Eesti ranniku lähedal sattus merehätta Vene kalatraaler, inimesed pääsesid
Eesti ranniku lähedal Soome lahes sattus ööl vastu reedet merehätta ja lõpuks uppus Venemaa kalatraaler, mille seitsmeliikmelise meeskonna Eesti ja Soome piirivalve päästis.
"Öösel kella 23.40 ajal sattus Juminda poolsaarest 15 miili põhjas hätta Vene kalalaev seitsme inimesega pardal. Laevalt edastati raadio teel abipalve ja koordinaadid ning merevalvekeskus selgitas välja, et tegemist oli roolirikkega ning laeva kaks sektsiooni olid täitunud veega. Laev triivis ning mõne aja pärast kadus pardal elekter," selgitas Eesti politsei- ja piirivalveamet (PPA) ERR-ile.
Merevalvekeskus alarmeeris Eesti ja Soome laevastiku ja lennusalka ning võttis ühendust läheduses liikuvate laevadega.
Esimesena jõudis PPA andmeil kohale Libeeria lipu all sõitev tanker, mille meeskond avastas veest päästeparve. Parves olnud inimesed aidati pardale, neist kaks olid viga saanud.
Soome piirivalve teatel oli õnnetuspaigas vee temperatuur kaks kraadi ning puhus tugev põhjatuul.
Soome päästekopter toimetas kaks abivajajat Helsingisse haiglasse.
PPA lennusalga kopter toimetas ülejäänud viis inimest tervisekontrolliks PERH-i. Tegemist oli Vene Föderatsiooni kodanikega.
Hommikuks lubas PERH päästetud haiglast välja ja nad on Venemaa saatkonnas.
PPA juhtivkorrakaitseametnik Marge Kohtla ütles ERR-ile, et päästelaev kindral Kurvits uurib reedel hommikul sündmuskohal, mis juhtus.
Uppunud laeval oli olemas päästeparv ja kõigile meekonnaliikmetele päästeülikonnad, märkis PPA.
Päästetöödele olid kaasatud PPA lennusalk kopteriga ja kaks laeva, Soome poolt osales kopter ja kaks laeva ning kaks tsiviillaeva.
Soome meripääste juhi Janne Ryönänkoski sõnul osales operatsioonis Soome poolelt Porvoo päästelaev ja päästekopter Helsingist. "Teadaolevalt pole [kellegi] elu ohus," ütles ta Iltasanomatele.
Veeteede amet aitab traaleri uppumist uurida
Veeteede ameti kinnitusel on nad valmis panustama ööl vastu reedet Soome vetes põhja vajunud Vene kalalaeva Pongoma uppumise asjaolude selgitamisse.
"Menetluse juhtroll on Soomel, kelle vetes õnnetus juhtus, kui ka Venemaal, mille lipu all alus sõitis," ütles BNS-ile veeteede ameti pressiesindaja Madle Puusep.
Edasiste toimingute läbiviimiseks on Eesti ohutusjuurdluskeskus kontaktis Soome ohutusjuurdluskeskusega. Veeteede amet on omalt poolt valmis aitama kaasa ja jagama olemasolevat informatsiooni juurdluse läbiviimisel.
Soome vetes uppus ööl vastu reede kalatraaler Pongoma, kõik pardal olnud seitse meeskonnaliiget päästeti. Päästetöödel osalesid nii Eesti kui ka Soome päästeüksused ja kaasatud olid mõlemalt poolt ka helikopterid.
Neljapäeva hilisõhtul kell 23.36 edastas kalalaev Pongoma VHF 16 kanalil hädaabi kutsungi vene keeles, millele vastas politsei ja piirivalveameti (PPA) merevalvekeskus (JRCC Tallinn). Laev asus Soome lahes.
Veeteede ameti laevaliikluse osakonna VTS valveoperaator teavitas vastuvõetud hädaabi kutsungist ka Soome kolleege Helsingis. Sündmuskohale suunati läheduses viibinud Libeeria lipu all sõitev tanker SFC Angara ja PPA alus Kindral Kurvits ning Eesti ja Soome päästekopterid. Kell 23.48 teatas kalalaev ümber minekust. Kell 00.08 kadus radarite ekraanidelt kalalaeva automaatse identifitseerimise märk, mis näitab laeva reaalajas asukohta.
