Võrklaev: automaksu eelnõu keskendub rohkem keskkonnamõjule
Rahandusminister Mart Võrklaeva sõnul käib ministeerium automaksu eelnõu viimaseid detaile veel üle, esmaspäeval avalikustatavas eelnõus arvestatakse seni välja käidust enam sõidukite keskkonnamõjuga.
"Allkiri tuleb ilmselt esmaspäeval, siis on plaan mootorsõiduki maksu eelnõu avalikuks teha ja siis ka detailsemat infot jagada nüüd vahepeal nendest ettepanekutest ja muudatustest, mis on tehtud," rääkis rahandusminister.
Võrklaeva sõnul võiks olla kooskõlastusringi aeg kolm nädalat.
Väljatöötamiskavatsusega võrreldes on eelnõus mõningad muutused hinnastamiskomponentides.
"Tagasiside põhjal oli soov, et see oleks selgemalt keskkonnaeesmärki täitev, siis oleme võtnud tugevamalt CO2 näitajad aluseks ja selgelt suuna, et kui auto on CO2 heitmega, siis maks kasvab kiiremini, ja toonud ka massikomponendi juurde, et suurem ja raskem auto teatud määrast ülespoole maksab rohkem," rääkis Võrklaev.
Võrklaeva sõnul on maksus ka vahe näiteks raskel elektriautol ja sisepõlemismootoriga autol. "See massi piir, kust maks tõusma hakkab, on erinev. Bensiini- või diiselauto, temal hakkab väiksemast massist number kiiremini kasvama," rääkis ta.
"Rahaline pool tuleb ikka mõlemalt poolt – nii registreerimisest kui ka aastamaksust," rääkis Võrklaev.
See, et automaks oleks esialgsest rohkem keskkonnamaks, oli ka kliimaministeeriumi ettepanek.
"Meie sõnum küll oli maksudisainis, et see oleks ikkagi selgemalt kõigile arusaadavam, et kui mootorsõidukid maksustada, siis need sõidukid, mis on kergemad ja saastavad vähem, nende maks siis oleks väiksem, ja need, mis on raskemad ja saastavad rohkem, nende maks siis oleks kõrgem," sõnas kliimaminister Kristen Michal.
Maks arvestab ka sõiduki vanusega, kuna on mõistetav, et kõik inimesed ei saa kohe uut autot osta, ütles rahandusminister. "Minu meelest on see enam-vähem sama loogikaga, mis väljatöötamiskavatsuses," sõnas ta.
Eelnõu näeb ette ka erisused puuetega inimestele kohandatud sõidukitele, vaid erivajadusega inimese parkimiskaardist selleks siiski ei piisa. "See peab olema ikkagi kohandatud auto, kaardist üksi ei piisa. See oleks liiga lai käsitlus olnud soodustuse tegemiseks," ütles Võrklaev.
Otseselt maks auto väärtust arvesse ei võta. Küsimusele, mis saab kergetest ja kallitest sportautodest, vastas Võrklaev: "Hinna ja väärtuse komponendi kaudselt toomegi sisse selle CO2 heitme järgi ja siis massikomponendi järgi, sest see kipub ikkagi valdavalt nii olema, et kui sul on väga võimas, siis on CO2 heitmed kõrged. Ehk igal juhul maks tuleb kõrgem ja kui ta on sul raskem, siis hind on kõrgem."
Järgmisest aastast kehtestatav automaks läheb esialgsest kallimaks, sest senise 120 miljoni euro asemel on kavas koguda 200 miljonit eurot aastas. Seega maksumäärad võrreldes esialgu pakutuga tõusevad.
Toimetaja: Barbara Oja, Merili Nael