Läti: Rail Balticu valmimine lükkub kindlasti mitu aastat edasi

Läti transpordiministri Talis Linkaitsi sõnul võtab Rail Balticu valmimine varem planeeritust vähemalt kaks aastat kauem aega ning läheb oluliselt kallimaks.
"Rail Balticu projekt on jäänud ajagraafikust maha ning eksperdid usuvad, et selle projekti elluviimine võtab umbes 2,5 aastat kauem aega," ütles Linkaits Läti Raadiole antud intervjuus. See tähendab ka, et mitmed Rail Balticu ehitusetapid, mis oleksid pidanud algama 2020. aastal, võivad alati hiljem.
"Me töötame selle nimel, et tagada vajalik rahastus," lisas Linkaits. "Me räägime Brüsseliga ja teiste Balti riikidega vahendite ratsionaalse kasutamise osas. Samal ajal kaalume aga lisarahastuse vajadust, sest seni saadud raha ei ole millegi nii suure ehitamiseks piisav."
Linkaits lisab, et kuigi Euroopa Liidu (EL) rahastus ei ole projekti jooksul muutunud, siis on projekti edasiarenedes saanud selgeks, et Rail Baltic läheb maksma varem arvestatust olulist rohkem.
"Ma palusin kõigil seotud osapooltel esitada 13. märtsiks selge visioon sellest, kuidas Rail Balticu kõigi osadega edasi liikuda," märkis Linkaits.
"Miski saab 2026. aastaks valmis, aga see ei ole kindlasti kogu raudtee," sõnas minister.
Eesti lubab tempos püsida
Rail Balticu projejti Eesti koordinaator Kristjan Kaunissaare ütles ERR-ile, et Läti transpordiminister viitab, et hetkel kogu Rail Balticu täismahus välja ehitamiseks raha ei ole.
"See on ammu teada – rahastamine käibki etappide kaupa. Euroopa Liit annab rahastust objektidele, mida riigid suudavad teatud ajaraamis ära kasutada. Ehk pikki projekte rahastabki EL taotlusvoorude põhiselt," selgitas Kaunissaare.
"Nagu Läti minister viitas, siis nii Eesti, Läti kui Leedu töötavad selle nimel, et Rail Balticu rahastus jätkuks ka uuest EL-i eelarveperioodist sarnastel tingimustel ja täna pole põhjust kahelda, et läheks teisiti," kinnitas ta.
Kaunissare rõhutas, et Eesti liigub hetkel Rail Balticu ehitamisega tempos, et raudtee valmib 2026. aastal.
"Tõsi, kõik tööd ei liigu soovitud kiirusel, kuna peame oluliseks võimalikult põhjalikku eeltööd ja osapoolte kaasamist. Eesti alustab esimeste ehitustöödega sel aastal, nagu oleme planeerinud," lisas ta.
Rail Balticu projekt näeb ette kahe rööpapaariga, 870 kilomeetri pikkuse Euroopa standardlaiusega 1435 millimeetrit elektrifitseeritud raudtee ehitamise Tallinnast Leedu-Poola piirini.
Allikas: BNS