Galerii: Tallinn avas uue trammiliini, tramm hakkab sõitma pühapäeval
Tallinna linnajuhid avasid reedel orkestrihelide saatel poolteist aastat kestnud ehituse järel Vanasadamasse viiva trammitee lõigu, trammid hakkavad uuel liinil sõitma pühapäeval, 1. detsembril.
Uue trammitee haru jaoks rajati Tartu maantee trammiteelt pöörang vasakule Gonsiori tänavale. Edasi liigub trass Laikmaa, Hobujaama ja Ahtri tänava kaudu kuni sadamaalani. Laeva, Kuunari ja Kai tänavate kaudu läbib tramm Sadama A-terminali esise ning jätkab Logi tänaval ja liigub mööda Rumbi tänavat Linnahalli alt läbi. Kultuurikatla esise läbimise järel liitub trammitee Mere ja Põhja puiesteelt kulgeva Viru väljaku ja Kopli vahelise trammiteega.
Uuele rööbasteele suunatakse alates 1. detsembrist trammiliin nr 2, mis hakkab esialgu sõitma marsruudil Kopli-Vanasadam-Suur-Paala. Kui Rail Balticu Ülemiste terminali ehitus jõuab etappi, mis võimaldab trammidel tulevase terminali alalt läbi sõita, hakkab tramm esimesel võimalusel liikuma lennujaamani.
Trammitee on aga algusest peale saanud kriitikat, et ei aita A-reisiterminali juures väga palju liiklust lõdvendada.
"Minagi tõenäoliselt oleks seda tehes pigem eelistanud natuke teistsugust marsruuti mööda Jõe tänavat D-terminali, aga eks nende projektiga on nii, et kui ükskord need otsused on tehtud, siis nõnda neid ehitustöid ka tehakse. Tervikuna siiski tegemist on trammiliiniga, mis täidab mitut olulist eesmärki," ütles Tallinna linnapea Jevgeni Ossinovski "Aktuaalsele kaamerale".
Linnapea sõnul on peamine, et uus liin ühendab reisisadama südalinnaga ning tulevikus ka Rail Balticu terminaliga.
Vanasadama trammiliini ehitustööde hind on koos käibemaksu ja omanikujärelevalvega ligi 55 miljonit eurot. Vanasadama trammiliini rajamist rahastas Euroopa Liit taasterahastu 36,5 miljoni euroga.
Kuna projekt võttis enda alla ka mitu eramaad, sõlmis linn lepingud nende maa-alade enda omandisse saamiseks. Ettevõtja Urmas Sõõrumaa andis linnale kaks hektarit Rotermanni kvartali juures, mille väärtus on tema sõnutsi mitu miljonit eurot.
"Ütleme, et tegelikult inimesena olen ma rahul kõigega, mis toimub. Loomulikult, vähemalt tee on asfalteeritud ja roostes trammitee on ka olemas ja ma loodan, et inimesed ka selle üles leiavad. Aga ma tegelikult oleks väga lootnud, et see Sõõrumaa-nimeline trammipeatus oleks asunud hoopis Rotermanni kõrval. Sest siia, minu selja taha tuleb üsna varsti üsna mitmeks aastaks kõrge ehitusaed ja väga sügav vundamendiauk. Inimestel ei ole siin mugav käia. Ja siit nüüd üle mitme kahe-kolmerajalise tee minna sinna kvartalisse, ma arvan, et nad leiavad teise tee kui trammiga Rotermanni kvartalisse tulla," kommenteeris Sõõrumaa.
Liiklejad hindavad reisimugavust. "Super on ikka, kui sa tahad reisida – sa ei pea oma autot kusagile jätma, vaid saad lihtsalt. Kahjuks praegu lennujaama ei saa, aga on sinna ka saadud, ja sadamasse – super," ütles Ege.
"Ise tõenäoliselt väga palju seda trammiliini kasutama ei hakka. /.../ Aga igatahes, trammiliin on loomulikult väga tervitatav, ma saan sellest aru," ütles Anett
Tallinna keskkonna- ja kommunaalamet sõlmis augustis 2022 Vanasadama ja Rail Balticu Ülemiste reisiterminali ühendava trammiliini projekteerimiseks ja ehitamiseks lepingu ühispakkujatest töövõtjatega Merko Ehitus Eesti ja KMG Infra. Ehitustööd algasid 2023. aasta kevadel.
Töödega valmis ligi 2,5 kilomeetrit kahesuunalist rööbasteed koos trammipeatuste ning veoalajaamaga, lisaks vahetati maa-aluseid kommunikatsioone ning ehitati ümber linnaruumi.
Toimetaja: Mirjam Mäekivi, Veronika Uibo, Merili Nael