Kümmekond tootjat piirab lisatud suhkru hulka oma toodetes
Kümmekond Eesti toidu- ja joogitootjat leppis kokku, et hakkavad piirama lisatud suhkrute hulka oma toodetes. Üleskutse suhkru piiramiseks tegid maailma terviseorganisatsioon (WHO) ja Euroopa Komisjon.
Hea tahte leppega piiratakse toodetes lisatud suhkrute hulka 2020. aastaks kümme protsenti ning 2025. aastaks 15 protsenti võrreldes 2015. aastaga, vahendas "Aktuaalne kaamera".
Eesti toiduliidu juht Sirje Potisepp ütles, et suhkrust ei peaks täielikult loobuma, sest inimeste organism vajab seda, kuid liialdada ei maksa.
"Me räägime ikkagi suhkru ületarbimisest ja seda kõige paremini meie toodete puhul, meie ettevõtete toodete puhul saab jälgida, kui te loete pakendit," ütles Potisepp.
Tallinna tehnikaülikooli lõhna- ja maitseteadlane Kristel Vene ütles, et teadusest lähtuvalt nimetatakse maitsvateks toodeteks neid, kus on kõrgendatud suhkru-, rasva- ja soolasisaldus. Sellised toidud tekitavad sõltuvust.
"Kui inimene tarbib neid maitsvaid toite, siis vallandub organismi serotoniini ja dopamiini ja need tekitavad õnne- ja mõnutunde ja pikendavad seda aega, kus inimene tunneb täiskõhu tunnet," selgitas Vene.
Ta lisas, et rasvunud inimestel on kõrgenenud vajadus dopamiini ja serotoniini järele ning nad söövad neid samu toite üha uuesti.
Vene leidis, et tootjatel on võimalik oma toodetes suhkrusisaldust vähendada, kui nad teevad omavahel koostööd.
Tema sõnul harjuvad inimesed uute maitsetega ruttu, sest teaduslikult on tõestatud, et inimesed on võimelised oma maitseläve alandama.
"Tegelikult on kahe-kolme nädalaga maitseretseptorite uuenemine ja kui inimene siis kaks-kolm nädalat oleks nõus sööma madalama suhkru- ja soolasisaldusega tooteid, siis tegelikult tal ei olegi vaja rohkem aega, sest ta on nende uute lävedega harjunud," rääkis Vene.
Ta ütles, et suhkru vähendamisega on hea alustada joogitööstuses, sest seal ei mõjuta suhkur nii palju struktuuri nagu näiteks jäätise puhul, kus umbes kolmandik on suhkur.
"Meie, jah, oma uute toodetega liigume selles suunas, et kas on vähem lisatud suhkruid või ei ole üldse lisatud suhkruid," kinnitas AS Largo juht Martin Raisma.
Kokkuleppega liitunud Largol näiteks on lisatud suhkruta mahlad ja smuutid ning tehakse ka madala suhkrusisaldusega mahlalimonaade.
Teine liituja, AS Tere on samuti juba suhkruid vähendanud.
"Tere portfellis on mitmeid selliseid tooteid, mis on juba turul olnud 20 ja pluss aastat ja nende toodete suhkru vähendamine on keeruline, sest inimesed on juba harjunud selle toote maitsega," tõdes Tere turundusjuht Kartin Tamm.
Sel aastal vähendas Tere toodetes üle 20 protsendi suhkrut.
Toimetaja: Merili Nael