Tasuta bussisõit läheb riigile plaanitust kulukamaks ({{commentsTotal}})

Tasuta bussissõidu esimese aasta tulemused on hiilgavad, ent eduloost hoolimata näib, et raha selliseks riiklikuks helduseks napib.

Kõige enam on priisõit meelitanud bussidesse lapsi ja eakaid, kes sõidavad päevasel ajal linna poodi või sularaha välja võtma.

"Ma olin skeptiline, aga elu on näidanud, et teatud segmentidele on see tasuta ühistransport väga oluline. Kas ta peaks olema tööealisele elanikkonnale päris tasuta, selles ma olen endiselt nii öelda kahevahel," ütles maanteeameti ühistranspordiosakonna juhataja Kirke Williamson.

Tänavu kulutab riik tasuta sõidule ligi 43 miljonit eurot ning maanteeamet taotleb majandusministeeriumilt 1,8 miljonit lisaks, et katta sõitjate arvu suurenemise ja haldusreformi tõttu tekkinud uute liikumissuundade kulud.

"Meie oleme teinud oma prognoosid ja meie näeme, et see baasrahastus, mis meil täna on, see kindlasti kasvab, ja meie oma prognoosides oleme jõuliselt ka juurde küsinud," ütles Williamson.

Neljas maakonnas bussiliiklust korraldaval Põhja-Eesti ühistranspordikeskusel on esialgu puudu ligi 230 000 tuhat eurot, järgmisel aasta oleks lisaks vaja ligi 450 000 eurot. Keskus on küsinud lisaraha, kuid väidetavalt on ühistranspordile planeeritud raha otsas.

Viljandimaa ühistranspordikeskus sai maanteeametilt teada, et saab teisel poolaastal planeeritust vähem raha.

"Ega siis maanteeamet ka midagi teha ei saa, tal on ju ministeerium kukil, ütleb, et nii on ja püüdke hakkama saada," nentis Viljandimaa ühistranspordikeskuse juhataja Kaupo Kase.

Kui riigil ei jagu raha tasuta bussisõiduks, siis on üheks võimaluseks hakata liinivõrku kärpima, kuid Kase ei pea seda mõistlikuks lahenduseks olukorras, kus inimesed on just harjutatud bussiga sõitma.

"Pigem siis teha järgmine samm, tekitada sinna pilet. Oleks siis niimoodi, et õpilastel ja eakatel oleks sõit tasuta. Ja näiteks ühed arvutused, mis me kunagi oleme teinud, et oleks siis kõigil teistel, kes sinna vahemikku jäävad, õpilaste ja eakate vahele, oleks sõit 60 senti olenemata sõidu pikkusest või siis kümme eurot kuupilet," pakkus Kase.

Kase sõnul ei oleks see hind reisijatele kallis, kuid tooks süsteemi raha juurde. Samas ei kaasneks piletiraha kogumisega lisakulutusi, sest valideerimissüsteem on bussides juba olemas.

Kuigi riigieelarve seis on pingeline, siis majandusminister Taavi Aasa kinnitusel leitakse lisaraha tasuta bussisõidu jaoks ja ennekõike on see mõeldud bussiliinide laiendamiseks.

"Summas on see 1,8 miljonit ja tegemist ei ole ebarealistliku summaga, sest see saab tulla läbi ümberpaigutuste, nii et selleks see raha on olemas. Aga see kindlasti ei ole ainult tasuta ühistranspordi ülalpidamiseks, vaid liinivõrgu laiendusteks," rõhutas Aas. "See, et ühistransport vajab jätkuvalt suuremat rahastamist, ei ole ainult seetõttu, et see on tasuta, vaid seetõttu, et ühistransport ongi doteeritud."

Toimetaja: Merilin Pärli



Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: