Intervjuu: Izmailova peab suurimaks saavutuseks linnavalitsuses kaasamist ({{contentCtrl.commentsTotal}})

Züleyxa Izmailova
Züleyxa Izmailova Autor/allikas: Siim Lõvi /ERR

Tallinna keskkonnaküsimustega tegelev abilinnapea ja Roheliste erakonna esimees Züleyxa Izmailova ütles ERR-ile antud intervjuus, et on roheliste suurim võit see, et linnavalitsuses on esmakordselt laua taha kutsutud ka eksperdid ja huvigruppide esindajad.

Kuidas olete rahul uue Reidi tee projektiga, mida arutati reedel linnavalitsuse Reidi tee juhtrühmas?

See on juba oluliselt parem projekt kui alles kuu aega tagasi, nö enne meie aega, laual olnu. Meie arvates parima Reidi tänava trassi on blokeerinud riigi Keskkonnaamet, kuid teiste variantidega on kõvasti tööd tehtud ning palju muudatusi sisse viidud. Kõige rohkem teeb head meelt aga see, et meil õnnestus linnavalitsus ja Reidi tee kriitikud ühe laua taha tuua ja konstruktiivses vaimus paremaid lahendusi otsima panna. See on suurim ja väärtuslikeim muudatus.

Kuidas on uues projektis arvestatud teie hinnangul huvigruppide (näiteks rühmitus Merelinna Kaitseks) ettepanekutega?

Merelinna kaitseks pole lihtsalt huvigrupp - see on väga teadlike ja põhjalike teadmistega inimeste grupp, kes suudavad seista linnaelanike huvide eest nii keerulises ja teadmisi eeldavas valdkonnas nagu linnaplaneerimine.

Autode ja asfaldiosa on nihutatud kaldast maa poole, seda on kitsamaks tehtud, radasid on vähemaks võetud, palju tööd on tehtud selleks, et teeületused ja liikumine jalakäijatele ja jalgratturitele mugavamaks muuta. Väga palju arutelusid toimus tulevaste liikluskoormuste üle, mis vaatasid linna kui tervikut.

Kas uus projekt arvestab rohelise maailmavaatega ja keskkonnakaitseliste aspektidega? Kuidas? Tooge mõni näide.

Arvestab paremini kui senine projekt, oleks õige vastus. Pika arutelu käigus said paika ühissõidukite rajad, sest just ühissõidukite sujuv liiklus on autostumise vähendamisel võtmetähtsusega. Kui algselt oli trass projekteeritud kiirusele 70 km/h, siis nüüd arvestab projekt kiiruseks 40 km/h, sest paradoksaalsel moel on läbilaskvus ja ohutus suurim, kui liikluskiirus on 38km/h. Väga palju on hakatud arutlema suuremate küsimuste üle nagu autostumine ja ühistranspordivõrk, muudatuste üle sadama piirkonnas ja mujal linnas.

Millised roheliste ettepanekud uues projektis esindatud on?

Meie ettepanekud on sisuliselt olnud samad, mis juba mainitud kodanikeühendustel - trass kitsamaks, radade arvu vähemaks, ristmikud jalakäijatele ja jalgratturitele paremini läbitavaks, ohutumaks, mugavamaks; autode sadamaalalt väljapääsu reguleerimine tipptunnil; ühistranspordi eelisarendamine, sest teisiti pole võimalik liiklusprobleeme tegelikult lahendada jne. Aga peamine on ikkagi reaalne kaasamine, mis sellest projektist alates (küll viimasel hetkel) peab kujunema normiks.

Mis vajaks parandamist, veel arutamist?

On veel mitmeid tehnilisi küsimusi ja lahendusvariante, mida peab läbi töötama, kuid põhiline on ikkagi selle projektiga tekkinud kaasamiskogemuse analüüsimine - et edaspidi toimuks planeerimine rohkem tulevikku vaadates ja avatumalt.

Kuidas on Tallinna linnaeelarves esindatud roheline maailmavaade ja Roheliste erakonna huvid?

Rohelise erakonna huvid on üldinimlikud ja seotud praegu suuresti sellega, et kasutada olemasolevat raha mõistlikumalt. Samuti saab ära teha need asjad, mis ei nõua otseselt lisaraha. Suured muutused nõuavad ka põhjalikumat planeerimist. Tallinn on juba teinud hanke taastuvenergiale ning seda üleminekut me loomulikult toetame. Uurime, kuidas saab taastuvenergia tootmist ühistute ja ettevõtete poolt soodustada. Järgmisel aastal alustab linnavalitsuse juures tööd kaasamisnõunik, kelle ülesandeks on muuhulgas linnas olemasolevate andmete kättesaadavuse parandamine ning eriti planeeringutega tegelemine.

Tallinna volikogu sotsiaaldemokraadist liige Annela Ojaste ütles, et Te lasite käest hea võimaluse lasteaedades mahetoidule üle minna, kuna linnaeelarvesse vastavaid summasid ei lisatud. Kuidas Te seda kommenteerite?

Mahetoidule üleminek ei saa toimuda ühe nädala jooksul, mis meile sisuliselt eelarve vastuvõtmiseni jäi. Selline suur muutus peab toimuma plaanipäraselt, kõigi asjaosaliste kaasamisel juba planeerimisprotsessist alates. Esimesed mahetoidu-kohtumised ja üks seminar lasteaedade esindajatele on juba toimunud. Arvestada tuleb, et mahetoidu pakkumiseks on vaja sertifitseeritud kööke, kindlustunnet tootjatele, selget tarneahelat, hulk lepinguid on vaja muuta ning ka lasteaedade-koolide juhtkonnad ja hoolekogud peavad asjaga kaasa tulema. Järgmise eelarve koostamine algab aga juba suvel ja sinna esitame me kindlasti juba oma taotlused.

Toimetaja: Aleksander Krjukov

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: