Tallinna trammidirektor loodab liikumistakistuste kadumisel juhtide mõistvusele
Tallinna trammiteenistuse juht Meelis Telliskivi loodab, et teetöödest tingitud ummikute tõttu trammiteedel sõitvad autojuhid muudavad oma käitumist ja leiavad endale muud marsruudid. Trammiteenistus oli teisipäeval sunnitud graafikud vabaks laskma, kuna autod takistavad trammidel sõiduplaanist kinni pidamist.
"Pikk plaan on pigem selline, et tuleks ikkagi autojuhtidele südamele panna, et ühistranspordi rajad ja ühistranspordi liikumiskoridorid tuleks võimalusel vabad hoida, siis oleks meil võimalus ka liinivedu tagada," ütles Telliskivi vastuseks ERR-i küsimusele, mis on tema plaan olukorra lahendamiseks.
"Tihtilugu panevad autojuhid ennast mugavustsooni ja hõivavad need rajad, aga nagu täna hommik näitas, siis paljud teised liiklejad selle arvelt kannatavad," tõdes ta. "Ma arvan, et seda teavad kõik, et nendel radadel tegelikult sõita nagu justkui ei tohiks," lisas trammiteenistuse juht.
"Eks kindlasti on kõik ehitustööd ebamugavad kõigile tavaliiklejale, autoga liiklejale, ühistranspordiliiklejale. Kindlasti esimene asi, mis tuleb südame peale panna kõigile, et nagu mõistvat suhtumist. Võimaluse korral vaadata ka tavaliiklejatel üle oma liikumistrajektoor – kas see on ainuke võimalus sihtkohta pääseda?" rääkis ta.
Telliskivi soovitas juhtidel kasutada digitaalseid sõiduplaneerijaid, mis suunaks juhid ümbersõidule: "Täna on olemas palju elektroonilisi abivahendeid juhtidele, mis võimaldavad selliseid keerulisemaid kohti vältida ja oma liikumistrajektooris minna sealt mööda, et ei satuks sinna ummikusse. Selline oleks niisugune sõbralik soovitus."
"Kindlasti on võimalik ka suurendada järelevalvet ja jälgida, et inimesed ei kasuta ühissõidukite rada, aga kindlasti ei ole see lahendus omaette. Pigem ma ütlen veel kord ja panen südamele, et äkki õnnestuks vältida neid kohti, vaadata oma liikumistrajektoorid läbi. Tallinn ei ole nii suur linn ja kindlasti võib mõnes kohas ka väiksema ringi teha autoga – ma arvan, et see ei ole ka üldse väga suur probleem," lisas Telliskivi.
Svet: mupo võiks saada liiklusjärelevalve õiguse
Tallinna abilinnapea Vladimir Svet ütles ERR-ile, et sellise suure magistraali rekonstrueerimise puhul on ummikud mõneti vältimatu nähtus ning soovitas autojuhtidel mõelda ümbersõitudele või proovida sõita väljaspool tipptunde.
"Tegelikult ühistransport seal ristmikel, Pronksi tänaval, Narva maanteel, Gonsiori tänaval, üldiselt sõidab graafikus. Probleemid tekivad aeg-ajalt hommikuti, kui üksikud autojuhid blokeerivad kas trammide või mingite busside liikumist. Ja siin me kutsume üles ühelt poolt neid samu autojuhte mõtlema selle peale, et mõne auto jaoks pööramine on nii-öelda ühel kaalul, teisel kaalul on kümnete inimeste õigeaegne tööle jõudmine," lausus ta.
Sveti sõnul saavad järelevalvet liikluse üle teha vaid politsei, kellel tipptundidel liikluse suunamiseks ressurssi pole.
"Seda ressurssi tuleb jaotada väga paljude teiste ülesannete vahel ja seetõttu me arvame, et oleks õige mõte kaaluda ka linna munitsipaalpolitseile järelevalveõiguse andmist, et me saaksime paremini liiklust seal reguleerida ja selleks, et politsei võiks keskenduda olulisematele küsimustele kui ühistranspordi radade kasutamine või trammiliikluse takistamine üksikute autojuhtide poolt. Me peame õigeks, et ka linna munitsipaalpolitseil tekiks võimalus seda tööd politsei eest teha /.../ Me oleme riigiga valmis arutama, millised on need võimalused, kuidas seda võiks saavutada," lausus Svet.
Svet pakkus omalt poolt välja ka mõned marsruudid, mida autojuhid võiksid remondipiirkonna vältimiseks kasutada.
"Näiteks need, kes tulevad Tartu maanteel, tahavad sõita sadamasse, võiksid rohkem mõeldes selle peale, et minna Smuuli ja Reidi tee kaudu. See on igal juhul kiirem. Soovitame kasutada Peterburi teed, Järvevana teed ja mitte läbi kesklinnas sõita ning kutsume üles ka seal, kus on vähegi võimalik, vältima tipptunni ajal läbi kesklinna liikumist," ütles abilinnapea.
Jõe ja Pronksi tänava rekonstrueerimistööd peaksid esialgsel hinnangul kestma umbes aasta, kuid Sveti sõnul ei tähenda see, et remonti läinud teelõigud oleksid 12 kuud suletud. Kevadel loodetakse osa remonditud tänavast liiklusele avada.
Veel keerulisem aeg ootab Tallinnas liiklejaid ees suvel, kui remonti lähevad ristmikud. Svet lubab, et noorte laulu- ja tantsupeo rongkäiku remont ei sega.
Tallinna kesklinnas on Pronksi tänaval alanud ehitustööde tõttu autode liiklusvood kandunud ümberkaudsetele tänavatele, kuid kuna nende läbilaskvus ei ole nii suur kui Pronksi tänaval, on tekkinud tipptundidel ummikuid, autod sõidavad massiliselt ühistranspordi radadel, blokeerivad kollase tulega ristmikule sõites teiste sõidukite liikumistee või jäävad pööret oodates seisma trammiteedele.

Näiteks Narva maanteel satuvad trammid ummikusse, kuna trammirajalt on tehtud autodele ajutine fooriga vasakpööre Kreutzwaldi tänavale. Autod, mis ootavad täiesti legaalselt vasakule pööramise võimalust, panevad sellega aga kinni Kadrioru suunalt tuleva trammi otsesõidu võimaluse. Nii võib tramm hommikusel tipptunnil napilt paarisajameetrist lõiku läbida kümmekond minutit.
"Aga üldiselt ju on tehtud ja tehakse ka tulevikus kindlasti suuremaid teeremonditöid ja praktika näitab seda, et igapäevane liikleja otsib endale kas või pikema alternatiivi, et sõita sihtkohta. Ja teiste puhul tõesti on see, et mitte kasutada ainult abivahendeid, aga lihtsalt vaadata ja nendes piirkondades sõitmist vähendada. Ja siis kindlasti ühel hetkel ma arvan, et see probleem ka taandub," märkis Telliskivi.
Toimetaja: Mait Ots, Marko Tooming