Carl-Ruuben Soolep: Eesti maine tugevdamine on mõistlik investeering
Eesti bränd on viimase kolme aasta jooksul muutunud aina tugevamaks ja väärtuslikumaks, aga selleks, et meie brändi väärtus jätkuvalt kasvaks, on vaja sellesse investeerida, kirjutab Carl-Ruuben Soolep.
Mure Eesti ja seniste eksporditurgude majandusliku käekäigu pärast ja Venemaa jätkuv sõda Ukrainas paneb küsima, mis seisus on meie konkurentsivõime ja mida saame teha selle kasvatamiseks. Eestil on maailmas tugev bränd, mis on meile eluliselt ja majanduslikult oluline investeering.
Šveits on maailmas tuntud oma kvaliteetsete kellade, maitsva šokolaadi ja tipptasemel meditsiinitehnoloogia poolest. "Swiss Made" märgi sünonüümiks on saanud inimeste peas kvaliteet. Riikide tuntust ja mainet mõõtva Global Soft Power Indexi põhjal teatakse Eestit maailmas peamiselt läbi kahe narratiivi: hea paigana äri ajamiseks ning mõjuka riigina rahvusvahelistes suhetes.
Otsused siia investeerida, kolida või reisida kujunevad sellest, mida meist arvatakse ja teatakse. Uuringufirma Bloom Consulting on välja arvutanud, et pelgalt 0,1-punktine positiivne nihe Eesti maines (viie palli skaalal) tähendab 12-protsendilist kasvu Eestisse tehtavates investeeringutes ja 15-protsendilist kasvu turismitulus. Selline kasv tähendab ka suuremat tulu riigile.
Eestil on maailmas tugev bränd
Uuringufirma Brand Finance andmeil on Eesti riigibränd maailmas tugevuselt 47. kohal. See on 193 riigi hulgas Eesti väiksust arvestades hea tulemus. Oleme oma brändi tugevust viimase kolme aastaga kasvatanud ligikaudu kümme protsenti, ennekõike tänu meie tugevale rahvusvahelisele mainele äriajamise lihtsana hoidmises, hariduses ja viimastel aastatel tänu Ukraina toetamisele.
Oleme olnud OECD maksukonkurentsivõime absoluutses tipus kümme aastat. Heast ärikeskkonnast on saanud Eesti visiitkaart. Sellest on saanud Eesti lugu maailmas. Ehkki muutunud majandus- ja julgeolekuolukord nõuab kohanemist, siis peame samaaegselt leidma ka viise, kuidas hoida meie konkurentsieelist ja peamist turundusargumenti väliskapitali Eestisse meelitamiseks, et mitte kaotada oma positsiooni ja lugu.
Viimase 2,5 aasta jooksul on Eesti rahvusvahelist tuntust ja mainet oluliselt suunanud ka sõda Ukrainas. Eestit nähakse julge ja demokraatlike väärtuste eest võitleva riigina. See on aidanud tuntuse uuringu järgi kaasa meie tuntuse kasvule, aga ka tekitanud usaldust meie vastu.
Selge väärtuspõhine välispoliitika annab ülejäänud maailmale kindluse, et Eesti on partner, keda usaldada, et siia tulemine, meiega äri ajamine on turvaline. See on ühtlasi märk sellest, et kõigel, mida ütleme ja teeme, on mõju meie mainele ja seeläbi meie majanduslikule edule.
Nagu oma rahakotti ei taha usaldada võõrale, ei taheta ilmtingimata äri ja koostööd teha ka riigiga, kellest midagi ei teata. Mida parem on meie maine, seda rohkem tahetakse meile külla ja õppima tulla, siin äri teha. Suurem tuntus annab kindluse, et meie käekäik läheb maailmale korda. Meie praegu enim teatud lood maailmas on ettevõtlus ja demokraatlike väärtuste eest seismine.
Majanduslikult mõistlik investeering
Selleks, et meie brändi väärtus jätkuvalt kasvaks, on vaja sellesse investeerida. Eesti bränd on viimase kolme aasta jooksul maailma silmis muutunud aina tugevamaks ja väärtuslikumaks, kinnitab riigibrändide uurimisele keskendunud uuringufirma Brand Finance.
Eelmise aasta maineuuringu ja Eesti makromajanduslike näitajate põhjal on nad arvutanud meie brändi väärtuseks 47 miljardit eurot, mis aastases võrdluses kasvas 5,3 protsenti. See kasv näitab, et Eesti bränd on tugev ja aitab kasvatada Eesti majandust läbi ekspordi, turismi, välisinvesteeringute ja talentide siia meelitamise.
Meil ei ole luksust osta tuntust ja nähtavust, kuid meile omaselt saame seda teha läbi järgmiste suurte ideede ja tähenduslike tegude, nagu meie senine julgus riigi teenuste digitaliseerimisel ja seadusandluses, konkurentsivõimeline maksusüsteem ja maailma esimene e-residentsuse programm, tugev haridussüsteem, siit välja kasvanud maailmakoristuspäev, meie leidlikud ja ambitsioonikad inimesed, kes on loonud meile võimsa tehnoloogiasektori.
Meie riigi brändi tugevdamiseks vajame järjepidevaid ja läbimõeldud samme, olgu selleks uued tehnoloogilised lahendused, jätkusuutlikkus või rahvusvahelise koostöö süvendamine.
Huvi meie lugude vastu on endiselt suur ja me saame neid maailmale rääkida juba üha läbimõeldumalt ja sihipärasemalt. See on investeering, mis toetab nii meie majandust kui ka Eesti positsiooni maailmas.
Toimetaja: Kaupo Meiel