"Rahva teenrid": Jürilo lahkumine oli etteennustatav lahendus
Terviseameti peadirektori Merike Jürilo lahkuma sundimine oli lahendus, mis oli prognoositav juba kevadest alates, kuid üllatav, et see alles nüüd juhtus, leidsid ajakirjanikud Vikerraadio saates "Rahva teenrid".
Äripäeva peatoimetaja asetäitja Aivar Hundimägi märkis, et ehkki Jürilo lahkus vabatahtlikult, toimus see siiski "vabatahtlikult" ehk ta sunniti lahkuma. Et see alles nüüd juhtus, oli Hundimägi jaoks üllatav.
"13. märtsil üks valitsuse võtmeministritest ühes mitteavalikus vestluses ütles, et me vahetame Merike Jürilo välja. Üllatas, et see nii kaua võttis," ütles Hundimägi.
Saatejuht Mirko Ojakivi leidis, et ju ei tahtnud valitsus akuutses tervisekriisis hobuseid vahetama hakata ehk personaaliaga tegeldi teadlikult alles siis, kui kõige hullem mööda sai. Ta meenutas, et kevade vältel kostus mitmeid üleskutseid Jürilo välja vahetada ja selleks koguti isegi allkirju, kui oli puudus kaitsevahenditest ja testidest, mistõttu vahepeal muutus testimine väga defitsiitseks tegevuseks.
Hundimägi hinnangul polnud aga riik kriisiks valmis mitte terviseameti tegevusetuse tõttu, vaid poliitikute senise kehva töö tulemusel.
Terviseamet oli pikalt pööranud valitsuse tähelepanu asjaolule, et riigi kriisivarud on olematud, samas kui risk uue pandeemia puhkemiseks on väga kõrge.
Postimehe ajakirjanik Evelyn Kaldoja aga ütles, et kriisivarude puudumine polnud üksnes Eesti probleem, vaid kogu Euroopa suhtus ettevalmistustesse nagu kaks esimest põrsast "Kolme põrsakese" muinasjutust. Üksnes Soomel oli varustatus hea, sest nad on oma riiki möödunud sajandil räsinud sõdadest teinud järeldusi, millest võtavad siiani õppust.
Samuti ei võtnud ka terviseeksperdid kogu Euroopas koroonaviirust pikalt kuigi tõsiselt, pidades seda Hiina probleemiks, mida siin karta ei ole.
Hundimägi tõdes, et kriisi algus oli Eestis liiga rabe. Ojakivi lisas, et märtsis, kui eriolukord välja kuulutati, jättis valitsus hädaolukorra kui võimaluse vahele just seetõttu, et riigijuhtide töö oli jäetud tegemata, seadused täiendamata, et terviseamet saaks ja suudaks kanda kogu kriisi raskust ja seda ise juhtida valitsenud õigusraamistikus.
Toimetaja: Merilin Pärli