IT-rike pani pausile piirikontrolli ja mõjutas häirekeskuse tööd
Siseministeeriumi asutuste IT-teenuseid tabanud rike mõjutas teisipäeva hommikul ligi paar tundi häirekeskuse tööd ja piiriületust. Piirikontroll takerdus nii Tallinna lennujaamas kui ka maanteepiiripunktides.
Rikke tõttu oli pärast kella 8 tavapärasest pikem hädaabikõnedele vastamise ooteaeg. Häiritud oli ka infotelefonile 1247 helistamine ning PPA teeninduste töö.
Tehnilise rikke tõttu oli häiritud ka PPA piirikontrolli infosüsteemi töö, mistõttu ei saanud piiripunktides teostada piirikontrolli. Enim mõjutas probleem teisipäeva hommikul Narva piiripunkti, kuhu tekkis umbes 300 inimesega järjekord. Tallinna lennujaamas ootas kella 8 paiku mitte-Schengeni alale pääsemist kümmekond inimest ja Lõuna-Eesti piiripunktides ootasid kontrollimist mõned bussid umbes 50 inimesega.
PPA teenindustes ega iseteeninduses ei saanud ajutiselt ka dokumente taotleda. Samuti polnud võimalik dokumente kätte saada teenindustes ja Selveris.
Kell 9.45 teatas ministeerium, et asutuste IT-teenuste tavapärane töö on taastunud. "Tegemist oli tehnilise rikkega. Tegeleme järelanalüüsiga, et välja selgitada rikke põhjus," lisas ministeerium.
SMIT: katkestuse juurpõhjust me ei tea
Kõige rohkem kannatas häirekeskuse töö.
"Paber ja pliiats ongi see kõige lollikindlam variant tänapäeval. Ka täna hommikul - kuna suur osa meie programmidest oli maas, kõned küll tulid kenasti sisse ja läksid välja, aga kuna me programmi kasutada ei saanud, siis paber-pliiats on see, mis me kätte võtame," ütles häirekeskuse kriisijuht Janek Murakas.
Narva piiripunktis on kogu aeg järjekord, nii et seisjad ehk ei adunudki tõrget. PPA teenindusbüroo avas uksed kell üheksa, kuid seal pikki järjekordi ei tekkinud, sest paarkümmend minutit hiljem oli süsteem taastatud.
"Me teame, milline komponent põhjustas intsidendi. Me ei tea juurpõhjust - ehk siis miks. Tänase teadmise kohaselt võin päris julgelt kinnitada, et küberründega ei olnud tegemist. Ei olnud ka tegemist ebaõnnestunud planeeritud tööga. Väga suure tõenäolisusega siiski tehniline rike," SMIT-i peadirektor Mart Nielsen.
SMIT-il on mitusada IT-teenust igas vanuses. Antud juhul ei saa süsteemi vanuse selja taha peita, ütles peadirektor. Iga kord tõeni ei jõua, mõned tembud jäävadki Microsofti saladuseks. Rikked ei vähene.
"Ei saa öelda, et oleks vähenenud. Ütleme, et iga aasta meil 1 või 2 tõsisemat IT-katkestust on. Aga eks see on seotud sellega, et süsteemid lähevad komplekssemaks ja keerulisemaks," ütles Murakas.
Toimetaja: Mirjam Mäekivi
Allikas: AK