Koostöö vanematega on eriolukorra õppe võti. Teie tunnete oma õpilaste vanemaid kõige paremini, paljud neist saavad olla kasulikud koostööpartnerid.
Paljud haridusasutused tegelevad sellega, kuidas jõuda kõigi õpilasteni, mis hõlmab ka juurdepääsuprobleemide lahendamist, näiteks WiFi-ühenduse puudumist kodus, kus ainsateks ekraanideks on mobiiltelefonid ja piiratud internetikasutus. Võimalusel ja vajadusel võtke ühendust algatusega Igale koolilapsele arvuti! - Inimeselt Inimesele
Õpilased, nende võimalused, võimed ja vajadused on erinevad.
Eelseisvaks kooliaastaks plaani koostamine on oluline, sest aeg on endiselt ebakindel. Kasutage selliseid ressursse nagu õpetajalt-õpetajale ning keskenduge õpilaste individuaalsetele vajadustele, sh psühholoogiline, eripedagoogiline ja sotsiaalpedagoogiline toetamine. Õpetajad saavad aidata õpilastel oma hariduses edukamad olla, isegi distantsilt.
Toimetaja: Kaupo Meiel