Biolisandi kohustus kasvatas Eestis hüppeliselt bensiini 98 müüki ({{contentCtrl.commentsTotal}})

{{1581598020000 | amCalendar}}
Foto: Siim Lõvi /ERR

Alates möödunud aasta aprillist, mil Eestis hakkas kehtima kohustus lisada bensiinile 95 suurem kogus biokoostisaineid, on hüppeliselt kasvanud mootoribensiini 98 müük, näitavad maksu- ja tolliameti andmed.

2018. aasta jooksul osteti Eestist kokku ligi 40 miljonit liitrit bensiini 98 ja 263 miljonit liitrit bensiini 95.

Möödunud aasta esimesel kolmel kuul jäi bensiini 98 jaemüük kolme kuni nelja miljoni liitri vahele kuus, kuid juba aprillis, mil kütusemüüjatel tuli hakata pakkuma kümneprotsendilise biolisandiga bensiini 95, toimus suur muudatus. Nimelt ei puuduta biolisandi kohustus bensiini 98 ja autoomanikud hakkasid rohkem seda ostma - 98 müük kerkis üle 7,5 miljoni liitrini kuus.

Mais ja suvekuudel kerkis bensiini 98 müük veelgi ning samal ajal tegi languse läbi bensiin 95 müük, sest kui aasta esimestel kuudel läks seda igas kuus kaubaks 16-19 miljonit liitrit, siis aprillis langes see arv 15,5 miljonini. 

Eesti õliühingu tegevjuht Mart Raamat ütles, et Eesti tarbijad reageerisid biolisandi nõudele väga jõuliselt ja suuresti on küsimus teadlikkuses.

"Kui biokütuse nõuded meie riigile tulid, siis ministeeriumipoolne avalik teavitus jäi nõrgaks ja seetõttu tarbijad reageerivad väga valulikult," lausus ta.

Raamat tõi välja, et kui Soomes kümme aastat tagasi esimest korda biokütus tuli, reageerisid tarbijad sarnaselt, kuid õige pea vähenes bensiini 98 osakaal seal tavapärasele tasemele. Samas hakkasid sellel aastal ka Lätis kehtima mootoribensiini kõrgema biokütuse sisalduse nõuded ning seal niisugust reaktsiooni nagu meil ei olnud.

"Kui sa igapäevaselt või isegi korra nädalas oma sõidukit kasutad, siis sobib 95 ka siis, kui seal on 10 protsenti biokütust sees, väga hästi" rõhutas ta. "Seda ei tasu üldse karta ega üle minna forsseeritud 98 tarbimisele."

Aasta viimasel kolmel kuul kütusemüük langes ning seda nii bensiini 98 kui ka 95 puhul, kuid kui bensiini oktaanarvuga 98 müüdi siis üle kahe korra rohkem kui aasta esimestel kuudel, siis bensiini 95 läks kaubaks umbes viie miljoni liitri võrra vähem kui sama aasta jaanuaris.

Aastakokkuvõttes osteti mullu kokku ligi 100 miljonit liitrit bensiini 98 ning ligi 190 miljonit liitrit bensiini 95. Kui võrrelda neid arve 2018. aasta andmetega, siis bensiini 98 müüdi ligi 60 miljonit liitrit aastatagusest rohkem, bensiini 95 müük langes aga 73 miljoni liitri võrra.

Diislikütuse jaemüüginumber kasvas kahe aasta võrdluses veidi: 2018. aastal müüdi seda kokku ligi 574 miljonit liitrit ja mullu ligi 583 miljonit liitrit.

Edaspidi bensiini 98 müük Raamatu hinnangul ilmselt teatud määral langeb ja jõuab normaalsele tasemele. Ta loodab, et tarbijad enam biokütust ei pelga.

Ka Alexela juhatuse liige Alan Vaht ütles, et inimesed kardavad kütusele lisatavat etanooli.

"Ma rahustaks maha, et kui teha rehnungit, kui palju etanool kütusekulu suurendab, siis tõepoolest ta suurendab, sest etanooli kütteväärtus on väiksem, aga kütusekulu protsentuaalne suurendamine on alla nelja protsendi, mis rahalises väärtuses võrdub umbes nelja sendiga liitrist," selgitas ta.

Arvestades, et 95 ja 98 hinnavahe on viis senti, siis sõites bensiiniga 95, milles on kümme mahuprotsenti etanooli, võidab autojuht Vahti sõnul siiski ühe sendi liitrist ja etanoolis ei ole midagi halba. Ainus, mida see ohustab, on vanemad, 1990-ndatest aastatest pärit autod.

Toimetaja: Karin Koppel, Toomas Pott

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: