Tallinn palistas Kaarli puiestee rattatee kümnete liiklusmärkidega
Tallinn palistas Kaarli puiesteel valminud rattatee kümnete jalakäijate ülekäigurada tähistavate liiklusmärkidega. Abilinnapea Pärtel-Peeter Pere süüdistab juhtunus transpordiametit, viimast kureeriva abilinnapea Kristjan Järvani hinnangul on märgid aga vajalikud.
Äsja valminud Kaarli puiestee rattateel üllatavad liiklejaid kümned jalakäijate ülekäigurada tähistavad liiklusmärgid, mis ääristavad teed pika alleena.
Kentsakas vaatepilt tekitas poleemikat sotsiaalmeedias, kus vaidlustesse sekkusid ka transpordi valdkonna abilinnapea Kristjan Järvan (Isamaa) ning keskkonna- ja kommunaalvaldkonna abilinnapea Pärtel-Peeter Pere (Reformierakond).
"Liiklusmärgid on Kaarli puiesteel paigaldanud Tallinna transpordiamet, olen Kristjan Järvanil palunud need eemaldada," teatas Pere.
Seepeale vastas Järvan, et on sellel teemal Pere töömeilile kirjutanud, ent pole vastust saanud.
"Need märgid saab eemaldada, aga selle eeldus on ka rattatee märkide ja õiguste eemaldamine, sest vastasel korral ei ole bussipeatusest/sse liikuvatel inimestel eelisõigust liikumiseks. Ilma märkideta puudub ülekäiguradadel juriidiline tähendus," ütles Järvan.
Ta lisas, et märkide kaotamisel tekiks segaala, mis on ruumiliselt jaotatud, kuid juriidiliselt mitte.
"Tallinnas on küll juba vähemalt kolm ratturit, aga jalakäijate liikumine on kindlalt prioriteet – eeskätt nii olulises peatuses. Kas võib siis järeldada siit, et rattatee märkide eemaldamine koos ülekäigumärkidega on kooskõlastatud?" küsis Järvan.
Pere vaidluses rohkem ei osalenud.
Järvan ja Pere näitavad näpuga teineteise suunas
ERR uuris Tallinna linnavalitsuselt, kas liiklusmärkide rida on plaanis eemaldada või jääb see paika.
Kristjan Järvan ütles, et Kaarli puiesteel asub oluline ühistranspordipeatus, kus jalakäijate õigused peavad olema esmatähtsad.
"Juba eelmine nädal tegin teistele abilinnapeadele ettepaneku, et ülekäiguradasid tähistavate märkide arvu võiks oluliselt vähendada, kui eemaldada sealt ka rattatee märk. Kui seal oleks ainult rattatee märk, siis annaks see ühistransporti kasutavate jalakäijate asemel eesõiguse üksikutele ratturitele. Ainult joonitud ülekäiguradadele lootma jääda ei saa, kuna talvel tõenäoliselt lumega neid näha ei ole ja sellisel juhul kehtiks juriidiliselt ainult rattatee märk," lausus ta.
Järvan lisas, et rattatee märgi eemaldamine kuulub ainult transpordi abilinnapea haldusalasse, kuid kuna rattateede eemaldamine on varem nii ühiskonnas kui ka koalitsioonis tugevaid arutelusid tekitanud, soovis ta otsuse koalitsiooni tõrgeteta toimise huvides teistega kooskõlastada.
"Oleme teema kooskõlastanud juba linnaplaneerimise abilinnapeaga, kuid keskkonna abilinnapea pole sellel teemal veel oma seisukohta avaldanud. Kuna see teema on ühiskonnale oluline, siis liigume lahendusega edasi, mis kindlustaks nii jalakäijate õigused kui ka ohutuse," ütles Järvan.
Pere ei ole kriitikaga nõus. Ta ütles, et saatis 31. oktoobril Järvanile kirja, et niisugused liiklusmärgid on jaburad ning tuleb maha võtta.
"Lisaks rääkisin isiklikult näost-näkku Kristjaniga sellest sõbralikult volikogu istungil. Alguses ta protesteeris. Õnneks ka Madle Lippus ja isegi linnapea Jevgeni Ossinovski kirjutasid, et see olukord tuleb lahendada," lisas Pere.
Ta märkis, et Järvan pole talle sel teemal ühtegi küsimärgiga lauset ega kooskõlastuse taotlust saatnud.
"Viimast ei saagi teha. Liiklusmärgid ja liikluskorraldus, olgu ühistransport või ummikud, on Järvani vastutusvaldkond," tõdes Pere.
Lippus: eesmärk oli üllas, lahendus kehv
Tallinna linnaplaneerimise abilinnapea Madle Lippus (SDE) ütles, et ruumilahenduse korrastamine Kaarli puiesteel oli hädavajalik, et ratturitel poleks enam vaja ohtlikult busside vahel sõeluda, vaid neil oleks eraldi liikumistee.
"Tundub aga, et kahjuks jäi kommunaalametis projektile talupojamõistuse osakonnast kooskõlastus võtmata – jalakäijate ületuskoha märke sai projekti nii palju, et silme eest läheb kirjuks ja seda isegi siis, kui eesmärk ohutuse näol oli üllas. Aga üks on selge – lihtsalt peab saama paremini," lausus ta.
Lippuse sõnul pole üldprintsiibis vahet, kelle vastutusala see on, sest tegu on kõigi ühise linna, aja ja rahaga, mida tuleb kasutada nii, et iga euro ja sekund oleks kasutatud kõige efektiivsemalt.
"Juhtisin sellele kehvemat laadi lahendusele kolleegide tähelepanu juba rohkem kui nädal aega tagasi ning tegelikult isegi on leitud praegusele jaburale olukorrale lahendus, mis sinna lähiajal ka tekib," rääkis ta.
Abilinnapea rõhutas, et töö parema keskkonna nimel käib tegelikult edasi, hoolimata apsakatest, mille näidetena tõi Lippus lisaks Kaarli puiesteele välja ka Pärnu maanteel puudu oleva kaldtee.
"Põhjuseid on selleks erinevaid, aga mu soov ei ole vabandada või õigustada, vaid kinnitada, et kuigi vahepeal on sellel teel keerdkäike, siis siht ei ole muutunud," lausus Lippus.
Uue rattatee rajamist Kaarli puiesteele alustas Tallinn tänavu juulis ning see sai valmis sügisel. Küsimusele, kui palju liiklusmärgid ja nende paigaldamine linnale maksma läksid, Tallinna pressiteenistus päeva jooksul ei vastanud.