Tanel Kiik Merike Jürilo lahkumisest: see ei olnud etturi ohverdamine ({{contentCtrl.commentsTotal}})

Tanel Kiik.
Tanel Kiik. Autor/allikas: Priit Mürk/ERR

Sotsiaalminister Tanel Kiik ütles, et umbusk terviseameti juhi suhtes tekkis valitsusel pikkamööda, sest oli mitmeid möödarääkimisi. Sotsiaalministri sõnul rääkis ta Meriloga lahkumisest juba 1. juunil. Konkreetseid etteheiteid ministril terviseameti juhile ei olnud.

Kuidas on asjad arenenud nii kaugele, et terviseameti juht on esitanud lahkumisavalduse?

Soovin tunnustada terviseametit töö ja panuse eest koroonakriisi ajal. Tehtud on suur töö, viirus on saadud kontrolli alla ja valmis ollakse võimalikuks uueks viiruselaineks.

See, et asjad nii kaugele läksid, eks see oli mitmest väikesest asjast kokku moodustunud probleemide kogum. Need on olnud väikesed küsimused, kommunikatsioonihäired ja möödarääkimised, mis aitasid kaasa umbusaldusliku õhkkonna tekkele valitsuse ja terviseameti vahel. Selleks, et järgmise võimaliku kriisi ajaks oleks hea töörütm ja mõistmine, siis olid need muutused vajalikud. Merike Jürilo panus on olnud oluline ja kindlasti jätkub talle väljakutseid nii tervisevaldkonnas kui ka avalikus sektoris laiemalt.

Kas te talle tänukirja saadate selle eest, kuidas ta terviseametit kriisi ajal juhtis?

Kahtlemata olen teda tänanud ja tänan ka edaspidi. Ametlikke tänukirju ministeerium väljastanud ei ole, küll aga on ministeerium planeerinud mitmeid tänuüritusi siis, kui on mõnevõrra lihtsam ja ka lubatud koguneda, sest praegu ju kehtivad kogunemispiirangud.

Ma küsin seda sellepärast, et Merike Jürilo ütles, et lahkumisavalduse ajendiks oli just teie eilne väljaütlemine, et Jürilo ja valitsuse vahel valitseb umbusaldus. See oli tema väitel ootamatu ja sisuliselt te tõmbasite tal vaiba alt.

Tõsi on tegelikult see, et olen sel teemal Merike Jüriloga korduvalt rääkinud just juunikuu jooksul. Esimene kord, kus seda jätkamise teemat puudutasime või tema jätkamise võimatust, oli 1. juunil. Oleme seda tegelikult ka varem rääkinud. See minu hinnang oli aus vastus Postimehe ajakirjaniku küsimusele, mis puudutas terviseameti ja valituse vahelist usaldust.

Teil ei ole sellist tunnet, et tegelikkuses põrkusid poliitilised huvid ja soovid terviseameti spetsialistide seisukohtadega mitmetes küsimustes? Ja poliitikutele lihtsalt ei meeldi, kui spetsialistid kirjutavad neile ette, milliseid tervisejuhendeid avalikusele jagada?

Ma tuletan meelde, et väga palju kriitikat tegi terviseameti aadressil ka ajakirjandus, millest mitmed väljaütlemised on olnud minu hinnagul ebaõiglased. Kriitikat ei ole teinud ainult poliitikud, seda on olnud rohkem. Ise olen olnud positsioonil, et süüdlasi pole vaja otsida kriisi haripunktis. Nüüd on mitmest väikesest asjast tekkinud pinged tekitanud olukorra, kus tuleb leida uusi võimalusi järgmise kriisi ajal parima koostöö loomiseks.

Te ise ei tunne, et Tanel Kiik jääb üha rohkem valitsuses oma seisukohtade kaitsmisega teistele alla? Tuletame meelde alkoholiaktsiisi langetamist, teise pensionisambe reformi, nüüd ootamatult seadustakse väikepoodides kassaleti taga meelemürkide müük, lõpuks pidite ohverdama Merike Jürilo?

Selle hinnanguga ma nõus ei ole. Me oleme teinud palju asju: apteegireform; me oleme muutnud töötukindlustushüvitisi; suurendanud toetust haigekassale. Küsimuste ring, kus valitsus on mind toetanud, on oluliselt suurem kui see, milles olen jäänud vähemusse. See, et ükski minister ei saa kõikide oma soovide täitmist, on paraku reaalsus. Meil on koalitsioonivalitsus.

Seda te ei karda, et kui EKRE-l pole terviseameti näol hambus enam närimiseks oma konti, võetakse nüüd teid ette? Teie väljavahetamist on EKRE poliitikud nõudnud juba pikka aega - vaadake, kuidas Uutes Uudistes teisse suhtutakse! Ohverdasite praegu etturi, aga võite ka ise langeda?

See võrdlus ei ole pädev. See, et mul on EKRE-ga eriarvamusi, see on reaalsus, seda ma nendin. Eesti Vabariigis määrab ministri ametisse president peaministri ettepanekul. Mind saab tagasi kutsuda ainult peaminister või ka riigikogu enamus, mitte aga üks erakond.

Kas must kass jooksis Jürilo ja valitsuse vahelt lõplikult läbi päeval, kui valitsus soovis teha kohustuslikuks maski kandmise kõikjal, aga terviseameti spetsialistid laitsid selle mõtte kui ebaefektiivse maha? Kas see ei olnud see koht, kus ministrid küsisid: kaua me neid kuulame?

Ei, see ei olnud nii. Vastus sellele küsimusele on see, millele ma enne viitasin: see on mitme väikese probleemi kuhjumine, ja seda alates märtsi algusest. Nende probleemide tõttu on usalduslik suhe saanud mitu mõra ja praegu ei ole selle koostöö taastamine minu hinnangul tehtav.

Kas juhul, kui Merike Jürilo poleks lahkumisvaldust esitanud, oleksite ta ise ametist vabastanud?

Minu soov oli algusest peale lahendada seda viisakalt ja soliidselt, mitte hakata kedagi ametist tagandama jõuliste sammudega. Tahtsin need küsimused läbi arutada ja kohtusin Merike Jürilooga viimase nelja nädala jooksul neli korda.

Kas uue juhi leidmiseks tuleb avalik konkurss? See on ju ametikoht, mis vajab kiiresti täitmist?

Loomulikult, sellise ametikoha täitmise eeldus on riigikantseleis oleva tippjuhtide valikukomisjoni konkursi läbimine. Teeme seda võimalikult kiiresti, seni täidab juhi rolli terviseametis tema kohusetäitja.

Kes selleks määratakse?

Selle lepime kokku enne Merike Jürilo viimast tööpäeva.

Keerulisem aeg algab ilmselt kooliaasta käivitumisega. Kas 1. septembril on uus juht ametis?

Loodame leida uue juhi suve jooksul, see on meie eesmärk.

Toimetaja: Merilin Pärli

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: