Rae vald hakkab riigi toel trammiliini rajamist ette valmistama
Järgmise aasta riigieelarves on Rae valla trammiliini eelprojektile eraldatud 100 000 eurot. Rae abivallavanema Priit Põldmäe sõnul on trassikoridor välja valitud ja eelprojekti eesmärk on kindlaks teha, kas see ka tehniliselt sobib.
Põldmäe rääkis ERR-ile, et üheks nende valla arengut piiravaks kitsaskohaks on Tartu maantee ja Ülemiste sõlme ummikud, mis on probleemiks nii vallale kui Tallinna linnale. Veel mõne aasta eest tundus idee Rae valla trammiliinist ebarealistlik, aga kui euroraha eest toodi trammiliin lennujaama juurde, avas see Rae vallale võimaluse ummikud lahendada, pikendades seda lennujaama juurest Rae vallani.
"Esialgu tegime ettepaneku maakonnaplaneeringusse, mis sai suure heakskiidu, teiseks oleme algatanud oma üldplaneeringu ja jõudnud selleni, et trassikoridor on välja valitud, perspektiiviga kuni Jürini," rääkis ta.
Eelprojekti eesmärk on Põldmäe sõnul kindlaks teha, kas trammiliin ka tehniliselt valitud koridori ära mahub. Selle käigus uuritakse, kas elektriliine saab rajada, kas pöörderaadiused sobivad ja muud sellist. Projekteerija leidmiseks tuleb esmalt riigihange koostada ning võitja oskab juba täpsemalt paika panna, kui palju aega selleks kulub, kuid abivallavanema hinnangul peaks arvestama vähemalt aastaga.
Trammitee kavatseb vald viia läbi neljast kiiresti arenevast keskusest, kus on ka koolid ja lasteaiad - Peetrist, Järvekülast, Assakult ja Jürilt.
"Kalkulatsiooni järgi piisab 100 000 eurost võib-olla ainult Peetri piirkonna lahenduseks, mis võib ka olla trammiliini esimene etapp, lennujaama juurest Peetrisse," rääkis Põldmäe. "Võib-olla teises etapis, kui Rail Balticut hakatakse ehitama, toome selle raames trammiliini edasi Jürisse. Seda liini on toetanud ka Rail Balticu projekt, sest neil oli hädasti vaja alternatiivset peatust leida, kus reisijad maha panna, näiteks kui Ülemistes on terrorioht."
Kogu trammiliini eelprojekt kuni Jürini võib abivallavanema hinnangul mitu korda rohkem maksta, kuid ka vald on valmis oma eelarvest panustama ja on väga rahul, et see ka riigieelarvest toetust saab. Ka Tallinnaga on koostöö paranenud, kuigi konkreetseid kokkuleppeid ei ole veel tehtud.
Üks kilomeeter võib maksta miljoni euro ringis
Trammiliini rajamise puhul on kaks kõige keerulisemat kohta: Mõigust läbi tulek ja üle ringtee Jürisse tulek. Põldmäe lootis, et põnevaid lahendusi võiksid välja pakkuda Tallinna Tehnikaülikooli tudengid - nimelt on abivallavanem edastanud ülikoolile idee, et teemat võiksid käsitleda üliõpilased oma diplomitöödes.
Soome kolleegidelt on Põldmäe kuulnud, et ühe kilomeetri trammitee rajamine maksab umbes miljon eurot. Kogu trammiliini rajamiseks on vaja Euroopa raha, aga reaalselt ei näinud Põldmäe selleks võimalust enne kui järgmise perioodi eurorahadest. Samas on ta rahastuse saamise osas optimistlik.
"Oktoobri alguses esines omavalitsuspäeval [Euroopa Komisjoni liikuvuse ja transpordi peadirektoraadi peadirektor] Henrik Hololei, kes ütles, et kui nüüd Brexiti tõttu euroraha piiratakse, tahavad nad järgmiste aastate liikuvus- ja transpordivahendid suunata edumeelseid alternatiivseid lahendusi pakkuvatele asjadele /.../ Vestlesime trammiliini pikendamisest ja ta ütles, et see on täpselt seda tüüpi asi, millele järgmises perioodis tahetakse rahastust anda, et rööbastransport on just see alternatiivne liikumine."
Rae valla elanikest umbes 70 protsenti käib abivallavanema sõnul tööle Tallinna kesklinna. Liiklus toimub ka vastassuunas, sest vallas on palju Tartu maantee äärde koondunud ettevõtteid. Seega ootavad trammiliini nii ettevõtjad kui elanikud ning Põldmäe usub, et see oleks kasulik ka Tallinna linnale, et ummikuid vähendada, ilma et peaks Ülemiste sõlmes suuri ja kulukaid ümberehitusi tegema.
Vald on koostööd teinud ka Tallinna lennujaamaga, nimelt oli nende algne idee viia trammitee läbi lennujaama parkimismaja ja seal ka peatus teha. Paraku selgus, et nõuded trammi hoonesse toomiseks olid nii suured, et turvakoridorid ja muu vajalik oleks parkimismajast liiga suure osa enda alla võtnud.
"Täna lepime sellega, et see tuleb parkimismaja ja Tartu maantee vahele. Lennujaam on reserveerinud sinna haljasala ja näinud ette uue peatuse peaukse ette. Nii et lennujaamast Tallinna piirini on lahendused olemas," kinnitas Põldmäe.
Toimetaja: Karin Koppel