Paroolikaarte saab kasutada veel kaks nädalat
Kahe nädala pärast ehk alates 1. veebruarist ei saa enam paroolikaardiga e-teenustesse siseneda, mis tähendab, et ei saa teha ei pangaülekandeid ega deklareerida tulusid. Paroolikaarte kasutavad hinnanguliselt veel 70-80 000 inimest, aktiivses kasutuses on vähemalt 28 000 kaarti. Riigi Infosüsteemi Amet soovitab kõigil neil hankida endale lähiajal kas Smart-ID, Mobiili ID või kasutada e-teenustesse sisenemiseks ID kaarti.
Kuigi keegi päris täpselt ei tea, kui palju on neid inimesi, kellel paroolikaardile alternatiiv puudub, näevad pangad, et viimase kolme kuu jooksul on just sel viisil paroolikaardilt numbreid toksides oma rahasju ajanud 25 000 Swedpanga klienti ja 3000 SEB klienti. SEB-st öeldi "Aktuaalsele kaamerale", et nemad on viimase aasta jooksul väga aktiivselt oma kliente teavitanud ja see on viinud peaaegu sihile.
Swedpanga klienditeenuste divisjoni drektor Ede Raagmets kinnitab samuti, et pank teeb aktiivset tööd ning hoiab nädalavahetustel nii mõnegi kontori spetetsiaalselt selleks lahti, et kliendid e-teenustest kahe nädala pärast ilma ei jääks.
"Me soovitame kindlasti selle kahe järele jäänud nädala jooksul leida endale sobiv alternatiiv, et kas siis ise endale alla laadida Smart-ID või võtta kasutusele ID-kaart, või kui ise hätta jäädakse, siis pöörduda lähimasse pangakontorisse, kus meie töötajad hea meelega aitavad," rääkis Raagmets.
Riigi Infosüsteemi Ameti eID valdkonna juht Margus Arm juhtis tähelepanu ka sellele, et paroolikaardi käibelt kadumine ei puuduta ainult pankade teenuseid.
"Siiamaani on saanud väga paljusid riigi e-teenuseid ka koodikaardiga kasutada ja näiteks tuludeklaratsioonide täitmine sel aastal ei ole enam võimalik koodikaardiga," sõnas Arm.
Smart-ID või ID kaardi kasutamine e-teenustes ei maksa midagi, küll aga eeldab see arvuti või nutitelefoni kasutamist. Neile aga, kes on jäänud truuks nuputelefonile, on alternatiiviks mobiili ID, selle saamiseks tuleb vaid pöörduda oma mobiilioperaatori poole ja seal sim kaart välja vahetada ning igakuisele arvele lisandub üks euro.
"Me näeme, et 60 protsenti paroolikaardi kasutajatest on võtnud kasutusele uue smart-id, teisel kohal 30-ne protsendiga on id-kaart ja ülejänud 10 protsenti siis moodustavad pin kalkulaatori ja mobiili ID kasutajad," ütles Swedbanki klienditeenuste divisjoni direktor Ede Raagmets.
Alates detsembrist väljastab politsei- ja piirivalveamet uusi ID kaarte ja segaduste vältimiseks kutsub riigi infosüsteemi amet (RIA) veelkord ka ettevõtjaid, kes ID kaardi põhiselt teenust osutavad, oma tarkvara uuendama.
"Ei saa öelda, et probleeme palju oleks. Meile teada olevalt on kriitilised infosüsteemid uueks kaardiks valmis. Isikliku näite võin tuua, et käisin arsti juures, arstil oli uus ID kaart kaardilugejas ja kõik toimis aga teistpidi näide oli jälle, et jäin kahest eurost ilma, kui käisin tankimas. Üks tanklakett uut ID kaarti kliendikaardina vastu ei võtnud," lausus Margus Arm.
Operatsioonisüteemi osas tuleks jälgida, et kasutusel on viimane Digidoc 4 versioon, sest aegunud tarkvaraga enam näiteks digiallkirja anda ei saa.
Toimetaja: Aleksander Krjukov
Allikas: Siiri Ottender-Paasma