Tuntud insener hoiatas juba paar aastat tagasi Genova silla ohtlikkuse eest ({{commentsTotal}})

Foto: Wikimedia Commons

Tuntud Itaalia inseneri sõnul oli ta juba ammu hoiatanud, et teisipäeval Genova linnas kokku varisenud maanteesilla näol oli tegu ohtliku läbikukkumisega, mis oleks tulnud lammutada.

Genova ülikooli inseneriteaduste professor Antonio Brencich selgitas, et silla 1960. aastatel projekteerinud Riccardo Morandil oli "suurepärane intuitsioon, kuid ta ei olnud arvutamisel eriti praktiline", vahendas ajaleht Times.

Brencich märkis, et silda tuli pidevalt parandada, sest Morandi ehitas selle lähtudes tehnoloogiast, mille ta omal ajal isegi patenteeris, kuid mida ei kasutatud hiljem kuskil mujal, sest tegu oli ilmselge läbikukkumisega.

Probleemiks oli see, et silda üleval hoidvate terasest kaablite jaoks mõeldud korrosioonitõrje selle tehnoloogia puhul ei toiminud.

Professor Brencich ütles juba kaks aastat tagasi antud intervjuus, et silla pidev parandamine läheb maksma niivõrd palju, et odavam oleks see lihtsalt lammutada ja uus asemele ehitada. "Varem või hiljem tuleb see asendada," rõhutas ta tookord. "Ma ei tea, millal. Saabub aeg, mil selle korrashoiule kuluv summa on suurem kui asendamiseks vajalik summa. Juba 1990. aastate lõpus oli see [summa] juba 80 protsendi juures."

Ka teised kriitikud on öelnud, et arhitekt Morandi, kes suri 1989. aastal, ei võtnud oma kalkulatsioonides arvesse seda, kuidas betoon aja jooksul oma kuju muudab. Liiklejad on samuti aastaid kurtnud, et silla pind on väga ebaühtlane.

Itaalia võimude teatel hukkus Genova sillavaringu tagajärjel rohkem kui 30 inimest.

Ettevõtte Atlantia alla kuuluv maanteede operaatorfirma Autostrade teatas juba teisipäeval, et sillal käisid kokkuvarisemise ajal järjekordsed hooldustööd.

Märkimisväärne on ka see, et Genova sild pole ainus problemaatiline Morandi projekteeritud ehitis. Näiteks tema poolt projekteeritud ja 1970. aastatel ehitatud pikk viadukt Sitsiilias Agrigentos on olnud juba pikemat aega suletud ja just nimelt seetõttu, et võimud on kartnud selle kokkuvarisemist.

1968. aastal ehitatud teine Morandi sild Licatas, samuti Sitsiilias, suleti 2015. aastal ja pärast uuesti avamist lubati seal sõita ainult sõiduautodel. Eelmisel aastal aga kutsus avalikkus uuesti seda silda sulgema, sest betoon oli taas murenema hakanud nii, et terastrossid olid juba näha.

Morandi kõige tuntum rajatis asub Venezuelas. Tegemist on Kindral Rafael Urdaneta sillaga, mis viib üle Maracaibo järve ning mis on sisuliselt Genova silla suurem versioon.

Toimetaja: Laur Viirand



ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: