Jaekaubandusettevõtete müügitulu langus jätkus ka jaanuaris
Eesti jaekaubandusettevõtete müügitulu oli jaanuaris 800 miljonit eurot, mis võrreldes 2022. aasta sama kuuga oli püsivhindades seitse protsenti vähem.
Statistikaameti analüütiku Johanna Linda Pihlaku sõnul vähenes jaanuaris müügitulu nii mootorikütuse jaemüügiga tegelevates ettevõtetes kui ka toidukaupade ja tööstuskaupade kauplustes.
"Suurima languse tegid mootorikütuse jaemüügiga tegelevad ettevõtted, kus müügitulu vähenes eelmise aasta sama ajaga võrreldes üheksa protsenti, tööstuskaupade kaupluste müük vähenes seitse protsenti ja toidukauplustel neli protsenti," täiendas Pihlak.
Tööstuskaupadest enim ehk 12 protsenti vähenes müügitulu majatarvete, kodumasinate, rauakaupade ja ehitusmaterjalide kauplustes. Müügitulu vähenes veel 11 protsenti muudes spetsialiseeritud kauplustes, kus kaubeldakse peamiselt arvutite ja nende lisaseadmete, raamatute, sporditarvete, mängude, mänguasjade ja muuga.
Müügitulu suurenes kolm protsenti posti või interneti teel kaupu müüvates kauplustes ning kaks protsenti tekstiilitoodete, rõivaste ja jalatsite kauplustes.
Detsembriga võrreldes vähenes jaekaubandusettevõtete müügitulu jaanuaris 21 protsenti. Tegemist oli tavapärase langusega, mis järgneb jõulude ja aastavahetuse suurmüükidele. Sesoonselt ja kalendaarselt korrigeeritud andmete põhjal vähenes müük eelmise kuuga võrreldes ühe protsendi.
Eesti Pank hindab, et langus jätkub kuni suveni.
"See on selge märk sellest, et elukalliduse tõus on täies ulatuses inimeste ostuharjumustesse sisse läinud. /.../ Tõenäoliselt aasta esimene pool on jaemüügile jätkuvalt kehv aeg, sest inflatsioon püsib küllaltki kõrge. Inimeste ostujõud hakkab taastuma, madalseisust välja tulema tõenäoliselt alles selle aasta keskpaigas. Ja tänavuse aasta keskpaik on ka tõenäoliselt see aeg, kui me võime oodata, et jaemüük ja tarbimise mahud hakkavad taas kasvama," kommenteeris Eesti Panga ökonomist Rasmus Kattai.