Saaremaa sild läheks maksma vähemalt 262 miljonit
Saaremaa püsiühenduse rajamisele kuluks odavaima variandina 262 miljonit eurot, näitab maanteeameti tellitud uuring. Tegelikult kujuneks sillaehitus keskkonnamõjude tõttu märgatavalt kallimaks, kinnitab majandusministeerium ja ka erakapitaliga silla ehitamist vedav ettevõtja Raivo Hein.
Värske lisauuringu tulemused kinnitavad, et praamiliikluse üleval pidamine on sillast kallim. Muus sarnaneb see Soome inseneribüroo WSP 2011 aastal tehtud uuringule. Uuringu järgi oleks parvlaevaühenduse kulud 40 aastaga 369 miljonit eurot. Lõunapoolsel sillal on vastav näitaja 262 miljonit, põhjapoolsel 389 miljonit ja tunnelil 448 miljonit eurot, vahendas "Aktuaalne kaamera".
Majandusministeeriumi hinnangul ei sisalda uuring aga keskonnamõjude hindamist, mis võib välistada odavamad variandid.
"See, kas silda ja tunnelit on üldse võimalik ehitada, selgub alles eriplaneeringu tulemusena, kuna tegemist on Natura alaga. Nii, et võib-olla ainuvõimalik lahendus näiteks tunnel, ei ole välistatud ka sild. Aga sillal sellisel juhul kaasnevad keskkonnaleevendusmeetmed, mis võivad kokkuvõttes selle hinna teha ka kallimaks," rääkis majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi teede- ja raudteeosakonna juhataja Ain Tatter.
Uue asjaoluna selgitas uuring välja, et erasektori partnerlusega rajatav sild kujuneks kõige kallimaks. Kõige odavam oleks riigil ehitada silda võõrkapitaliga. Kuna aga riigil võib olla soov rajada laenurahaga teisi suuri taritusprojekte, võib ikkagi erasektorist silla projektis abi olla.
"PPP lahendus (avaliku- ja erasektori koostööprojekt - toim.) on selles mõttes mõistlik, et ta õige lepingu vormi puhul ei kajastu riigi laenukoormuse arvestuses. Ta on küll maksumaksjale kõige kulukam, aga ta võiks olla üks kiiremaid lahendusi," lisas Tatter.
Saarema silla ehitust kavandav ettevõtja Raivo Hein on korduvalt öelnud, et silla saab rajada kuni 500 miljoni euroga. Kuid silmas peeti just kallimat Põhjapoolset silda.
"Uus uuring arvestab ainult finantsilist poolt ja ta ei puuduta absoluutselt keskkonna strateegilist hindamist, loodust, juurdepääsetavust ja muid nüansse, mille põhjal valiti tegelikult Põhjapoolne sild välja. Ega me vist keegi ei oota, et valitsus järgmine nädal selle küsimuse lauale paneb ja hakkab mingedi ostuseid tegema. Pigem jääb see uuele valitusele. Palun võtke oma poliitiline julgus kokku ja tehke see otsus ära," ütles Hein.
Toimetaja: Aleksander Krjukov