Miks erinevad kahe uuringufirma küsitlustes just Keskerakonna toetusnumbrid?

Turu-uuringud ütlevad, et kindlalt populaarseim partei on 33 protsendi suuruse toetusega Keskerakond. Emor aga väidab, et Keskerakond jääb 24 protsendi suuruse toetusega alla Reformierakonnale. Miks erinevad kahe küsitlusfirma numbrid just Keskerakonna puhul, samas kui teiste parteide puhul on tulemused sarnased?
ERR-i tellitud Turu-uuringute ja Postimehe tellitud Emori küsitluse tulemused annavad erakondadele sarnased toetusnumbrid või jäävad erinevused statistilise vea piiridesse. Aga on üks suur erand ja selleks on Keskerakonna toetus. Kui Turu-uuringute jaanuarikuises küsitluses oli Keskerakonna toetusnumber 33 (32,8) protsenti, siis Emori küsitluses 24,4 protsenti (kui mõõdeti erakonna brändi populaarsust sarnaselt Turu-uuringutega). Kusjuures nii suur erinevus Keskerakonna toetusnumbris pole esmakordne, pigem on see kordunud kuust kuusse ja isegi aastast aastasse.
Võrreldes kahe küsitlusfirma küsitluste metoodikaid, saab välja tuua kolm erinevust. Kõige olulisem erinevus on, et kui Turu-uuringud teevad näost-näkku küsitlusi inimeste kodudes, siis Emor küsitleb inimesi veebi teel. Teiseks, erineb ka uuringu periood - Turu-uuringud küsitlevad inimesi kahe nädala ehk 14 päeva jooksul, Emor kuue päeva jooksul. Kolmandaks, Turu-uuringutel on vastajate vanuse ülempiir vaba, Emoril on see piiratud 84 eluaastaga (varem oli veelgi madalam).
Turu-uuringute selgitus
Juhan Kivirähk (Turu-uuringute AS) ütleb, et põhimõtteline erinevus on asjaolu, et Emor teeb veebiküsitlusi, kus just vanemate inimeste puhul tuleb erinevusi.
"Kõik inimesed ei ole internetis ja üle 60-aastaste inimeste hulgas on neid hoopis vähe, kes on internetis. Ja veel vähem on neid, kes on valmis seal veebiküsitlustele vastama. Kui ma vaatan meie küsitlustulemusi, kus 50 protsenti vanemast vanusegrupist toetab Keskerakonda, siis ma ei pane üldse imeks, et veebiküsitluste järgi Keskerakonna reiting nii hea välja ei paista. Ehkki Emor on tõstnud oma valimi piire 80 aastani, siis need 80-aastased, kes kasutavad internetti on natuke teistsugused oma hoiakutelt kui need, kes seda ei tee ja neid viimaseid on rohkem," rääkis Kivirähk.
"Teine asi on muidugi see, et ma möönan, et meie küsitluses võib olla Keskerakonna toetus üle võimendatud seetõttu, et näost-näkku küsitlustes, mida meie teeme, me ei taba kodust või ei suuda alati küsitleda neid kõige aktiivsemaid inimesi, keda praktiliselt koduselt aadressilt ei leia.
Ma oletan, et see tõde on kuskil vahepeal, aga ma siiski usaldan klassikalisi sotsioloogilisi meetodeid seni veel natuke rohkem kui veebiküsitlusi," ütles Kivirähk.
Emori selgitus
Aivar Voog (Emor) ütles, et ei oska öelda, miks Emori ja Turu-uuringute tulemused erinevad just Keskerakonna osas. Kui Juhan Kivirähk tõi välja erinevused vanemate vastajate puhul, siis Voog hoopis nooremate puhul.
"Kui vaadata erinevaid lõikeid Keskerakonna toetuse kohta erinevates vanuserühmades, siis on näha, et seal üks suuremaid erinevusi on vanuserühmas 25-34. Turu-uuringutel on seal Keskerakonna toetus 30 protsenti, meie uuringu andmetel on see ligi kaks korda vähem. Seda erinevust ei saa põhjendada sellega, et meie teeme veebiintervjuusid ja Turu-uuringud kodudes intervjuusid. Selles vanuserühmas on interneti kasutamine 100 protsenti," rääkis Voog.
Samas ta möönas, et vanuserühmas 70+ võib jääda Emori küsitlusest ligikaudu 20 protsenti välja selle tõttu, et neil ei ole ligipääsu internetile. Samas ütles Voog, et Emori uuringutulemused on varasemalt olnud tegelikele valimistulemusele kõige lähedasemad.
"Valimised näitavad, et meie tulemused peegeldavad tegelikkust, eriti Keskerakonna osas, paremini. Selle tõestuseks on kasvõi 2017. aasta kohalike valimiste eel läbi viidud uuringu tulemused, mis olid väga sarnased tegelike tulemustega."
Alljärgnevalt Turu-uuringute AS-i (ERR-i tellitud) ja Emori (PM-i tellitud) jaanuarikuu erakondade toetusnumbrid - kuivõrd Emor toob oma numbrid välja kümnendiku täpsusega, tõime sama välja ka Turu-uuringute puhul.
Toimetaja: Urmet Kook