Vastavalt protseduuridele teavitas veeteede ameti VTS-i valveoperaator asjaomaseid asutusi ja määratud isikuid.
"Laev sattus hätta Juminda poolsaarest 15 miili põhjas, Vene kalalaeva pardal oli seitse inimest. Laevalt edastati raadio teel abipalve ja koordinaadid. Teate kohaselt oli tegemist roolirikkega ning laeval kadus ka elekter. Laev uppus kiiresti, kuid meeskond oli jõudnud laevalt minna päästeparvele," ütles PPA-st Marge Kohtla BNS-ile.
Esimesena jõudis PPA andmeil kohale Libeeria lipu all sõitev tanker, mille meeskond võttis merehädalised pardale. "Soome kopter parameedikutega toimetas kaks viga saanud meeskonnaliiget Helsingisse haiglasse ja Eesti lennusalga kopter toimetas viis meeskonnaliige PERH-i tervisekontrolli," ütles Kohtla.
Tegemist oli Vene Föderatsiooni kodanikega.
Põhja-Eesti regionaalhaigla (PERH) esindaja ütles BNS-ile, et meeste tervislikku seisundit kontrolliti ning hospitaliseerimist neist keegi ei vajanud.
Päästetöödele olid kaasatud PPA lennusalk kopteriga ja kaks laeva, Soome poolt osales kopter ja kaks laeva ning kaks tsiviillaeva.
Vene saatkonna esindaja tänas PPA-d kiire tegutsemise eest
Vene saatkonna esindaja tunnustas politsei- ja piirivalveametit (PPA) öösel hukkunud Vene kalatraaleri meeskonna operatiivse abistamise eest ning ütles, et viis Eestisse toodud meeskonnaliiget saadetakse võimalikult ruttu tagasi Venemaale.
"Soovime väga tänada Eesti politsei- ja piirivalveametit operatiivse abi ja Vene meremeeste päästmise eest," ütles saatkonna pressiesindaja Dmitri Litskai ERR-ile. Tema sõnul vastas traaleri hädakutsungile esimesena Eesti piirivalve ja pärast seda, kui meeskond oli lähedal asunud tankeri pardale aidatud, siis üsna lühikese aja pärast, kuskil kella nelja paiku öösel, toodi nad juba PPA kopteriga Eesti territooriumile. Kaks vigastatud meremeest viis Soome piirivalve kopter Soome haiglasse.
Litskai sõnul uppus traaler Pongoma ööl vastub reedet teadmata põhjusel umbes 15 miili kaugusel Eesti rannikust. "Nad ei oska nimetada laevahuku vahetut põhjust. Toimus tugev leke, mille tagajärjel kadus traaleri püsivus, misjärel nad edastasid abipalve ja hakkasid valmistuma evakueerimiseks. Mis vahetult põhjustas uppumise, nad öelda ei osanud," rääkis Litskai. Meremehed võttis pardale lähedalasunud tanker, mille meeskond koosneb Vene kodanikest, lisas ta.
Pärast seda, kui PPA oli Vene meremehed Tallinnasse toonud ja läbivaatusel selgitanud, et nad ei vaja haiglaravi, andis politsei nad üle Vene saatkonnale, rääkis Litskai. "Praegu asuvad nad meie konsulaadis, konsulaartöötajad tegelevad nende riigist väljumiseks vajalike dokumentide vormistamisega, neile antakse vajalikku abi ja valmistatakse nende majutamiseks kohalikus hotellis Tallinn," selgitas ta. "Paralleelselt suhtleme laevaomanikuga, et valmistada ette nende saatmine Venemaale," lisas Litskai.
Traaleri meeskonnaliikmed on vanuses 20-50 eluaastat, nad on kõik peale ühe päri Kaliningradist. Üks meeskonnaliige on pärit Kaug-Idast, Petropavlovsk- Kamtšatskist.
"Muidugi on nad hetkel emotsionaalselt rusuvas seisundis, aga kõige tähtsam, et nende elu ja tervist ei ohusta miski. Toetasime neid ka moraalselt, olmelises plaanis, saatkonna arst vaatas nad läbi. On näha, et nad saavad sellest kiiresti üle ja suudavad naasta oma ametitegevuse juurde," rääkis Litskai ja lisas, et meeskond ei jää siia kauaks. "Niipea, kui saab lahenduse nende ärasaatmine, valmivad vajalikud dokumendid, saadetakse nad tagasi Venemaa territooriumile," ütles pressiesindaja.
