Jürilo: tagasiside valitsusest oli kaootiline ja läbi meedia ({{contentCtrl.commentsTotal}})

Merike Jürilo
Merike Jürilo Autor/allikas: Priit Mürk/ERR

Terviseameti juhi kohalt lahkuv Merike Jürilo ütles pikemas usutluses ERR-ile, et mitte ükski valitsuse ministritest ei ole otse ja vahetult istunud temaga maha ja öelnud, et parema koostööd nimel võiks teha midagi teisiti. "See on olnud kaootiline läbi meedia saadud tagasiside," ütles Jürilo usutluses Indrek Kiislerile.

Miks te otsustasite ametist ise lahkuda?

Arvestades usaldusliku dialoogi puudumist ja lähtudes sellest, et tippjuhi põhiülesanne on tagada asutusele töörahu eesmärkide täitmiseks, siis selleks, et mitte koormata meeskonda, kes on kriisis andnud väga palju ja et mitte koormata ka iseennast selliste ebaoluliste asjadega, nagu kellegi positsioon, siis on väärikas sellises olukorras ise lahkuda

Kellega teil valitsus koostöö ei sujunud? Kas kogu valitsusega või konkreetsete ministritega?

Täiesti siiralt - mul on seda raske kommenteerida, sest neid arvamusi ja etteheiteid olen ma kuulnud peamiselt läbi meedia. Mitte ükski valitsuse ministritest ei ole otse ja vahetult istunud minuga maha ja öelnud, et proua Jürilo, selleks et oleks võimalik koostööd teha, võiksime teha seda, teist või kolmandat asja. See on olnud kaootiline läbi meedia saadud tagasiside.

Kas te tundsite selle kriisi ajal, et teid hoiti märklauana, kelle pihta saab ajakirjanduses ja avalikkuses anda kriitikanooli? Et oleks keegi, kelle pihta saaks poliitikute asemel näpuga näidata?

Määramatus või kriisiolukorras püütakse ikka leida, kes on süüdi. Või otsida lihtsaid lahendusi. Avalikus kommunikatsioonis on neid sugemeid olnud. Selliseid vastandumist tekitavaid olukordi, et leida süüdlast.

Kas teil oli ka konkreetseid vastasseise ministritega? Näiteks peaminister ja eriolukorra juht Jüri Ratas tahtis anda korraldust, et kõik inimesed peavad kandma maske, aga terviseamet ütles, et see ei ole väga tark otsus.

Sellega tuleb nõustuda, et tööd on raske teha, kui ekspertidega dialoog on ebakonstruktiivne. Poliitikud ei kipu ekspertide arvamusega ülemäära arvestama. Tulles maskide teema juurde, siis see tekitas hämmastavalt palju emotsioone valitsuse tasandil. Jah, oli soov maskid sotsiaalseks normiks muuta. Osalesin ise ühel valitsuse istungil, kus sai argumenteeritud, millal on maskid olulised ja millal on kahju suurem, kui nende kandmisest saadav kasu. Mulle sel hetkel tundus, et laua taga oli mõistmine olemas. Aga mõne aja pärast see taas muutus ehk poliitikute siia-sinna kõikumist on olnud.

Aga mis te ise olete teinud valesti? Kas midagi läks ka terviseametis viltu?

Kui räägime kriisiolukorrast, siis see esitab väljakutseid paljudele osapooltele. Kriisi iseloomustab, et tavapäraste vahenditega ja meetoditega ei ole võimalik seda lahendada. Pinge ja surve on olnud kõigil. See on olnud suur terviseametil, valitsusel. Pingeolukorras mõnda asja lihtsustatakse ja vahel tuleb teha kiirelt otsuseid. Neid ei ole võimalik kõigiga alati kooskõlastada.

Selles osa, et terviseamet või mina isiklikult oleksin kuidagi seadnud eesmärgiks meedias vastanduda valitsusele, siis absoluutselt mitte! Mina juhina sada protsenti olen keskendunud kriisis inimestele, haigestunute kontaktsetele, meediapartneritele jne. Ma ei ole mitte kordagi kriisis keskendunud sellele, et vastanduda valitsusele. Seda süüd ma enda peale küll ei võta.

Milline on teie läbisaamine välisminister Urmas Reinsaluga, kelle erakonna sponsorid kinkisid riigile teste ja Reinsalu pidi valitsuses tõestama, et need testid tuleb kiiresti kasutusele võtta?

