Briti minister peab Honda tehase sulgemist muserdavaks
Honda otsus sulgeda oma tehas Ühendkuningriigis Swindonis ja sellega kaotada 3500 töökohta on muserdav, ütles Briti äriminister Greg Clark teisipäeval.
"Nagu Honda ütles, siis see oli kaubanduslik otsus, mis põhines enneolematutel muudatustel üleilmsel turul. Sellest hoolimata on see muserdav otsus Swindonile ja Ühendkuningriigile," lausus Clark.
"See uudis on eriti kibe hoop tuhandetele oskuslikele ja pühendunud töötajaile, kes selles tehases töötavad, nende perele ja kõigile tarneahelas töötavatele inimestele."
"Kutsun Swindonis kokku kohalike parlamendiliikmete, kodanikeühenduste, firmajuhtide ning ametiühingute esindajate rakkerühma, et tagada tööjõu oskuste ja oskusteabe püsimine ning et need kõrgelt väärtustatud töötajad liiguvad edasi uude oskustöösse."
"Autotööstuses käib kiire üleminek uuele tehnoloogiale. Ühendkuningriik on üks selle tehnoloogia arendajate liidritest, mistõttu on ääretult suur pettumus, et see otsus langetati nüüd."
Honda teatas teisipäeval tehase sulgemisest 2021. aastaks.
Analüütikud: Brexit kiirendab Jaapani firmade lahkumist Ühendkuningriigist
Jaapani firmade Ühendkuningriigist lahkumise taga pole ainult Brexit, kuid see kiirendas lahkumist, ütlevad analüütikud.
Oma tehaste sulgemisest Suurbritannias on teatanud Panasonic, Sony ja Nissan ning teisipäeval lisandus neile Honda.
Ametnikud tormasid suunama süüd Brexitist eemale. Kohaliku parlamendiliikme Justin Tomlinsoni sõnul on otsuse taga "globaalsed trendid". Ta rõhutas, et Honda viib Jaapanisse tagasi kõik oma Euroopa tootmise.
Kuigi iga ettevõtte otsuste taga on igale firmale ainulaadsed äriotsused, siis analüütikud rõhutavad, et Brexiti vari kõrgub kõikide Jaapani firmade kohal. Ühendkuningriigis tegutseb umbes tuhat Jaapani firmat, kes annavad tööd umbes 140 000 inimesele.
"Honda näis selleks valmistuvat pikka aega. Siis juhtus Brexit, mis võis tõugata firma langetama otsuse nüüd," ütles analüütik Seiji Sugiura firmast Tokai Tokyo Research Institute.
Nii Sugiura kui ka Satoru Takada, kes analüüsib Tokyos autotööstust ettevõttes TIW, tõid esile, et Honda vaagis Swindoni tehase tulevikku mõnda aega.
"Sellel (tehasel) oli viimastel aastatel raskusi. Siis tuli Brexit," lausus Takada. "Ärikeskkonna muutused tõukasid ettevõtte langetama otsuse nüüd," lisas ta.
Analüütikute sõnul etendas tähtsat rolli ka EL-i ja Jaapani vabakaubanduslepe, mis jõustus sel veebruaril. Lepe vähendab Jaapani firmade soovi Euroopas tegutseda, sest autodele kehtivad maksud hakkasid kaduma.
Takada tõi ka välja, et Jaapani firmadel on üldiselt olnud Euroopas raskusi, kui nad peavad võistlema oma rivaalidega nende kodupinnal. Näiteks Volkswageniga Saksamaal.
Suured Jaapani pangad on Londonist lahkumas ning tuumaenergiafirma Hitachi teatas jaanuaris, et peatab Walesi rajatava suure elektrijaama ehituse.
"Mis on selle lahkumise põhjused? Üks neist on vähene usaldus Suurbritannia vastu -- selle majandus, poliitika ja ühiskond on segaduses," ütles Yosuku Tsuchida uuringufirmast Mitsubishi UFJ Research and Consulting.
"See on riiklik risk."
Analüütik Sugiura firmast Tokai Tokyo arvab, et Ühendkuningriiki investeerimise tulevik on tume.
"Brexiti selgusetus heidutab firmasid investeeringuid tegemast. Ühendkuningriiki investeerimine ei tundu enam praegu hea mõte."
"Tuleb küsida, kas Suurbritannia on nüüd sobiv koht tootmiskeskusele," lisas ta.
Toimetaja: Laur Viirand
Allikas: BNS