Traaleri kapten: suurim abi oli tankerist
Ööl vastu reedet Soome lahes uppunud Vene kalatraaleri kapteni sõnul oli nende päästmisel suurim abi möödasõitnud tankerist. Mis õnnetuse põhjustas, ta öelda ei osanud.
Kapten Viktor Pitkevitši sõnul suundus traaler Pongoma Peterburi lähistelt Primorski sadamast Kaliningradi, et seal piirkonnas püüki alustada. Laev oli tühi - kui mitte arvestada täis kütuse- ja veetanki, rõhutas ta. Traaler oli ehitatud 1989. aastal, mis on kalalaevade jaoks tavaline vanus, märkis ta. Uppunud traaler oli MRTK-tüüpi laev, küll pisut väiksem, aga sellel oli sama moodi seitsmeliikmeline ekipaaž, samasugused tööskeemid. Laev oli korras, just läbinud registri, rõhutas Pitkevitš. See oli ka korralikult varustatud ning ka päästevahendid töötasid täiuslikult. "Tänu sellele pole ohvreid ega vigastusi," tõdes kapten.
Kommenteerides ilmaolusid, tunnistas Pitkevitš, et ilmaolud olid sellise laeva jaoks piiripealsed, kuna laine oli väga kõrge. Samuti kippus traaler jäätuma, mistõttu nad jäid seisma ning võitlesid jää moodustamisega laevakerel. "Mina isiklikult olin vahis ning kontrollisin isiklikult iga 20 minuti tagand, kuidas laev saab jääga hakkama. Ja siis teatas vahimadrus, et roolimasin ei tööta. Kontrollisin, tõesti ei töötanud, läksin üle avariijuhtimisele, aga see ka ei töötanud. Andsin häiret ja hakkasime rikke põhjust otsima," rääkis Pitkevitš.
Häire andmisel ülejäänud meeskond magas, kuna kell oli juba Eesti aja järgi üksteist, lisas kapten. Tema sõnul tegid nad kindlaks, et kui roolimasin lõpetas töötamise, siis oli sektsioon, kus see asub, vett täis. Siis hakkas teine sektsioon veega täituma ning poole tunniga vajus laev küljele.
"Võitlesime nii kaua kui saime, aga laevast tulime välja juba nagu tankist - see tähendab nagu ülaluugi kaudu. Istusime laeva küljel umbes poolt tundi ja lasime päästeparve vette. Läksime ühekaupa päästeparve ning kui olime saanud 30 meetri kaugusele traalerist, tõusis selle nina püstloodis üles ja laev vajus vee alla," rääkis Pitkevitš.
Kuna meeskond võitles kuni viimseni laeva päästmise nimel, ei olnud neil võimalust oma dokumente ega telefone kaasa haarata. Samuti sattus parve natuke vett, mistõttu kaks meest alajahtusid tugevalt, rääkis kapten. "Aga ei midagi hullu, nad viidi haiglasse ja nendega on kõik korras," lisas ta.
Pitkevitši väitel Vene päritolu tanker tuli neile appi umbes poolteist tundi pärast seda, kui nad oli parvele läinud. Esimesel lähenemisel ta ei saanud parve kätte, aga tuli teisel ringil uuesti ja siis suutis saada ühenduse ning tõstis nii meeskonna kui parve pardale. "Meid soojendati üles ja anti see riietus ja jalanõud, teed, kohvi. Ja siis hakkasime juba koptereid ootama," rääkis Pitkevitš.
Politsei- ja piirivalveameti andmeil sõitis Vene traaleri meeskonna päästnud tanker Libeeria lipu all, Vene saatkonna andmeil olid aga selle meeskonnas Vene kodanikud.
Esmalt saabus kohale Soome kopter, mis viis kaks alajahtunud meest haiglasse, siis tuli Eesti piirivalvekopter, mis tõi ülejäänud viis meest Tallinnasse haiglasse. "Meid vaadati üle ja lasti välja, kell seitse olime juba saatkonnas," rääkis Pitkevitš.
Ta arvas, et hiljemalt kolme päeva pärast on mehed juba kodus.
Uppunud traaler kuulus Peterburi ettevõttele OOO Nadežda.
Allikas: ERR-BNS