Facebook võib hakata ajakirjandusliku sisu eest maksma
Facebooki juht Mark Zuckerberg andis mõista, et ettevõte on valmis maksma uudisteportaalidele kõrge kvaliteediga uudiste eest.
Zuckerberg rääkis Axel Springeri intervjuus, Facebook kaalub praegu võimalust luua oma keskkonda usaldusväärsete uudiste rubriiki ning otsib võimalusi, kuidas meediaväljaannetele nende avaldamise eest maksta, vahendas ajaleht Times.
Selline samm tähendaks märkimisväärset muutust Facebooki viimase aasta poliitikas, mille puhul on lubatud keskenduda rohkem kasutaja sõprade jagatud postitustele ja vähem uudistele. Facebooki on viimasel ajal korduvalt kritiseeritud selle eest, nimetatud keskkonnas levivad kiirelt desinformatsioon ja võltsuudised ning et seda võimalust on kuritarvitajad ka ulatuslikult ja karistamatult kasutanud.
2,3 miljardi kasutajaga Facebook on hetkel suurim sotsiaalmeediafirma ning kui Facebookile endale lisada veel samasse kontserni kuuluvad Instagram, Whatsapp ja Facebook Messenger kerkib kasutajate arv 2,7 miljardini.
Facebook on ka varem väljaannetega ühiseid strateegiaid paika panna, kuid sisu eest maksmist pole varem eesmärgina mainitud. Väidetavalt on kvaliteetsete uudiste rubriik hetkel juba firma sees testimisel.
Zuckerberg selgitas, et tema sooviks on toode, mis edastaks kõrge kvaliteediga ja usaldusväärset informatsiooni, ning selle jaoks on tema sõnul vaja õiget ärimudelit ja toetavat "ökosüsteemi". Samas märkis ta, et kasutajatelt sisu eest raha küsimist Facebook ei plaani.
Ajalehe hinnangul reageerib Zuckerberg selle teatega ka osaliselt muutustele reeglites ja ärimudelites.
Üheks näiteks on lähiaastatel plaanitav Euroopa Liidu autoriõiguste reform, mis sätestaks, et Facebooki-laadsed platvormid peaksid sisu eest uudisteväljaannetele maksma.
Kindlasti jälgib Facebook tähelepanelikult ka Apple'i uut uudisteteenust, mis annab 9,99 dollari eest kuus ligipääsu umbes 300 väljaandele.
Ideest, et Facebook võiks väljaannetele nende ajakirjanike töö kasutamise eest maksta, on varem rääkinud näiteks News Corpi juht Robert Thomson. Tema hinnangul peaks Facebook maksma sisu eest sarnaselt sellega, kuidas kaabeltelevisiooni firmad maksavad sisu edastamise eest telekanalitele nagu Bloomberg või CNN.
Thomson avaldas nüüd lootust, et Zuckerbergi sõnadele järgnevad ka teod ja sünnib uus ärimudel, mis tunnustab ja tasustab kvaliteetset ajakirjanduslikku tööd.
Toimetaja: Laur Viirand