Minule meeldivad tõenduspõhised otsused ja otsused, mis on Eesti rahva hüvanguks tehtud. Mina mainitud ministrit isiklikult ei tunne. Mul on väga keeruline öelda, millised on minu suhted isiklikult temaga. Ning seetõttu ei saa ma ka anda hinnangut. Kui sa ei tunne inimest, siis sa ei saa tema kohta öelda midagi. Ja tema ei tunne ka mind.

Mis nendest kiirtestidest edasi saab? Seisavad nad kuskil laos või viidi ära välismaale, nagu ärimehed lubasid?

Ma ei tea, mis kõikidest testidest on saanud. Need testid, mis terviseametile olid antud, need oleme vastavalt ära kasutanud. Ja ülejäänute osas mul info puudub. Tuleb tunnistada, et need antikehade kiirtestid on minu töölaual üks väga-väga väike lõik ja on palju olulisemaid asju ja teemasid, mis päriselt mõjutavad Eesti rahva elu ja tervist.

Kas sotsiaalminister Tanel Kiik seisis viimase hetkeni teie selja taga? Kas tundsite tema toetust?

Ma pean ütlema, et mina olen väga avatult sotsiaalministriga kõigil teemadel rääkinud. Ka valitsusse teemade viimisel oleme eelnevalt palju suhelnud. Oleme kogu kriisi vältel temaga tihedas kontaktis olnud. Minu jaoks on tegelikult olnud valitsuskoostöö põhilüli sotsiaalminister. Tema on valitsuses meie esindaja ja mina olen valitsuses väga harva käinud. Selles mõttes oli pisut kurb eile lugeda ja kuulata, et justkui usalduslikku suhet sotsiaalministriga ei olegi tekkinud. Mulle endale küll tundus, et see oli üsna usalduslik suhe. Kuni eilseni.

Kas Tanel Kiige poolt kolmapäeva õhtul Postimehele antud kommentaar, et usalduslikku suhet valitsuse ja terviseameti vahel ei ole, oli viimaseks tilgaks, et otsustasite ise tagasi astuda?

Ma arvan küll. Sellepärast, et juhil on võimalik eesmärke täita ja tulemusi saavutada siiski koostöös vastava poliitika kujundajaga. Me teame, et meil võivad lähiajal haigestumisnäitajad kasvada ja terviseamet vajab juurde ressurssi. Ja ma absoluutselt ei sooviks seda, et ainuüksi minu isiku pärast jääb valdkonnal vajalik ressurss saamata või on võimatu meeskonnal oma ülesandeid täita. Ja lõppude lõpuks kannatab Eesti inimene sellepärast.

Kas sotsiaalminister Kiik oli kursis teie seisukohaga, et sügiseseks võimalikuks teiseks laineks on vaja juurde inimesi ja raha? Kas see oli teil temaga kokku lepitud või oli see ministrile üllatus, et te sellega välja tulite?

Kõik need sisendid ja vajadused on sotsiaalministeeriumi laua taga läbi räägitud. Neid teemasid on korduvalt ja korduvalt arutatud. Väga erinevaid vajadusi. Nii esmatasandi vajadusi kui ka terviseameti vajadusi, testimisstrateegiat suveks ja sügiseks. Jne. Kõik need teemad on olnud arutusel ja siin ei tohiks kellelegi midagi üllatuseks olla.

Nii et Tanel Kiik lihtsalt ohverdas teid, sest nägi, et ta ei suuda teid valitsuses kaitsta ja andis järele?

Seda peate ministrilt endalt küsima, mul on seda väga raske kommenteerida. Täna oleme selles olukorras ja siit tuleb targemana edasi minna.

Mis te edasi teete?

Minu jaoks on kõik väga värske veel. Minu jaoks on see praktiliselt tänane otsus, küll väikeste eelnevate päevade indikatsioonidega. Eks ma puhkan kõigepealt, sest ma olen kuus kuud praktiliselt ainult tööd teinud. Ja siis vaatab edasi.

Kas terviseameti juhi ametikoht peaks olema apoliitiline? Või kui on tulemas teine laine, siis peab ameti juht olema hoopis tugeva poliitilise taustaga? Näiteks Hasso Uuetoa, kes on tugeva EKRE toetusega ja kel oleks lihtsam asju ajada valitsusega?

(mõtleb pikalt) Jälle raske hinnata. Minu põhiväärtustest lähtuvalt on oluline, et on inimene, kes tegutseb ja toimetab iga päev selle nimel, et iga Eesti inimese jaoks oleks elu turvaline ja parem. Et inimesed saaksid vajalikku abi. Kõik muu on ebaoluline. Rakendusasutuses, kelleks terviseamet on, siin tuleb tegutseda, mitte ainult rääkida.

Toimetaja: Urmet Kook

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: